terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

Welke bandenspanning voor mijn motorbanden? Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
TKC 80, om een BMW R1100GS
Tsja, nieuwe band, maar welke bandenspanning?

Welke bandenspanning moet ik aanhouden voor mijn banden?
En wat gebeurt er als ik een hogere bandenspanning aanhoud, of juist een lagere?
Op deze pagina een uitleg.

 

Op deze pagina:

Nieuwe banden, en dan?

User manual

The most obvious way to determine the pressure for your tires, is, of course, to read what the user manual of your bike says, and start with those values.

You can read below how you can go on finetuning those values for different circumstances.

No manual

And what to do when you don't have the manual?

With most motorcycles, it's good to start with:

2 atmosfphere in the front, and
2,5 atmosphere in the rear tire.

 

Maar moet die spanning altijd hetzelfde zijn?

Niet iedereen gebruikt z'n motor op dezelfde manier

De getallen uit het instructieboekje, en die 2 voor en 2,5 achter, zijn richtlijnen. Iedereen gebruikt z'n motor op een andere manier, en verschillende omstandigheden vragen om verschillen in bandenspanning.

Snelheid

Kort gezegd: hoe
hoger de snelheid, hoe
hoger de bandenspanning.

Temperatuur

Bij temperatuur werkt het hetzelfde: hoe
hoger de temperatuur, hoe
hoger de bandenspanning.

Gewicht

En bij gewicht: hoe
hoger het gewicht, hoe
hoger de bandenspanning.

Ondergrond

Voor de ondergrond waar je op rijdt klinkt het net zo logisch: hoe
harder de ondergrond, hoe
hoger de bandenspanning (en dus hoe harder de band moet zijn).

 

Hogere bandenspanning

Voordeel: gebruik

Een groot voordeel van een hoge bandenspanning is dat het verbruik van benzine, en van de banden zelf, lager wordt. Het is dus goedkoper dan rijden met een lagere spanning.

Voordeel: strak

Verder levert een hoge bandenspanning een strak bochtengedrag op, en een hoge terugkoppeling over het weggedrag van je motor.

Nadeel: grip

Een van de nadelen is dat je minder grip hebt. Dat geldt zeker op slechter asfalt, omdat de band die eigenlijk ook een gedeelte vormt van de gedempte vering: net zoals bij een te strakke veer om de originele demper zal de moor de neiging hebben om te gaan stuiteren.

Nadeel: opwarmen

Verder doen de banden er langer over voor ze zijn opgewarmd, en de motor is harder: het comfort voor de rijder is minder.

 

Lagere bandenspanning

Voordeel: opwarmen

Voordeel van een relatief lage bandenspanning is dat je meteen grip hebt, omdat de band veel sneller opwarmt.

Voordeel: comfortabel

Verder is een lagere bandenspanning comfortabeler voor de motorrijder.

Nadeel: verbruik

Nadeel is een hoger verbruik van benzine en banden.

De banden slijten niet alleen sneller, maar ook onregelmatiger (de profieldelen kantelen).

Nadeel: bochtenstabiliteit

De banden warmen sneller op, en er is kans op oververhitting, waardoor het rubber kan desintegreren.

De band kan gaan wringen, en dat gaat uiteraard ook heel erg ten koste van de bochtstabiliteit. Je zult de band heel erg voelen walken, en je zult erg makkelijk in een speedwobble terecht kunnen komen.

 

Bandenspanning bij onverhard rijden

Bandenspanning halveren

Ga je onverhard (dus op hele zachte ondergrond), dan is het van groot belang dat je de bandenspanning halveert.

Dan kan het profiel maximaal vervormen, en zo de ondergrond tussen de vingers pakken.

Zou dat niet gebeuren dan hark je het profiel door de ondergrond, en doordat het profiel nauwelijks vervormt zal het heel snel vollopen met bagger, en dan heb je in feite banden zonder profiel.

Voordelen

Enorm veel grip op zachte ondergrond, groot zelfreinigend vermogen, groot spoorrand-klimvermogen.

nadelen

Enorm veel kans op oververhitting, desastreus voor rechtuit- en bochtenstabiliteit, band kan uit het velgbed schieten bij snel genomen asfaltbochten tussnen de onverharde passages, de noppen kunnen uitscheuren.

bandenklemmen

Bij binnenbanden kan het ventiel uitscheuren zonder bandenklemmen.

 

Kortom

Snelweg

Een hogere bandenspanning levert een strakkere fiets op, die meer terugkoppeling geeft en iets minder benzine verbruikt.

Zeker als je veel snewegt is een wat hogere bandenspanning aan te bevelen.

Een groot nadeel is dat het met lage temperaturen erg lang duurt vor de band op temperatuur komt, wat je lelijk kan opbreken in de op- en afritten naar de snelweg of op rotondes.

De band kan ook snel afkoelen na de snelweg, waardoor je vlak voordat je thuis bent opeens door een gebrek aan grip verrast kan worden.

Weggedrag

Je kunt ook het gedrag van je motor beïvloeden door een beetje met de bandenspanning.

Zo kun je bijvoorbeeld wat minder spanning in de voorband houden, zodat je daar meer grip hebt, en de spanning in de achterband wat hoger houden, zodat die het wat langer uithoudt op de snelwegstukken.

Extremen

Onder de 1 atmosfeer loop je kans op een uit de velg lopende band; boven de 3 atmosfeer wordt de band zo hard dat hobbels in de weg de grip verbreken.

 

Bandenspanning meten

Steeds dezelfde

Belangrijk: meet altijd met je eigen meter, of altijd bij dezelfde benzinepomp.

Vlak na vertrek

Wacht met meten ook niet langer dan 2 kilometer na vertrek.

De band mag niet warm zijn (dan loopt de druk immers op...).

Afwijkingen

Bijna alle meters wijken wat af. Vooral de van te voren in te stellen *ping-ping*-meters bij benzinepompen zijn vaak enorm van slag.

De meest betrouwbare meters zijn de draagbare VDOtjes met + en - knop, die je op zo'n snelkoppeling terug hangt.

Vroeger werden die zelfs geijkt door het IJKwezen; helaas is al dat soort bescherming weg aan het vallen.

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site