terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

English Welke motor is geschikt als eerste motor? Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
Yamaha SR500
Wordt helaas niet meer gemaakt: Yamaha SR500

Je hebt je examen gehaald, en wilt je eerste motor kopen.

Welke motoren zijn geschikt en welke zijn minder geschikt? En waarom? Waar moet je op letten?

 

english  There is a version in English of this page:
http://www.lazymotorbike.eu/motorcycles/firstmotorcycle/

 

Delen:

Op deze pagina:

Net je rijbewijs

Je motorrijbewijs gehaald. En nu?

Nu begint het leren motorrijden pas echt!

Je hebt je examen gehaald, en hebt dus laten zien dat je de bijzondere verrichtingen kunt uitvoeren, en dat je met voldoende zekerheid en verkeersinzicht op de motor kunt rijden.

Maar er is nog heel veel dat je zult gaan leren. Zo zijn er talloze fouten die je medeverkeersdeelnemers geregeld maken. Op die fouten zul je zoveel mogelijk voorbereid moeten zijn, zodat je er niet door verrast wordt.

Ook de beheersing van je motor, in bochten bijvoorbeeld, zul je nog verder verfijnen.

Voor al dat soort zaken is maar één mogelijkheid om er verder in te komen, en dat is ervaring, kilometers maken, en je er ondertussen langzamerhand bewust van worden hoe je rijdt.

Heropstappen

Precies datzelfde geldt eigenlijk wanneer je jaren geleden examen hebt gedaan, misschien in die tijd veel motorkilometers gereden hebt, en nu weer wilt heropstappen.

Het gevoel voor de motor is wat weggezakt, en het verkeersbeeld is anders geworden. Je zult het misschien sneller oppakken dan wanneer je voor het eerst met een nieuw rijbewijs op de motor stapt, maar je moet er zeker op rekenen dat je in een aantal opzichten weer opnieuw zult moeten beginnen.

Rijlessen voor heropstappers

Als je zo'n heropstapper bent, is een hele goede raad: een paar lessen nemen. Een proefles, om te inventariseren wat je aan bijspijkercursus nodig hebt, is vaak gratis.

 

De motor van je dromen

Je droommotor kopen?

Het is verleidelijk om dan je droommotor te kopen. Zo'n BMW GS-Adventure bijvoorbeeld. Of een Yamaha R1 in Rossikleuren, of een Honda CBR600. Of een Harley Davidson StreetRod.

Toch is het veel slimmer om dat (nog) niet doen.

En waarom dan wel niet?

De reden is dat je het jezelf extreem moeilijk maakt. Als je jezelf gaat leren jongleren, begin je met twee balletjes, en niet meteen met tien tegelijk, zo kun je dat ongeveer zien.

En wat als je dan toch zo'n droommotor koopt?

Bij het leren motorrijden moet je eigenlijk tussen twee mogelijke gevaren zien te laveren:

Het ene gevaar is dat je je nooit lekker zult voelen op je motor. Bochten blijven je angst inboezemen, echt goed remmen durf je niet te doen (zelfs als je droommotor ABS heeft), met als gevolg dat lekker even de motor pakken op een mooie zomeravond nauwelijks gebeurt, en je droommotor na een paar jaar te koop staat op marktplaats.nl.

Het andere gevaar is eigenlijk het tegenovergestelde: dat je motor nooit iets laat merken, hoe schuin je ook door de bocht gaat, hoe hard je ook remt. Met als gevolg dat er een dag komt dat je *te* schuin gaat, of *te* hard remt.

Bijzondere verrichtingen

Een goede test waaraan je kunt aflezen of een motor geschikt is als beginnersmotor is: zou je op die motor je bijzondere verrichtingen voor je examen kunnen doen? Zo niet, dan is het geen motor om op te beginnen.

 

Gaat een beginnersmotor niet snel vervelen?

Daar ben ik toch zo op uitgekeken?

Zelfs een 250cc motor als een Yamaha Tricker haalt de 120 km per uur. En als je voor een rood stoplicht staat met die 250 cc motor zullen er niet veel auto's in staat zijn sneller dan jij weg te komen.

In andere woorden: er is eigenlijk geen motor te bedenken waar je snel op bent uitgekeken, of die "te licht" is.

