terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

English Motorrijden in barre weersomstandigheden Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
Donkere wolken en een kasteel
Sneeuw? Regen? Mist? Spissky Hrad in Slowakije

Het is niet altijd ideaal motorweer. Als je je woon-werkverkeer op de motor doet ontkom je er niet aan om door te blijven rijden in de regen, de mist, in storm, in hagel, en misschien zul je zelfs af en toe moeten rijden terwijl het sneeuwt.

En ook tijdens je vakantie, in de Alpen bijvoorbeeld, kun je overvallen worden door dikke mist of zware regenval.

Zijn er trucs om je motor overeind te houden tijdens storm? En wat kun je beter wel en beter niet doen als het glad is?

Hier hebben we tips verzameld voor motorrijden tijdens allerlei extreme weersomstandigheden.

 

english  There is a version in English of this page:
https://www.lazymotorbike.eu/tips/weather/

 

Op deze pagina:

Zware regenbuien op de motor

Nat!

Het grootste probleem van rijden in de stromende regen is natuurlijk het feit dat het zo moeilijk is om jezelf helemaal waterdicht in te pakken.

Als je een colletje hebt dat boven je waterdichte motorjack uitkomt zal dat, bij zware regen, nat worden, en zo water naar onder je jas transporteren.
Via je mouwen kan er water vanuit je mouwen je handschoenen inlopen, en als je geen waterdichte laarzen tot boven je enkels aan hebt, of je broek is te kort, zal het water ook in je laarzen lopen.

En nog erger is het natuurlijk als je je regenkleding bent vergeten.

Goed waterdicht

Aan dat probleem is weinig te doen, behalve je voornemen om je regenspullen altijd bij je te hebben, en de waterdichtheid van het geheel te blijven perfectioneren, bijvoorbeeld door bij de aankoop van een waterdichte broek te letten op de pijpen die lang genoeg moeten zijn, of de machetten die de handschoenen moeten kunnen afsluiten.

In de winter heb je meestal een pak aan dat behalve warm ook waterdicht is. In de zomer zul je vaak iets aanhebben dat dat niet is: een leren pak bijvoorbeeld.

In zo'n geval is het dus zaak om altijd een regenoverall bij je te hebben, of, zoals je hier op de foto ziet, een regenbroek en -jack voor op de fiets.

 

Glad?

Asfalt dat nat is, is zeker niet per definitie glad. In principe zou je dus kunnen rijden zoals je gewend bent, omdat je op de weg sowieso al niet het uiterste van je motor en de banden zult vragen. Kijk ter illustratie maar eens naar de Motor-GP als die in de regen wordt gereden: die gaan heel veel schuiner door de bocht dan je op de weg doet.

Maar helaas zijn er ook plekken die wel degelijk glad kunnen zijn als het regent:

Eerste bui sinds lange tijd

Als het lange tijd niet heeft geregend, moet je er aan denken dat de weg bij de eerste regenbui beslist glad kan zijn!
Allerlei vuil en olie heeft zich dan lange tijd op het wegdek verzameld, en het duurt een poos voor het is weggespoeld.

Je ziet in zo'n geval vaak wat schuimvorming: als je dat ziet, rij dan voorzichtig.

Met name de weg voor stoplichten is berucht in dat opzicht: daar ligt over het algemeen nogal wat diesel, en als dat lange tijd niet is weggespoeld, is het zaak daar voorzichtig te zijn met remmen.

 

Zicht op de weg

Een ander probleem is dat je als het regent niet goed meer kunt zien hoe het wegdek er uitziet. Zo'n plek voor een stoplicht bijvoorbeeld: als het droog is kun je daar wel zien of er glad uitziende plekken zijn, maar als het regent valt er niets meer te zien.

Reparaties

Reparaties in het asfalt, "plakstrepen", zijn van bitumen. Je ziet dat als zwarte strepen liggen, en bij zware regenval ben je het zicht er op kwijt.

Het probleem is dat die bitumen strepen erg glad kunnen zijn. Sommige combinaties van motor en banden kunnen er voor zorgen dat je echt een stukje glijdt als je er over heen rijdt.

Proberen niet te hard te schrikken (dat is makkelijk gezegd natuurlijk), en vooral proberen om niet te reageren maar gewoon rustig het gas zo te houden als je het had, zullen er voor zorgen dat je motor zijn evenwicht weer vindt.

