terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

Rijverslag van de Moto Guzzi V7 Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
Twee motoren voor een dijkhuis
Links de oude V7, rechts de nieuwe

Een rijverslag van de Guzzi V7, zowel in de 2013-Stone uitvoering als in een iets oudere Cafe-uitvoering (met de prachtige kleur groen die kennelijk alleen Guzzi kan maken).

De V7 met het nieuwe blok is heerlijk wendbaar, reageert alert en direct, en is een feest om te rijden. Bonus is dat mooie gevoel van een heen en weer trillende motor als hij in z'n vrij staat.

De Cafe-versie met het iets oudere blok reageert trager, zowel op het gas als op sturen. Hij heeft daarbij wel een nog veel echter "Guzzi-gevoel", zowel wat het geluid betreft als hoe het blok aanvoelt.

Maar geef mij toch maar zo'n nieuwe V7!

 

Op deze pagina:

De Moto Guzzi V7, nieuw en nieuwer

Nou ja, oud?

Als je stelt dat de Groene V7 van de foto "de oude versie" is, dan denk je bij het merk Moto Guzzi aan echt oud, maar zo oud is de oude versie van de V7 nou ook weer niet...

In 2012 is het blok geheel onder handen genomen, en is de motor een stuk lichter geworden (vooral de wielen) waardoor hij veel flitsender stuurt. Die veranderingen zijn zo groot dat het de termen oud versus nieuw wel rechtvaardigt.

We hebben met beide motoren gereden, om ze te kunnen vergelijken.

Er is ook een echt oude V7

Er bestaat ook een echte oude V7, uit 1969. Over die Guzzi gaat dit rijverslag niet: wij hebben twee "gewone", moderne motoren testgereden bij Teo Lamers in Nijmegen.

 

Drie versies van de nieuwe

Van de "nieuwe nieuwe" V7 zijn drie verschillende versies. Ze hebben allemaal hetzelfde blok, maar verschillen in uiterlijk:

Stone

De Stone is er in matzwart of wit. Hij heeft gietwielen, en een plat zadel. Je zit rechtop.

De Stone is een van de twee motoren uit deze test: je ziet hem op de foto's hier boven.

Special

De Special heeft spaakwielen, is er in zwart met oranje of grijs met donkergrijs, en is voor de rest hetzelfde als de Stone.

De Special is een prachtig klassiek ogende "gewone" motor.

Helaas had Teo Lamers er geen eentje staan, maar even verderop hebben we er een foto van staan.

Sport

De Sport is het spectaculairst. Hij is er met een zwarte tank of met een glimmend aluminium tank, heeft clip-ons, heeft een rood frame (dat het erg goed doet), en heeft de voetsteunen verder naar achteren dan de Special en de Stone.

Je ziet hem hier naast. Het is een prachtig nostalgisch racertje.

 

Het dashboard

Snelheidsmeter en toerenteller

De snelheidsmeter en de toerenteller zijn "ouderwetse" ronde klokken.

Dat leest veel beter in één oogopslag af dan een getalletje op een digitaal dashboard: de stand van de wijzer kun je vanuit je ooghoeken zien, en je leest die klokken in een mum van tijd zoals je klok kijkt: je hebt de getallen niet meer nodig om via de stand van de wijzer precies te kunnen weten hoe snel je rijdt of hoe hoog de toeren zijn.

Onderin de klokken zie je de (digitale dagteller en kilometerstandteller.

Controlelampjes

Tussen de twee tellers zie je een zestal controlelampjes, in een omgekeerde pyramide.

Het dashboard is dus simpel maar doeltreffend.

En elke keer dat je naar dat dashboard kijkt zie je het logo van Moto Guzzi. Als je, zoals ik, een Moto Guzzi-liefde hebt, vanaf het moment dat je motorrijdt, is dat een erg mooi pluspunt ;-)

 

Vijfhoekige spiegels

De spiegels zijn niet rond maar vijfhoekig.