Het zal eerder andersom zijn: dat je een motor koopt die bedoeld is om een paar jaar op te rijden, om je gevoel voor de motor, je bochtentechniek, je verkeersinzicht mee aan te scherpen, en dat je merkt dat je erg gehecht blijkt geraakt aan die motor, en dat hem inruilen voor de echte motor van je dromen moeilijker is dan je van te voren had gedacht.

Klein is fijn

Bij veel mensen zie je ook dat ze eerst een steeds zwaardere motor kopen, en daar jarenlang op blijven rijden, tot ze een keer bijvoorbeeld een lichte leenmotor van hun dealer meekrijgen, of een ritje maken op een motor die ze van een vriend lenen. En vanaf dat moment gaat het knagen...

Een lichte motor, wat gewicht en wat vermogen betreft, heeft allerlei voordelen boven een zwaardere. je hebt er meer lol op, daar komt het eigenlijk op neer.

Als je pas bent begonnen lijkt zo'n beginnersmotor misschien een motor voor sukkels; als je jarenlang rijdt weet je dat het tegendeel waar is...

 

Wat zijn de eisen aan een beginnersmotor?

Neutraal

In de eerste plaats is het het verstandig om te beginnen op een motor die niet teveel bepaalt hoe je rijdt.

Dromen van een cruiser

Je hebt misschien altijd gedroomd dat je een Harley in je garage zou hebben staan, en daarom wil je graag een cruiser als eerste motor. Maar je zult pas als je een poos op je eerste motor rijdt gaan ontdekken wat voor motorrijder je werkelijk bent. Misschien ontdek je wel dat je het leuk vindt om bergpassen op en af te rausen; iets waar een cruiser niet al te geschikt voor is. Het kan heeel goed zijn dat je houdt van een motor waarop je nauwelijks hoeft te schakelen, en waarop je lekker op je gemak rustig door het landschap tokkelt, zodat het uiteindelijk inderdaad een cruiser wordt, maar dat komt dan op een moment dat je jezelf als motorrijder kent.

Daarnaast is het ook handig om goed te leren remmen op de motor. Een cruiser heeft door zijn geometrie nogal de neiging om een geblokkeerd voorwiel te krijgen bij een noodremming.

Een cruiser zit snel bochtenwerk in de weg, en manouvreren gaat door het vaak erg hoge gewicht erg lastig.

Dromen van een GP machine

Het kan ook zijn dat je geen GP overslaat, en jezelf al helemaal op een flitsend snelle motor ziet. Maar als je graag een goede bochtenrijder wilt worden, kun je, zoals we verderop laten zien, veel beter op een niet zo flitsende motor beginnen. Bedenk even dat iedere MotoGP wereldkampioen op een 125-tje is begonnen (de meesten zelfs nog kleiner). En bedenk ook hoe heerlijk het zal voelen als je op je "gewone" beginnersmotor iemand inhaalt in de bocht, die is begonnen op z'n droom-Fireblade!

Kortom: om jezelf de gelegenheid te geven dat je in de gaten krijgt wat je het leukste vindt aan motorrijden, kun je verreweg het beste op een neutrale, zeg maar "gewone" motor.

 

Hoeveel cc?

CC's zeggen ook niet alles

OK, denk je dan, wat is een beginnersmotor? Eentje met minder dan 1000cc? Minder dan 750cc? Nog minder?

Het lastige is dat het allerlei factoren bij elkaar zijn die bepalen of een motor een geschikte beginnersmotor is. Dat kun je dus niet aflezen aan het aantal cc's, of aan het maximum vermogen.

Maar wat in ieder geval goed is om te bedenken, is dat het beslist niet zo is dat je "snel bent uitgekeken" op een motor met 600cc of minder, ook al willen sommige motorverkopers je dat graag wijsmaken.

De KTM Duke bijvoorbeeld heeft maar net iets meer dan 600cc, maar het is een motor die je niet zo snel onder de beginnersmotoren zou indelen: het is een motor voor iemand met veel rijervaring (zie het stukje over het aantal cylinders hier onder).

Geknepen versie

Denk driemaal na voor je een "geknepen versie" van een motor koopt.

In de meeste gevallen is dat gedaan door de luchtinlaat te beperken, of door een beperking te leggen op hoeveel gas je kunt geven.