Andere gladde plekken

Andere beruchte plekken in de regen zijn de witte strepen van bijvoortbeeld een zebrapad en pijlen op de weg. Vooral als die van plastic zijn moet je voorkomen dat je daar midden in een bocht overheen rijdt.

Geverfde witte strepen zijn ook gladder dan ongeverfd asfalt, maar een stuk minder dan die witte markeringen van plastic.

Wegwerkzaamheden

Als je bij wegwerkzaamheden naar een ander gedeelte van de weg wordt geleid, wees er dan attent op dat het zou kunnen zijn dat daarvoor witte plastic wegmarkeringen zwart zijn gemaakt (en dus niet meer zichtbaar zijn).

In Nederland mag dat officieel niet meer, maar in het buitenland kun je dat nog wel eens tegenkomen.

 

Aquaplaning?

Wie het in de auto ooit heeft meegemaakt, zal zich afvragen of dat op de motor ook kan voorkomen, aquaplaning. Dat houdt in dat er zoveel water is dat de band het niet snel genoeg meer naar de zijkanten van de band kan afvoeren, waardoor het contact met de weg verdwijnt, en de auto als het ware op een film water rijdt.

Gelukkig is het risico op de motor veel minder groot: motorbanden zijn rond, en kunnen dus veel gemakkelijker water afvoeren dan autobanden.

Maar mocht je opeens je toerenteller omhoog zien schieten, dan weet je dat je je tempo zult moeten aanpassen.

En bedenk, als je overweegt bredere banden op je motor te zetten omdat je dat mooier vindt staan: hoe breder de band, hoe groter het risico op aquaplaning.

Vizier

Als je vizier een beetje vies is zul je er veel last van hebben in de regen: de druppels vloeien niet in elkaar zodat je door een laagje water kijkt, maar blijven in tientallen druppeltjes er bovenop liggen. En die tientallen druppeltjes werken als tientallen vertekenende lensjes, die ook nog eens het licht van koplampen of straatlantarens zo verstrooien dat je bijna niets meer kunt zien.

Je vizier moet dus liefst schoon zijn, en vooral mooi glad. Dat kunt je bereiken door het met Turtlewax te behandelen. Zorg wel dat je dat eerst op een klein hoekje probeert, om te zien of het materiaal daar wel tegen kan. Tot nu toe zijn we nog geen vizieren tegengekomen die daar last van hadden, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker.

Als je met een met turtlewax behandeld vizier in de regen rijdt. vloeien de druppels mooi uit, en kun je door je hoofd af en toe even opzij te bewegen steeds extra water er van af laten stromen.

 

Motorrijden in zware storm

Gaan rijden?

Wanneer is het nog verantwoord om te rijden als het stormt, en wanneer niet?

In principe is dat heel gemakkelijk te bepalen: als je ook niet meer lopend de deur uit zou gaan, of met de auto, kun je de deuren beter sowieso gesloten houden.

Als er gevaar is voor omvallende bomen, of zware afbrekende takken, wil je als motorrijder (en als wandelaar of automobilist) liever niet op de weg zitten.

Slap houden!

Wie door de storm op de motor rijdt heeft het gevoel dat ie zich schrap moet zetten, dat je al je kracht moet gebruiken om die motor op de weg te houden, om te compenseren voor die windstoten.
Maar vreemd genoed (en mooi genoeg) is dat juist helemaal niet nodig. Wat je moet doen is precies andersom: je moet je zo slap mogelijk houden!

Waarom slaphouden?

Als je je ledematen en je hoofd zo slap mogelijk houdt, zodat je armen en benen heen en weer bungelen in de wind, zorg je ervoor dat al die windstoten tegen je lichaam niet direct wordt doorgegeven aan de motor, als stuurinput.

Je kunt je voorstellen dat juist als je al je spieren schrap zet, elke ruk van de wind meteen wodt vertaald als een ruk aan je stuur. Dat komt de rechtuitstabiliteit niet echt ten goede.

Maar hoe blijf je dan rechtuit rijden?

Het lijkt vreemd, maar dat kan je motor prima zelf. En wat het beste helpt is de truc die je hier onder kunt lezen.

 

Knie laten wapperen

Als je het voor de eerste keer probeert tijdens een storm zul je versteld staan van het effect:
Als je de knie die aan de kant zit waar de wind vandaan komt naar buiten uitsteekt, en je been slap houdt waardoor je been heen en weer zal wapperen, blijft je motor kaarsrechtuit rijden.