Het zicht was goed (maar verkleinende spiegels die net een breder gezichtsveld bieden zou ik handiger vinden).

Klassiek uiterlijk

Hier zie je nog eens goed hoe klassiek de V7 er uit ziet, ook aan de achterkant.

Jammer dat we in Nederland van die achterlijk grote nummerborden hebben!

 

Het zadel en de zithoogte

Het zadel van de Stone en de Special

Het zadel van de Stone en de Special, dat je hier op de foto ziet, heeft geen opstaande rand waar het gedeelte voor de achteropzitter begint.

Dat heeft het grote voordeel dat je, wanneer je in je eentje op de motor zit, naar voren of naar achteren kunt verschuiven. Tijdens lange ritten, op vakantie bijvoorbeeld, is dat ideaal: je belast dan een ander gedeelte van je zitvlak waardoor je een pijnlijke kont vemijdt.

Het zadel zit heerlijk. Het lijkt niet te zacht (een zacht zadel lijkt heerlijk, maar doordat je daarin als het ware een kuil vormt zodat je steeds op exact dezelfde manier zit krijg je met zo'n zadel juist erg snel last van een erg pijnlijke kont), maar dat kun je natuurlijk pas echt beoordelen als je er lange tijd op hebt doorgebracht.

Tijdens ons ritje van anderhalf uur leek het een ideaal zadel.

Zithoogte

Ik meet 169 cm, en heb relatief korte benen. Ik kom gemakkelijk met beide voeten aan de grond: de V7 is beslist niet hoog.

 

Starten

Geluid

Als je start (wat ze uiteraard zonder enig probleem doen) is het eerste dat opvalt het geluid: prachtig laag, een lust voor het oor!

Het geluid van de Cafe (die alleen tweedehands is te krijgen) is nog dieper dan dat van de nieuwere V7's zoals de Stone, maar ook die nieuwe klinken als muziek.

Trillen

Het tweede dat opvalt, als je nog in z'n vrij staat, is de heen en weer gaande trilling. Dat voelt prachtig: je voelt dat de cylinders dwars staan, en achter elkaar vuren.

Ik kan me eerlijk gezegd niemand voorstellen die daar niet van gecharmeerd zou zijn.

Wegrijden

Bij het wegrijden vallen twee zaken direct op:

- De Stone en de oudere Cafe geven direct vanaf onderin de toeren veel sjoege: je kunt vrijwel direct de koppeling loslaten. Dat een motor het goed doet bij lage toeren is in heel veel situaties ideaal.

- De Stone regaeert heel direct op stuurinput. Hij is erg gemakkelijk wenbaar daardoor. Dat is anders bij de oudere Cafe: die reageert trager, en stuurt daardoor wat "logger". Dat komt doordat de wielen zwaarder zijn, en doordat die clipons heeft.

Gewicht

Wat je ook direct merkt is het lage gewicht: de Stone weegt slechts 179 kilo, en dat is heerlijk licht. Mede daardoor is hij bijna extreem goed handelbaar bij lage snelheden.

 

Koppel en vermogen

Moto Guzi V7 en Triumph Thruxton

De koppel- en vermogenkromme van de V7 staan hier tegenover grafiek van de Triumph Thruxton (die een blok van 900cc heeft).

De rode en de gele lijn zijn van de V7.

Je ziet bij de rode lijn dat de V7 z'n maximale vermogen haalt bij 6200 tpm.

Koppelkromme

Bij de koppelkromme van de V7 zie je dat die direct in het begin veel koppel heeft. Dat komt overeen met het feit dat je vanaf direct onderin lekker veel trekkracht hebt: vanaf wegrijden trekt hij al lekker door.

Z'n maximale koppel haalt hij dan ook al heel vroeg: bij 2800 tpm. Daar heeft hij het grootste axelaratievermogen.