Zeker als een motor is geoptimaliseerd op veel vermogen (bij hoge toeren dus), hou je een amechtige motor over waar niets aan "klopt".

Een motor die van zichzelf al niet teveel vermogen heeft in verhouding tot z'n gewicht rijdt veel lekkerder: daarmee heb je het motorgedrag zoals dat bedoeld was.

 

Hoeveel cylinders?

Geen viercylinder

Een viercylinder is over het algemeen niet geschikt om op te beginnen. Viercylinders met relatief weinig cc's (zoals een CBR600 of een R6) halen hun vermogen door hun maximum koppel bij hoge toeren af te geven (zie voor uitleg de pagina over koppel en vermogen).

De cc's zitten verdeeld over vier cylinders. Je kunt je dus voorstellen dat die veel gemakkelijker snel op en neer kunnen bewegen dan één cylinder voor diezelfde hoeveehheid cc's.

Wat zo'n viercylinder bij lagere toeren presteert stelt daardoor niet zoveel voor.

Geen eencylinder

Ook een eencylinder is niet zo heel erg geschikt om mee te beginnen.

Dat is een beetje het omgekeerde als bij een viercylinder: die ene cylinder met alle cc's presteert al met lage toeren veel. Een KTM Duke of een Yamaha XTX 660 bijvoorbeeld, willen er dus erg graag vandoor, en remmen andersom ook enorm op de motor af wanneer je het gas dichtdraait.

Als je het gas dichtdraait is het echt alsof de achterrem er flink wordt opgezet; dat kan je behoorlijk verrassen.

Zo'n eencylinder is dus tamelijk onstuimig.

Oftewel: een tweecylinder

Een bescheiden tweecylinder biedt als eerste motor the best of''both worlds: geleidelijke vermogensafgifte, al vanaf redelijk lage toeren, en geen piekerig vermogen dat er pas uitkomt bij hoge toeren.

 

Niet bang om te vallen

In de eerste plaats is het belangrijk dat je een motor kiest waarmee je niet bang bent te vallen.

Dat betekent dat je als eerste motor beter geen nieuwe kunt kopen, maar een tweedehands die al wat krassen heeft hier en daar. Die is bovendien al ingereden, en inrijden is iets dat je beter pas kunt doen als je al gevoel voor een motor hebt opgebouwd.

Het kan ook betekenen dat je op het gewicht van de motor moet letten, en niet een motor kiezen die erg zwaar is, waardoor je hem bij langzaam manouvreren moeilijk de baas kunt zijn.

En het is ook handig om een motor te kopen waar niet teveel plastic kuipdelen aan zitten: al valt zo'n motor stilstaand op, dan is er vaak nog behoorlijk wat schade.

Waarom?

In de eerste plaats overkomt het bijna iedereen een keer: de motor om laten vallen. Gewoon wanneer je hem neerzet en je houdt hem niet: in dat soort situaties.

Maar niet alleen tijdens het manouvreren is het handig een motor te hebben waarbij je je op je gemak voelt, ook tijdens het rijden zelf.
Hoe ontspannener je op de motor zit, des te beter zal je motor zich gedragen. Als je motor je intimideert door z'n gewicht of matige handling, kun je gemakkelijk in een negatieve spiraal terechtkomen waarin je gespannen rijdt, daardoor het stuur krampachtig beethoudt, waardoor je motor nog moeilijker te hanteren is, enzovoort.

Statistieken

Een illustratie van hoe vaak motorrijders vallen met hun eerste motor is deze poll op motor-forum.

 

Zit je verstand in je rechterhand?

Onzin

Onder het mom van "Je verstand zit in je rechterhand" proberen motorverkopers je nogal eens wijs te maken dat het niet uitmaakt welke motor je koopt. Dat je op elke motor rustig of hard zou kunnen rijden.

Maar een snelle motor smeekt je als het ware om meer gas te geven dan je aankunt: je rijdt dan al heel gauw sneller dan je ooit zal kunnen anticiperen op wat er om je heen gebeurt.

Sportieve viercylinders

Sportieve viercylinders als een CBR600 of een Bandit smeken als het ware om met hoge toeren gereden te worden. Als je je verstand in je rechterhand meeneemt zijn het lusteloze lastdieren; pas als je gas geeft merk je wat er leuk aan is.

