terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

Remvloeistof vervangen en remleidingen ontluchten Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
Motor en koe dwars op de weg
Goeie remmen hebben is vaak wel handig!

Als je geld voor de dealer wilt uitsparen, of als je het gewoon leuk vindt om sommige klusjes zelf te doen, is een van de mogelijkheden om zelf de remvloeistof te vervangen. Hier vind je een geïllustreerde uitleg hoe je dat doet, en vooral ook hoe je het zo doet dat er geen lucht in de leidingen blijft zitten.

Goed ontluchten is erg belangrijk, want met lucht in je remleidingen zullen je remmen niet goed functioneren.

Wat je nodig hebt is:

  • Twee injectiespuiten van 100 ml met kathetertip (bij de apotheek of drogist halen)
  • Een slangetje van plm 50 cm
  • Een glazen potje om de oude remvloeistof in op te vangen
  • Nieuwe remvloeistof

 

Op deze pagina:

Eerst de oude remvloeistof er uit

Agressief!

Remvloeistof is een agressief goedje. Bescherm voor je begint, je lak heel goed met oude doeken.

Het is erg giftig ook: denk er aan dat je het bij het klein chemisch afval weggooit. Gooi het ook niet bij de olie, als je die ook weggooit.

Twee injectiespuiten

Wat je nodig hebt, zijn twee ouderwetse injectiespuiten met kathetertip, van 100 ml. Die koop je bij de drogist of apotheek.

Plak meteen een sticker op een van de twee spuiten, en schrijf daar met dikke letters op: VIES. Die gebruik je om de oude remvloeistof er uit te halen.

Het remvloeistofreservoir

Je schroeft het dekseltje van het remvloeistofreservoir, en met de spuit die je voor de oude remvloeistof hebt gereserveerd, zuig je dat bakje leeg.

Leg het dekseltje en de schroeven op een veilige, schone plaats!

Controleer meteen het rubber (onder het dekseltje) op barsten, en controleer het dekseltje en de schroeven op roest.

Als je barsten of roest tegenkomt, vervang de onderdelen dan!

Van onderen

Helaas zit er nu nog veel remvloeistof in de leidingen en in de remklauw. Die krijg je er alleen maar uit door er van één kant nieuwe remvloeistof doorheen te "duwen". De nieuwe vloeistof duwt dan de oude voor zich uit.

Dat "duwen" kun je van bovenaf doen (via het remvloeistofreservoir) of van onderaf.

Door dat van onderaf te doen, zorg je er voor dat er zo weinig mogelijk lucht in het systeem gaat zitten. Als je de nieuwe remvloeistof er van bovenaf in brengt is het bijna onvermijdelijk dat er lucht inkomt.

Die gaat dan bijvoorbeeld in de banjobouten zitten, en het is heel moeilijk om die er weer uit te krijgen.

En het is voor een goede werking van je remmen heel belangrijk dat er geen lucht in zit.

 

De ontluchtingsnippel

Van onderaf

Nu ga je dus - voorzichtig - de nieuwe remvloeistof vanaf de onderkant de remklauwen en de leidingen in "duwen" met behulp van de schone injectiespuit.

Je zet een sleuteltje op de ontluchtingsnippel, en schuift het slangetje dat je aan de andere kant aan de injectiespuit hebt geschoven, over de ontluchtingsnippel heen.

Dan draai je de ontluchtingsnippel voorzichtig een stukje los (niet meer dan een kwart slag).

Lekkende remvloeistof

Het is handig om het sleuteltje te laten zitten aan die ontluchtingsnippel. Als je er een leeg jampotje onder zet, glijden druppels langs het sleuteltje, en vallen dan precies in het jampotje.

 

De nieuwe remvloeistof er in

Hoogste punt

Het slangetje zit nu dus aan de ontluchtingsnippel, aan de onderkant, bij de remklauw.

Nu hou je de injectiespuit omhoog. Lucht wil namelijk graag naar boven ontsnappen, dus als je vanaf dat punt, boven het reservoir voor de remvloeistof, de vloeistof de leidingen induwt, heb je in ieder geval de grootste kans dat eventuele lucht niet het systeem in wordt genomen.

Remvloeistofreservoir

Je ziet oude lappen om het remvloeistofreservoir. Het probleem is namelijk, dat de oude remvloeistof nog in de klauw en de leidingen zit, en nu naar boven wordt geduwd door de verse vloeistof die er vanaf de onderkant in wordt gespoten.

Die oude remvloeistof probeer je niet buiten het reservoir te laten ontsnappen, maar dek voor alle zekerheid alles goed af.

 

Wees voorzichtig met remvloeistof

Het is erg gemeen spul, remvloeistof. Vang alle resten dus heel goed op.

Hier zie je het beeld aan de onderkant, waar het jampotje klaar staat om langs het sleuteltje lopende druppels op te vangen.

 

De lucht er uit op het hoogste punt

Hoogste punt

De lucht moeten op het hoogste punt kunnen ontsnappen.

Als er boven de plek waar je de luchtbellen er uit kunt laten nog een stukje leiding zit, verdwijnen die luchtbellen naar dat hoogste punt in de leidingen. Dat moet dus niet!

 

De oude remvloeistof

Afdekken

Als je van onderaf remvloeistof in het systeem brengt, zal er, uiteraard, aan de bovenkant, in het remvloeistofreservoir, remvloeistof naar boven komen.

Dat komt door een heel klein gaatje omhoog. Op de foto zie je in het reservoir een cirkeltje, en in het midden daarvan zit een heel klein gaatje.

Het lastige is, dat daardoor de remvloeistof in een heel dun straaltje omhoog komt, en dat straaltje kan heel hoog komen, en dan op de lak van je motor komen, hoe goed je alles ook hebt afgedekt.

Doorzichtig plastic

Knip daarom de vorm van het de binnenkant van het remvloeistofreservoir uit hard doorzichtig plastic (bijvoorbeeld van een batterijverpakking).

Dat stukje plastic klem je dan in het reservoir, vlak onder de bovenkant.

Het straaltje zal dan tegen het stukje plastic aankomen, zodat de vloeistof keurig weer terug in het remvloeistofreservoir loopt.

Blijf kijken

Blijf steeds kijken (daarom dus doorzichtig plastic).

Oude vloeistof

De oude remvloeistof kun je nu steeds verwijderen met de spuit die je gemarkeerd had.

 

Kleine luchtbelletjes

Hele kleine luchtbelletjes: er zit nog steeds lucht in de leidingen.

 

In de remhendel knijpen

Door steeds in de remhendel te knijpen, knijp je de laatste luchtbelletjes er uit.

 

De laatste luchtbelletjes

Echt alle lucht moet er uit!

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site