Je kunt nog wel heel veel verder gaan, en een veel hogere snelheid halen dan je bij die 2800 tpm hebt. Maar het lekkerst, het meest alert, is hij bij lage toeren.

Dat is heerlijk in de stad en op dijkweggetjes.

 

In de stad rijden

Zoeken naar de Ooijdijk

Het was zoeken naar de Ooijdijk, waarbij we dwars door (een opgebroken) Nijmegen kwamen. De fotograaf reed voorop, zodat we alleen een filmpje hebben dat nog een klein stukje stad heeft, en daarna de Ooijdijk.

Het leuke was dat ik op deze manier goed kon merken hoe de V7 zich in stadsverkeer gedraagt.

Wendbaar

De V7 is superwendbaar, en dat is uiteraard heerlijk in de stad.

Korte bochtjes, op het laatste moment toch naar rechts in plaats van naar links, het is allemaal geen enkel probleem op de lichte, snel sturende V7.

Schakelen

Wie een Japanse motor gewend is, zal moeten wennen aan het schakelen: de schakelwegen zijn veel langer dan je gewend bent.

Voor mij, die jarenlang op een BMW heeft gereden, was het schakelen geen enkel probleem: ik heb nooit misgeschakeld.

 

Rijden op de Ooijdijk

Snel sturen

De V7 Stone (en dus ook de Special) stuurt heel lekker direct en snel: hij is daardoor echt heerlijk om mee over dijkjes te rijden, zoals hier over de Ooijdijk.

Ook is duidelijk te merken hoeveel vertrouwen hij geeft en hoeveel lol hij biedt: ik ben met een motor van iemand anders extreem voorzichtig, en doe er lang over voor ik me thuis voel op een andere motor, maar in dit geval voelde de V7 al heel snel vertrouwd.

Reactie op het gas

Op dijkjes is ook goed te merken hoe heerlijk direct de V7 op het gas reageert.

Snelheid

We zijn uiteraard niet boven de 80 km/u uitgekomen, tijdens dit testritje.

Toch lijkt het me duidelijk dat hoge snelheden geen enkel probleem zijn, zoalng je maar niet het idee hebt dat je op een circuit wel eventjes de CB1100's er uit rijdt.

De V7 is ruimschoots voldoende om overal te rijden waar je maar wilt, inclusief op de Autobahn.

Geluid

Helemaal in het begin is trouwens mooi te horen wat het geluid is van de V7 (als de fotograaf eenmaal rijdt hoor je alleen nog de wind, helaas).

 

Vering en remmen

Vering

We hebben van de V7 eigenlijk vooral kunnen vaststellen hoe hij op verkeersdrempels reageert. Daar heeft hij geen enkele moeite mee.

De indruk is dat hij niet al te strak staat afgeveerd, wat ideaal is als je niet alleen maar superstrak asfalt rijdt, maar vooral ook houdt van boerenweggetjes met hobbels en gaten, of kinderkopjes.

Het zorgt er voor dat je niet strak, snoeihard door een bocht kunt gaan op circuitasfalt, maar ook dat je letterlijk op alle soorten wegen uit de voeten kunt.

De V7 is dus wqat mij betreft ideaal geveerd.

Remmen

Eerlijk gezegd hebben we niet gekeken wat er gebeurt als je hard remt.

Het enige wat er over de remmen van de V7 te zeggen valt, is dat er geen ABS op zit (over een paar jaar komt dat er als optie bij), en dat de remmen die er op zitten daar op af zijn gestemd: ze zijn beslist niet aggressief, zodat het een flinke klus zal zijn om jezelf er mee onderuit te remmen...

 

Voor wie?

Beginners en heropstappers

In de eerste plaats is de Moto Guzzi V7 naturlijk uitermate geschikt voor beginners (hij is ook in 25 kW te krijgen) en heropstappers: het is een tweecylinder met trekkracht vanaf onderin, die plezierig stuurt.