Het is een vorm van zelfkwelling om zo'n motor te kopen met het idee dat je het rustig aan wilt doen.

Lage toeren

Waar je beter mee kunt beginnen is een motor die zich al lekker voelt bij lage toeren. Een motor die niet plotseling vooruit schiet nadat je de toeren wat hebt opgeschroefd, maar die heel lineair versnelt: gewoon meer gas, dan meer snelheid.

 

De sensatie van snelheid

Objectieve en subjectieve snelheid

Stel dat je twee keer een proefritje maakt met een motor waarvan de kilometerteller is afgeplakt; de ene keer rijd je op een Yamaha R6, en de andere keer op een Royal Enfield Bullet 350. Beide keren probeer je zo'n 80 km/u te rijden, en er is geen ander verkeer om je snelheid aan te meten.

Hoogstwaarschijnlijk zal je snelheid op de R6 veel en veel hoger liggen dan op de Royal Enfield.

Gevoel van snelheid

Het gevoel van snelheid is op de ene motor dus veel groter dan bij andere motoren.

Een rustig lopende motor, zonder veel geluid en helemaal zonder rammels, draagt er toe bij dat je niet snel het gevoel hebt snel te rijden. Een schermpje of kuipje draagt daar ook aan bij, doordat je de rijwind minder voelt. En een strak sturende motor draagt er toe bij.
Ook de zithouding telt mee: als je flink naar voren moet leunen zit je eigenlijk pas echt lekker wanneer je met snelwegsnelheden en hoger rijdt.

Omdat je al heel snel een boete oploopt als je boven de maximum snelheid rijdt, is het niet alleen voor een beginnersmotor, maar voor elke motor een groot voordeel wanneer je al bij veel lagere snelheden het gevoel krijgt dat het "lekker hard" gaat.

Dat betekent dus dat het een voordeel is als een motor wat geluid maakt, wat rammeltjes heeft, als er wat beweging in het frame zit, als hij niet te strak stuurt, en als er geen schermpje of kuipje op zit.

Veiligheid

Het grote voordeel van zo'n motor waarmee je langzamer rijdt dan met een R6 terwijl je voor je gevoel *toch* lekker snel rijdt, is dat je daardoor veel meer tijd hebt om beslissingen te nemen. Op een R6 rijd je op een provinciale weg al snel 100 voor je het echt in de gaten hebt; dat is bijna 7 meter per seconde extra, die je dus minder hebt om te remmen. Je remweg neemt kwadratisch toe met de snelheid...

Snelheid Afgelegde weg na 1 sec. Remweg Stopafstand
(inclusief reactieseconde)
30 km/u 8 m. 4 m. 12 m.
50 km/u 14 m. 12 m. 26 m.
80 km/u 22 m. 31 m. 53 m.
100 km/u 28 m. 48 m. 76 m.
120 km/u 33 m. 70 m. 103 m.

Let wel: dit zijn afstanden uitgaande van een remvertraging van 8 m/s2: een zeer forse remming. Normaal remmend is de vertraging zo'n 5 m/s2; dan is de remweg bij 100 km/u 77 m, en de totale remweg word dan 105 m. Blijf het remmen dus ook regelmatig oefenen.

Op de pagina over bochten bijvoorbeeld, kun je zien dat een bocht gemakkelijker wordt als je de tijd neemt voor het voorbereiden ervan: kijken, snelheid verminderen en schakelen.

Als het te makkelijk gaat, ga je harder en heb je veel minder tijd om goede inschattingen te maken.
Precies datzelfde geldt voor allerlei beslissingen die je moet nemen: remmen of uitwijken, kun je ergens nog voor langs of niet, wanneer kun je inhalen, enzovoort.

 

Een niet te strak sturende motor

Aanvoelen

Wat je misschien vreemd in de oren klinkt, is dat je beter kunt beginnen op een niet te strak sturende motor.

Motorrijden is een samenspel tussen motor en motorrijder, dus je moet je motor eerst nog goed leren aanvoelen.

.

Die strak sturende motor is, als je de kleine signalen kunt aanvoelen, straks heerlijk om te rijden. Maar in het begin voel je helemaal niets, omdat hij zo strak stuurt. En als je niets voelt, kun je daar ook niets van leren.