Het effect is echt verbluffend zeker als je gewend was om bij zware wind met alle macht zelf tegen te sturen en tegen de wind in hebt proberen te hangen omdat je het idee had dat je zo de motor op het rechte spoor kon houden.

Maar hoe werkt dat dan?

Je kunt je voorstellen dat je been, als de wind schuin van voren komt, als een zeil gaat werken als je het aan die kant opzij laat bungelen.

De motor wordt dus aan die kant vertraagd.

Als de wind schuin van links komt wordt de motor dus aan de linkerkant wat vertraagd, waardoor hij naar links zal willen rijden.
De wind duwt ondertussen je motor naar rechts, en dat compenseert elkaar dus perfect.

 

Opzij geblazen

Rijdend rechtdoor blijven rijden gaat dus prima. Alleen als het ook nat is, en je rijdt over de metalen verbindingsstrips van een brug, heb je kans om nog even opzij geblazen te worden.

Maar het vervelende effekt bij het inhalen van een vrachtwagen, waarbij je als het ware richting vangrails wordt geblazen, kun je prima opvangen met de truc van de wapperende knie

Stilstaan

Als het erg hard waait, en je rijdt op een motor die hoog en zwaar is, kan je problemen krijgen om rechtop te blijven staan voor stoplichten.

Dan wordt het toch tijd om op huis aan te gaan...

 

Motorrijden in de mist

Geen mistlicht

Mist is erg vervelend, op de motor. Als het echt dichte mist is, zit je met het probleem dat je geen mistlicht hebt.
Dat betekent dus dat je voortdurend je spiegels goed in de gaten moet houden, of er niet een achteropligger aankomt die niet gelooft in je snelheid aanpassen aan wat je kunt zien.

Vizier

Nog een nadeel, dat automobilisten niet hebben, is dat de mist op je vizier zal blijven zitten, in de vorm van duizenden kleine druppeltjes.

Hier geldt hetzelfde als wat hierboven onder "Regen" is gezegd: zorg voor een mooi in de was staand vizier.

Wat verder in geval van mist erg handig is, is als de linkerwijsvinger van je handschoenen een stripje van rubber of zeemleer heeft, zodat je daarmee de druppetjes van je vizier af kunt vegen zonder dat je het vizier daarmee beschadigt. Als de handschoen op die plaats kevlar heeft bijvoorbeeld, loop je de kans daarmee krassen op je vizier te maken, en krassen zijn erg slecht voor je zicht in dit soort omstandigheden.

 

Gele bril

Als het gaat misten zet je natuurlijk je zonnebril af.
Maar dat een bril met gele glazen er voor zorgt dat je meer ziet in de mist dan zonder bril is iets dat niet iedereen weet.

Zeker als je woon-werkverkeer op de motor doet, en dus regelmatig in de mist zult rijden, is zo'n gele bril onmisbaar. Dat geldt ook als je op vakantie naar de Alpen of Pyreneeën gaat.

Motorzaken hebben meestal wel gele brillen te koop, en veel tankstations ook.

En wat je ook kunt doen is kijken of de plaatselijke ijzerhandel of bouwmarkt ze heeft: veiligheidsbrillen met gele glazen (van plastic). Erg goedkoop, en erg goed.

Aanvriezende mist

Een bijzinder geval is verder de situatie dat het vriest, terwijl er een dikke mist hangt.

In dat geval krijg je zogenaamde "aanvriezende mist".

Je krijgt dan een bevroren laagje op je vizier, dat je er niet meer af kunt krijgen. Je zicht wordt zo slecht dat je in zo'n geval beter de motor kunt laten staan.

Bovendien heb je kans dat die mist ook op sommige plekken op het wegdek vast kan vriezen.
Door je met ijs bedekte vizier kun je niet zien waar de weg mogelijk glad is.

Dit is dus een van die situaties waarop je je baas maar beter kunt bellen dat je thuis blijft werken...

 

Motorrijden in de sneeuw

Overvallen door een sneeuwbui

Je kunt je wel voornemen om niet te gaan motorrijden als er sneeuw ligt, maar het kan natuurlijk voorkomen dat je door een sneeuwbui wordt overvallen.
Wat dan?

Verse sneeuw is in principe nog goed te doen op de motor. Probeer alles zo geleidelijk mogelijk te doen: niet gas terugnemen voor de bocht en het gas er op als je er uit rijdt, maar proberen de bocht te rijden zonder iets aan de gasstand te veranderen, en niet te remmen.

