terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

Rijverslag van de Honda CB500F Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
Rode motor
De CB500F, glimmend en wel

We waren nieuwsgierig naar de nieuwe CB500 en hebben er een proefritje mee gemaakt (met de CB500F).

Het mooie was dat we ook een NC700S mee kregen, zodat we ze extra goed konden vergelijken.

Hier een verslag, waarbij we speciaal letten op eigenschappen die een motor wel of niet geschikt maken voor iemand die net z'n rijbewijs heeft gehaald, of voor heropstappers, die na jarenlang niet motor te hebben gereden weer opnieuw gaan rijden.

De CB500F is een heerlijk sturende motor met een heel soepel blok.

 

Op deze pagina:

De CB500F en X

Lange geschiedenis

CB staat bij Honda voor Commuter Bike (de motor voor woon-werkverkeer). CB's betsaan al lang, en waren (en zijn) er met allerlei cylinderinhouden.

Al in 1972 was er een CB500 (een viercylinder). De eerste tweecylinder CB500 was er in 1993.

De CB500's van 2013 hebben twee cylinders. De tweecylinder CB500 is al lange tijd een motor die graag door rijscholen wordt gebruikt. Is het inderdaad een geschikte motor om op te beginnen? En "groei" je er niet gauw uit?

Daar willen we hier een antwoord op vinden.

F en X

De CB500 is er in twee varianten, met hetzelfde blok: de F (die we meekregen) en de X.

De X staat wat hoger, zodat hij langere veerwegen heeft. De F is een "gewone" motor, een naked bike.

Proefritje

We zullen in deze bespreking hier en daar een vergelijking maken met de NC700, die we ook hebben getest, en die we deze keer opnieuw meekregen om de verschillen goed te kunnen voelen.

We konden een proefritje maken via Hensgens Maastricht.

 

Opstappen: zithoogte en zithouding

Zithoogte CB500F

De zithoogte van de CB500F is 79cm: hetzelfde als bij de NC700S. Ik kom met mijn korte benen heel gemakkelijk met beide voeten plat op de grond: iedereen zal op deze motor passen.

Zithouding

Je zit iets voorover op de CB500F: iets meer dan op de NC700S.

Je knieën zijn daarbij net nog iets meer gebogen dan op de NC700S. Voor mij is dat een plezierige houding (hoewel ik liever iets meer rechtop zit), maar dat kan voor iedereen verschillend zijn: dat is een kwestie van goed uitproberen dus.

Voor lange mensen

Ernst heeft juist erg lange benen. Hij moet z'n benen op de CB500F behoorlijk opvouwen. De NC700S biedt ook meer ruimte dan de CB500F om op het zadel heen en weer te schuiven om de benen wat meer ruimte te geven.

 

Het dashboard en de spiegels

Controle bij aanzetten contact

Op de foto zie je mooi de controle die de motor doorloopt wanneer je het contact aanzet: alle controlelampjes zijn verlicht (die voor grootlicht en de richtingaanwijzers zijn al uit), en de klok, de snelheidsmeter en de kilometerteller doorlopen alle cijfers.

Dashboard

Het dashboard is volledig digitaal. Je ziet in het midden groot de snelheid die je rijdt. Links zie je met streepjes aangeduid hoe vol de tank is.

Rechts is een klokje en een dagteller te zien. Bovenaan zie je de controlelampjes.

De cijfers 1 tot en met 10, die je in een boog rond de snelheid ziet, geven het aantal toeren aan dat je per minuut rijdt (je moet die cijfers uiteraard met 1000 vermenigvuldigen).

De cijfers van 0 tot en met 8 die je ziet staan voor toeren per minuut (je moet de cijfers maal duizend nemen). Tijdens het rijden zie je daar een aanduiding verschijnen van het aantal toeren per minuut. De stand daarvan kun je dus in één oogopslag inschatten; de snelheid moet je echt "lezen".

Tripmeters

Met de knoppen links en rechts (select en set) kun je bijvoorbeeld de klok op tijd zetten, en de trip meter op 0.

Je hebt twee tripmeters tot je beschikking (altijd handig want je kunt er eentje gebruiken om te kijken hoeveel je rijdt tussen twee tankbeurten, terwijl je met de andere op vakantie kunt bijhouden hoeveel je per dag rijdt, of hoelang het toertochtje was en dergelijke).

De spiegels

De spiegels zijn rechthoekig en lekker groot: je hebt uitstekend zicht naar achteren

 

Bediening

Bediening rechts

Aan de rechterkant zitten de dodemansknop en de startknop, zoals bij vrijwel elke motor.

Hier zit ook de knop voor de alarmmlichten.

 

Bediening links

Ook de bediening van de knipperlichten is zoals dat op de meeste motoren werkt: een knopje dat je met je linkerduim bedient, en dat je indrukt om ze weer uit te zetten.

Links zit ook de knop voor seinen, voor grootlicht, en de claxon.

 

Starten en wegrijden

Het blok

Tijd om te rijden!