Een minder strak sturende motor geeft je misschien minder vertrouwen, maar zorgt er wel voor dat je precies in de gaten krijgt wat er allemaal gebeurt, en laat je lang, lang, lang voordat het zo ver is dat je in de problemen komt, weten dat hij het moeilijk begint te krijgen.

Zwabberen en dribbelen

Als zo'n motor een beetje begint te zwabberen in een lange snelle bocht is het nog niet te laat, en je leert daarmee om te gaan, en er niet van te schrikken.

Als bij zo'n motor het achterwiel begint weg te dribbelen is er nog maar weinig aan de hand, en kun je leren dat op te vangen.

Een minder strak sturende motor vertelt je dus middels goed te voelen signalen om *niet* te reageren met een paniekreactie als er iets vreemd beweegt, en dat is één van de belangrijkste dingen die je kunt leren op de motor: goed aanvoelen wat er gebeurt, en daar rustig en adequaat op in te spelen.

Het klinkt vreemd, maar meestal is de motor zelf prima in staat om het probleem op te lossen, als je hem dat maar laat doen, en niet in paniek hard in de remmen knijpt of in één keer het gas los laat.

 

Overwegingen bij de remmen

Lange veerweg

Een niet te zware allroad is in een aantal opzichten ideaal om mee te beginnen: ze hebben niet al te veel vermogen, en rijden al soepel vanuit het lage toerengebied. Ze zijn licht en wendbaar, en ze zijn er op gebouwd om te kunnen vallen zonder al te veel schade.

Maar ze hebben ook een groot nadeel: een lange veerweg, met vaak een tamelijk slappe vering.

Het probleem daarvan is dat je bij hard remmen vrij gemakkelijk je voorwiel kunt blokkeren.

Wanneer je remt duikelt je motor naar voren, en wordt de voorvering ingedrukt. Als de vering niet meer verder kan inveren, is elk hobbeltje of kuiltje genoeg om het voorwiel te laten blokkeren, en dat is iets dat je liever niet hebt tijdens een noodremming.

ABS?

Is het dan aan te bevelen om een motor met ABS te nemen, is de volgende vraag. Dan maakt het tenslotte niet meer uit hoe makkelijk het voorwiel blokkeert; dan vangt het ABS dat wel op.

Dat is beslist zo, maar er zitten ook een paar haken en ogen aan.

Ten eerste gebeurt het soms dat het ABS uitvalt. Meestal als het koud is, bij lage accuspanning.

Bovendien is het handig om zonder ABS ook goed te kunnen remmen: je bent anders echt gebonden aan een motor met ABS.

En tenslotte: ABS biedt extra veiligheid als je rijdt alsof je het niet hebt (en dus ook jezelf blijft oefenen door remproeven te doen, alsof je geen ABS hebt), en dat is voor veel mensen toch moeilijk. Het extra gevoel van veiligheid zorgt ervoor dat je onvoorzichtiger rijdt dan zonder ABS, en dan ben je die extra veiligheid volledig kwijt.

Dus mocht je besluiten om een motor met ABS te kopen: zorg ervoor dat je ook dan *goed* leert remmen. Dus hard, zonder dat het ABS er aan te pas komt. En blijf rijden alsof er geen ABS op je motor zit.

 

Wat voor motor?

Wat ga je ermee doen?

Probeer van te voren ook een beetje te bedenken waar je die motor voor wilt gebruiken. Rij je veel in de stad? Dan is een lichte, super-wendbare allroad perfect, maar denk daarbij aan de nadelen wat betreft het remmen. Voordeel is: daar kun je ook nog eens mee van de weg af.

Wil je ermee op vakantie? Kijk dan of je je bagage een beetje kwijt kunt, en of je het er lang op uithoudt.

Denk niet dat je, om "sportief" te rijden, een motor nodig hebt die door de handel als "sportief" wordt aangeduid. In de praktijk gaat het er om hoe snel je door de bocht komt, en daar heb je echt geen sportmotor voor nodig.

 

Nieuw of tweedehands?

Er zijn een aantal argumenten om niet gelijk een nieuwe motor te kopen als (het je) eerste motor (is):

->  Een nieuwe motor moet je inrijden. Dat is niet moeilijk of zo, maar je moet wel je aandacht volledig op dat inrijden kunnen richten, en dat is niet handig als je je eerste kilometers op je eigen motor maakt. Als je een paar jaar op je eerste motor hebt gereden zul je heel goed in staat zijn om je volgende motor in te rijden als je dan graag een nieuwe motor koopt.