Zet bochten niet in door plotseling tegen je stuur te duwen, maar geleidelijk, door je gewicht te verplaatsen.

Platgereden sneeuw

Een ander verhaal is het als je op platgereden sneeuw moet rijden. Plat gereden sneeuw is glad, daar is niets tegen te doen.

Het grootste gevaar in die situatie (en eigenlijk ook in de vorige) is dat automobilisten, met hun vier wielen, minder rekening hoeven te houden met de sneeuw dan jij: zij zullen niet omvallen, en dat kan jou wel overkomen.

Het vervelende is dat die automobilisten pas goed merken dat ze op sneeuw rijden wanneer ze moeten remmen: dat is geen erg aantrekkelijke idee, als zo'n auto vlak achter je zit.

Belangrijk!

Tot mijn afgrijzen is gebleken dat sommige mensen uit wat hier staat concluderen dat je met een motor prima de gehele winter door de sneeuw kunt rijden om op je werk aan te komen.

Dat is beslist niet het geval

Onze adviezen zijn adviezen voor hoe je te werk kunt gaan als je door overmacht in de sneeuw bent beland met je motor.

Als er al sneeuw ligt, of als je zeker weet dat er die dag sneeuw gaat vallen, is het, uiteraard, niet aan te bevelen dat je op de motor naar je werk gaat. Integendeel. Het is echt veel te gevaarlijk.

 

Vizier

Sneeuw is erg vervelend voor het zicht. Het is niet alleen zo dat al die dwarrelende vlokjes je het zicht ontnemen, maar het plakt ook aan je vizier.

Ook hier geldt weer wat ook onder "Regen" en "Mist" is opgemerkt: zorg dat het vizier schoon en mooi glad is, en zoek, als je handschoenen uitzoekt, naar handschoenen die een "veegvinger" hebben.

Je kunt dan zelf voor ruitenwisser spelen.

 

En als het ook nog donker is

Ik zie niks!

Rijden in het donker kan vervelend zijn, en in eerste instantie heb je het gevoel dat je niets kunt zien.

Als je een keer in het donker op een weg terecht bent gekomen zonder witte strepen of andere wegmarkeringen, besef je opeens hoeveel je normaal gesproken nog wel ziet!

Je moet in het donker alleen op andere dingen letten dan je normaal gesproken doet: de witte middenstreep en de strepen aan de zijkant, reflectoren op paaltjes en dergelijke markeren de weg.

Ik zie meer!

Het leuke is dat je in het donker aan de andere kant ook weer juist meer kunt zien dan overdag.

Een tegemoetkomende auto zie je al van ver aankomen, door z'n koplamp, en auto's die van opzij aan komen rijden kun je zelfs, door het licht van hun koplamp, al zien aankomen voor je de auto zelf kunt zien.

 

Zon in de rug

Als je rijdt met een laagstaande zon in je rug, heb je het idee dat de wereld prima verlicht is.
Rij je daarentegen de laagstaande zon tegemoet, dan blijk je heel erg slecht zicht te hebben.

Je koplamp moet je natuurlijk sowieso altijd aanhebben, maar doe dat zeker ook als je de zon in je rug hebt.

En wees andersom ook bedacht, als je de zon tegemoet rijdt, dat veel automobilisten niet beseffen dat ze hun verlichting aan zouden moeten zetten.

Donker en regen

Als je in het donker rijdt terwijl het regent, is het erg lastig om nog iets te zien wanneer er een tegenligger aankomt: het licht van de koplampen wordt verstrooid, en je ogen raken er een beetje van verblind, zodat je als het ware een donker gat naast de auto inrijdt.

Probeer in ieder geval bewust naast de lampen van de tegemoetkomer te kijken.

Verder is dit de situatie waarbij het van het grootste belang is dat je vizier in orde is: schoon en met een laagje was.

Je zult de weg goed in je op moeten nemen als er geen tegenligger aankomt, en je zult je tempo zo moeten aanpassen dat je het stuk weg waar je "blind" over rijdt bij een tegenligger, goed hebt gezien.

Reflectieborden

Wat ook handig is, is om je grootlicht even op dimlicht over te schakelen als je plaatsnaam- of andere borden tegemoet rijdt. Die borden zijn namelijk nogal eens van reflectiemateriaal voorzien, en dat kan je ook behoorlijk verblinden als je er met grootlicht op af rijdt.

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site