De motor die we meekregen was eigenlijk nog niet goed ingereden, maar desondanks draaide het blok ongelofelijk soepel. Dat is het eerste dat opvalt als je de motor start en begint te rijden: geen hikje of hakkeltje, alleen maar heel mooi soepel lopen.

Op de foto kun je mooi zien dat we hier bijna stilstaand moesten rijden om te kijken hoe we om de combine heen konden; dat is voor de CB500 geen probleem.

Reactie op het gas

Als je de CB500 vergelijkt met de NC700 is duidelijk merkbaar dat de NC700 vanaf vrijwel 0 heel gelijkmatig op het gas reageert: het voelt alsof hij overal, hoe weinig toeren je ook maakt, dezelfde trekkracht heeft, en dus op dezelfde manier accelereert; bij de CB500 is dat beslist anders.

De CB500 doet vrij weinig onderin (hoewel je gemakkelijk wegrijdt), en wordt bij hogere toeren alerter: het is duidelijk merkbaar dat z'n koppel toeneemt bij hogere toeren.

Nadeel of voordeel?

Of dat variabelere gedrag een nadeel of een voordeel is valt niet te zeggen. De NC700 is door z'n extreme voorspelbaarheid misschien minder vermoeiend als je lang achter elkaar rijdt; de CB500 voelt meer aan als een "echte" motor, levendiger, je zou bijna zeggen: vrolijker.

 

Koppel en vermogen

Maximum koppel

Het maximum koppel vban de CB500 is 43 Nm, en wordt bereikt bij 7000 toeren per minuut.

De NC700 heeft een maximum koppel van 60Nm, en dat wordt al bereikt bij 4750 toeren per minuut. Daar kun je al aan zien dat de CB500 van meer toeren houdt.

Dat betekent in de praktijk dat je vaker zult moeten schakelen. Bij inhalen bijvoorbeeld, scheelt het enorm als je terugschakelt. Oook bij rijden in de bergen zul je moeten terugschakelen om lekker naar boven te kunnen rijden.

Ook dat is niet zondermeer een voordeel of een nadeel: je bent actiever tijdens het rijden. Dat betekent aan de ene kant dat rijden vermoeiender is. aan de andere kant dat je zelf actiever bezig bent met motorrijden.

Maximaal vermogen

Het maximaal vermogen van de CB500 is 48 pk (35 kW), bij 8500 toeren per minuut. Hij voldoet evenals de NC700 aan de 35 kW-eis voor het A2-rijbewijs. De NC700 haalt hetzelfde vermogen bij 6250 toeren per minuut.

Je ziet dus dat de CB500 ondanks het feit dat hij minder cc heeft, hetzelfde vermogen (en daarmee dezelfde topsnelheid) haalt als de NC700 die 700cc heeft.

Dat komt doordat de CB500 bij hogere toeren draait (zie voor uitleg de pagine over koppel en vermogen).

 

Het belangrijkst: de bochten

Heerlijk wendbaar

Het valt eigenlijk direct al op bij het wegrijden: de CB500 is heerlijk wendbaar.

Helemaal duidelijk wordt het bij het rijden van bochten: de CB500 stuurt ongelofelijk licht en gemakkelijk.

Bochtenmotor

Dit is echt een motor voor bochtjes. Het maakt niet uit wat voor bochten: korte, krappe bochtjes, snelle bochten, het lukt allemaal erg gemakkelijk met deze motor.

Je hoeft nauwelijks iets te doen om hem de bocht in te krijgen: hij is heel lichtvoetig, en speels.

Tegelijkertijd voelt hij heel stabiel in de bocht: hij wekt erg veel vertrouwen.

In dit opzicht heeft de CB500 beslist een streep voor op de NC700: bochten zijn op de CB500 plezieriger; hij reageert veel directer op stuurinput.

 

Vering en remmen

Vering

Bij de vering viel op dat de CB500 prima overweg kan met verkeersdrempels en dergelijke, en ook stabiel in mooie asfaltbochtjes ligt.

De vering is dus een erg mooi compromis tussen sportief en comfortabel.

Remmen

De CB500 heeft standaard ABS.

We hebben niet geprobeerd dat aan de praat te krijgen en hebben ook niet geprobeerd om hard te remmen. We weten dus alleen dat de remmen voor normaal gebruik plezierig werken: ze grijpen niet plotseling en hard in, maar je kunt ze heel goed doseren: een klein beetje bijremmen voor een bocht gebeurt heel netjes, terwijl je ook sne; stil kunt komen te staan als dat nodig is.

 

Tankinhoud en verbruik

Tankinhoud en reikwijdte

De CB500 gebruik volgens de opgave van Honda zo'n 1 op 27: dat is lekker zuinig, en zorgt voor een grote actieradius (zo'n 460 kilometer voor de CB500X; zo'n 440 kilometer voor de CB500F).

Dat is ideaal voor wie er woonwerk-verkeer mee wil rijden, en ook voor wie er vakanties mee wil beleven.