->  In de meeste gevallen kun je zo'n tweedehands motor, als je hem goed onderhoudt, voor ongeveer hetzelfde geld verkopen aan een volgende beginner, als waar je hem voor hebt gekocht. Je rijdt dus die jaren vrijwel gratis.

->  Vrijwel iedereen laat z'n motor wel eens vallen. Bij langzaam manouvreren bijvoorbeeld. Dat zal de eerste jaren vaker gebeuren dan later. Om jezelf te besparen je gloednieuwe motor bekrast en wel op te moeten rapen, is het dus slim om op een tweedehands motor te beginnen.

->  Niet alleen bij het langzaam manouvreren, maar ook bij het rijden op zich, is het heel plezierig als je niet bang bent om te vallen: hoe angstiger, hoe verkrampter je op de motor zit. Als je op een tweedehands motor rondrijdt hoef je je bij een valletje in ieder geval niet druk te maken om de motor. Die heeft al z'n krasjes hier en daar.

 

Less is more

Zwaar voor gevorderden?

Als je pas je rijbewijs hebt, krijg je gemakkelijk het idee dat motoren met veel cc's de "echte" motoren zijn, voor gevorderden, en dat motoren die voor beginners worden aangeprezen eigenlijk een beetje minderwaardig zijn.

De werkelijkheid is bijna meer andersom.

Het is opvallend hoeveel motoren van tussen de 600 en 800cc er de laatste jaren op de markt komen. Motorrijders met veel kilometers ervaring gaan steeds meer ontdekken dat bochten rijden op een lichte motor veel leuker is dan op een zware, dat 600cc ruim voldoende is om sneller te zijn dan vrijwel elke automobilist, en dat je op zo'n lichtere motor veel meer plezier hebt dan op een zware.

Lichte motoren voor gevorderden

Steeds meer motorrijders die een Pan European hebben, of een R1200RT, nemen er een lichte motor bij, en ontdekken dan dat ze hun zware motor steeds vaker laten staan.

En de Yamaha Tricker, een 250cc, wordt opvallend genoeg voornamelijk verkocht aan motorrijders die al vele jaren rijervaring achter de rug hebben.

Niet alle lichte motoren

Een lichte motor (qua gewicht en qua hoeveelheid cc's) is niet per definitie geschikt om op te beginnen.

Lichte viercylinders (als de CBR600 of de R6) kun je beter laten staan, en dikke eencylinders ook. Maar je kunt aan die ontwikkelingen wel goed zien dat je je beslist niet afgescheept hoeft te voelen met een "lichte" motor voor beginners.

 

Voorbeeld: Suzuki GS500

Een voorbeeld van een motor die bij uitstek geschikt is om een aantal jaar na het behalen van het examen op rond te rijden is de Suzuki GS500. Hij is er met kuip (GS500F) of zonder (GS500). Hij is als F nog steeds in productie , alleen niet in Nederland.

Specificaties

De GS500 is een tweecylinder en weegt zo'n 180 kilo droog (dus zonder olie en benzine). Het vermogen is rond de 50pk (bij 9500 toeren), wat ruim voldoende is, ook voor op de snelweg. Het koppel is plusminus 30Nm bij 7500 toeren.

Deze motor is vaak teruggetuned naar 25Kw (34pk).

Dat betekent dat je een motor hebt die prima werkt, in alle mogelijke omstandigheden,zonder dat hij je zal verrassen. Ideaal dus als eerste motor.

Rijwielgedeelte

De GS500 is bij uitstek een "neutrale" motor: geen ver vooruit staande voorkant, maar ook geen zenuwachtig voorwiel. Geen supervering waardoor de marge tussen het begint fout te gaan en het gaat fout supersmal is, en ook geen lange zompige veerwegen die je bij allroads ziet.

Je kunt er dus prima mee leren remmen, en prima bochten mee leren rijden. De motor zal je altijd veel terugkoppeling geven over wat er gebeurt, zodat je nog ruim op tijd merkt dat je iets te veel van 'm vraagt.