Het leuke is dat hij door de trillingen van het blok en doordat hij zo lekker snel reageert op gas en insturen, heel alert aanvoelt: niet als een beginnersmotor dus.

Allround

Maar het is absoluut niet alleen een beginnersmotor: iedereen die houdt van een klassiek ogende motor, die houdt van "karakter", die houdt van een motor zonder veel onderhoud (hij heeft cardan), die graag ver wil rijden op een tank (hij heeft 22 liter en rijdt zuinig) heeft aan deze motor een heerlijke en mooie motor.

Hij voelt zich overal thuis, van de stad tot kleine hobbelige landweggetjes, en desnoods op de Autobahn (maar wie wil er nou z'n motor vierkante banden geven door op de Autobahn te rijden?.

De V7 is een verrassende eigenzinnige allrounder.

 

De ideale reismotor

Ik was op zoek naar de voor mij ideale reismotor. De V7 heeft een aantal aspecten die erg aantrekkelijk zijn voor een reismotor:

Cardan

De V7 heeft cardan, en heeft ondanks dat toch een erg laag gewicht (179 kilo rijklaar).

Een cardan is sowieso ideaal (ook voor woon-werkverkeer bijvoorbeeld), maar vooral voor op vakantie: je hoeft er nooit aan te denken dat je je ketting moet smeren als je 's avonds moe aankomt op een plek waar je wilt overnachten.

Reikwijdte

Een ander groot voordeel is de reikwijdte. De tank kan 22 liter benzine bevatten, en de V7 is naar verluidt zuinig.

Moto Guzzi doet geen opgave, maar we hebben al verhalen gehoord van iemand die 1 op 30 haalde (al zal dat geweest zijn tijdens een lange dag rijden over secundaire wegen, zonder stoplichten).

Het wordt mijn reismotor

Misschien is het dus wel leuk om te melden dat de V7 Special mijn reismotor gaat worden: ik heb 'm besteld.

Dit is niet de kleur!

Oorspronkelijk waren de plannen dat de Special van 2013 er uit zou zien als op deze foto. Dat is niet het geval: de werkelijke kleur is op de foto hier boven te zien.

 

De V7 Stone, Special en Sport specificaties

Het motorblok

V7 Stone, Special en Sport
Type 2cylinder
90° V-twin
luchtgekoeld
met 1 carburateur
Boring x slag 80 x 74 mm
Cylinderinhoud 744 cc
Vermogen 35kW (47.6pk) bij 5.000 tpm
Koppel 60Nm bij 2.800 tpm
Compressieverhouding 9.6 : 1
Mengselvorming Weber-Marelli electronic fuel injection

Aandrijving

V7 Stone, Special en Sport
Koppeling Droge enkele plaat
Transmissie 5-versnellingsbak
Secundaire overbrenging Cardan

 

Rijwielgedeelte, remmen

V7 Stone, Special en Sport
Frame Dubbel stalen wiegframe
afneembaar subframe achter
Vering voor Marzochi telescoopvork, 40 mm
Veerweg voor 130mm
Vering achter Gegoten lichtmetalen swingarme met
2 instelbare Bitubo schokdempers
Veerweg achter 118mm
Wielbasis 1448 mm
Naloop 109 mm
Balhoofdhoek 2750
Wielen Gespaakt, aluminium
Bandenmaat voor 100/90- 18 56H TL
Bandenmaat achter 130/80 -17 65H TL
Remmen voor 320mm zwevende schijf, Brembo
4-zuiger remklauw
Remmen achter 260mm, Brembo
2-zuiger remklauw

Maten en gewichten

V7 Stone, Special en Sport
Zithoogte 805 mm
Rijklaargewicht 179 kg
Tankinhoud 22 liter
Lengte 2184 mm
Hoogte (zonder spiegels) 1112 mm
Breedte (met spiegels) 800 mm

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site