De situatie op de foto

Terzijde: de foto laat dus geen situatie zien waarin we zonder benzine kwamen te staan; daar zou je flink je best voor moeten doen ;-)

We schuilen hier voor een enorme slagregen. Tegen onze principes in onder een viaduct op de snelweg: dat is een bijzonder onveilige plek. In dit geval moest het wel: we hadden helmen zonder vizier en de brillen besloegen zo dat we vrijwel letterlijk niets meer konden zien. De onweersbui kwam zo plotseling dat we nergens anders naar toe konden. Maar probeer dat soort situaties te vermijden!

 

Voor wie?

Voor wie?

Onze eerste vraag was of de CB500 inderdaad een geschikte motor is voor wie begint met rijden, of voor wie na lange tijd weer opnieuw op de motor stapt.

Dat antwoord is een duidelijk ja. Het mooie is dat je de CB heel rustig kunt rijden door hem - voor zijn doen - wat lager in de toeren te rijden: hij reageert dan heel erg rustig. Tegelijkertijd maakt hij het je heel gemakkelijk om goed bochten te leren rijden: dat leer je op deze motor bijna zonder dat je er je best voor hoeft te doen steeds beter.

En voor gevorderde motorrijders?

Als een motor de qualificatie "beginnersmotor" heeft, denken de meeste mensen dat dat tegelijkertijd betekent dat je er snel op zult zijn uitgekeken, dat je er snel " uitgroeit", dat je snel naar meer verlangt.

Dat is met deze CB beslist niet het geval.

Ten eerste kun je steeds meer gebruik gaan maken van het feit dat hij bij hogere toeren steeds feller wordt.

Maar bovendien is hij zo gemakkelijk in bochten, dat je de meeste mensen op zwaardere motoren (ook sportmotoren) er gemakkelijk uit rijdt in de bochten. Ze zullen dan misschien met veel gas de bocht uitrijden en op de rechte stukken een snelheid halen van ver boven wat is toegestaan om het gevoel te hebben dat ze sneller zijn dan jij, maar iedereen weet: als je in de boxht sneller bent, ben je de betere motorrijder ;-)

De CB500 is een bochtenmotor waar je je hele leven plezier mee kunt hebben.

 

En vergeleken met de NC700?

Meest geschikt voor wat?

Beide motoren zijn heel breed inzetbaar, maar als je de NC700 zou willen karakteriseren dan is hij het meest geschikt voor woon-werkverkeer en voor lange afstanden (vakanties): z'n voorspelbaarheid op het gas en z'n rust in de bochten maken dat je veel minder snel vermoeid raakt als op een andere motor.

De CB500 is ten opzichte van die motor een motor voor bochtjes: een motor om lol op te hebben. Een motor voor toerritjes dus, een motor om op te genieten.

Inzetbaarheid

Beide motoren zijn uiteraard veel breder inzetbaar dan volgens de karakterisering hier boven.

Het is vooral ook een kwestie wat je het meest ligt: rust en voorspelbaarheid versus bochtenplezier en alertheid.

 

De CB500 specificaties

Het motorblok

CB500F CB500X
Type 2cylinder
vloeistofgekoeld
parallel
vier kleppen per cylinder
idem
Boring x slag 67 mm x 66.8 mm idem
Cylinderinhoud 471 cm3 idem
Vermogen 35kW (48pk) bij 8.500 tpm
geschikt voor A2
idem
Koppel 43Nm bij 7.000 tpm idem
Compressieverhouding 10.7 : 1 idem
Mengselvorming Programmed fuel injection idem
Brandstofverbruik 27 km/liter idem

Aandrijving

CB500F CB500X
Koppeling Meervoudige plaat in oliebad idem
Transmissie constant mesh 6-versnellingsbak idem
Secundaire overbrenging Ketting idem

 

Rijwielgedeelte, remmen

CB500F CB500X
Frame Stalen diamond buizenframe idem
Vering voor Telescoopvork, 41 mm ideml
Veerweg voor geen gegevens beschikbaar langer dan bij de F
Vering achter Monoshock damper, Pro-Link swingarm idem
Veerweg achter geen gegevens beschikbaar langer dan bij de F
Wielbasis 1410 mm 1421 mm
Naloop 102.6 mm 108 mm
Balhoofdhoek 25.50 26.50
Wielen Gegoten aluminium idem
Bandenmaat voor 120/70ZR17 idem
Bandenmaat achter 160/60ZR17 idem
Remmen voor Enkele schijf, diameter 320mm idem
Remmen achter Enkele schijf, diameter 240mm idem
ABS ABS, standaard idem

Maten en gewichten

CB500F CB500X
Zithoogte 790 mm 810 mm
Rijklaargewicht met volle tank 192 kg 195 kg
Grondspeling 155 mm 165 mm
Tankinhoud 15.7 liter 17.3 liter
Lengte 2075 mm 2095 mm
Zithoogte 79 mm 810 mm

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site