 

Voorbeeld: Yamaha Tricker

Een ander voorbeeld van een eerste motor is de Yamaha Tricker. Hij laat meteen zien dat je nooit absolute regels kan bedenken voor wat een geschikte motor is: het is een eencylinder, en dus een uitzondering op de constatering dat wat cylinderaantal betreft een tweecylinder over het algemeen de meest aantrekkelijke eigenschappen heeft voor een eerste motor.
Dat komt doordat het vermogen er bij de Tricker, door z'n lage aantal cc's, zo geleidelijk inkomt dat je niet bij verkeerd (te veel) terugschakelen een streep rubber trekt met je achterband, zoals dat bij gritere eencylinders kan gebeuren. De Tricker is daardoor een heel "vriendelijke" eencylinder.

Hij is helaas op dit moment niet of nauwelijks meer nieuw te koop in Nederland.

Specificaties

Z'n ene cylinder heeft een inhoud van 250 cc. Hij weegt 118 kilo droog (dus zonder olie en benzine) wat heel erg licht is. Het vermogen is 19pk (bij 7500 toeren). Het maximale koppel is 19Nm bij plm 6000 toeren.

De motor is dus ook geschikt voor het "kleine" rijbewijs.

De Tricker levert z'n vermogen al vanaf lage toeren. Wegsprinten bij een stoplicht gaat dus prima: je zult de meeste auto's met gemak voorblijven. Alleen voor op de snelweg heeft hij te weinig vermogen: vanaf 100 km/u merk je dat hij niet veel adem meer heeft, en nauwelijks meer extra vooruit is te branden.

Rijwielgedeelte

De Yamaha Tricker is eigenlijk eenig in zijn soort. Het is een trialmotor (trialen houdt in over lastige obstakels klimmen en springen met de motor) die geschikt is voor op de weg. Het rijwielgedeelte heeft veel weg van dat van een allroad motor, maar het is nog gemakkelijker om nauw te draaien, en om het voor- of achterwiel omhoog te laten komen en dergelijke.

Het grote voordeel is dus dat krappe bochtjes heel erg makkelijk worden, dat een modderpad geen enkel probleem is, en dat hij in snelle bochten al heel lang voor het mis gaat "waarschuwt".

Remmen

Je zult met de Tricker wel een paar keer echte remoefeningen moeten doen: hij duikt in z'n voorvering, en echt hard remmen is lastig. De rubberen remleidingen vervangen door staalomwonden remleidingen zorgt ervoor dat de remmen meer terugkoppeling geven, en je beter merkt wat er gebeurt.

 

Voorbeeld: Kawasaki W650

Een derde voorbeeld van een eerste motor is de Kawasaki W650.
Het is een prachtige ode aan de Triumph Bonneville van vroeger (later dan Kawasaki is het nieuwe Triumph, dat niets met het oude Triumph te maken heeft, ook een kopie van de Bonneville gaan maken, die ook Bonneville heet, om het allemaal extra verwarrend te maken).

In Nederland is hij is niet nieuw meer te koop, maar als je een tweedehands op de kop kunt tikken staan er allerlei liefhebbers club voor je klaar met raad en daad, onder andere in Duitsland en Engeland.

Specificaties

De W650 is een tweecylinder van 675cc. Z'n maximale koppel bereikt hij bij 5500 tpm, en is 54 Nm. Z'n maximum vermogen is 47 Pk, en wordt bereikt bij 7000 tpm. Hij weegt 195 kilo (zonder olie en benzine), wat aan de zware kant is.

Het is dus een motor met niet teveel vermogen, dat er bovendien rustig en geleidelijk uitkomt.

Het vermogen is ook ruimschoots voldoende om er op de snelweg mee te rijden (ja, ook in Duitsland), maar de W650 is natuurlijk bij uitstek een motor om mee van mooie weggetjes te genieten.

Rijwielgedeelte

De W650 heeft bij uitstek een "neutraal" rijwielgedeelte. Je zit gewoon vrij rechtop, de veerwegen zijn niet extreem lang, de remmen zijn niet extreem bijterig.

Deze motor kan je uitstekend leren rijden, en ondertussen rijd je op een motor die er uitziet als een echte klassieker.

 

Voorbeeld: BMW F650 GS

Geen nieuwe beginnersmotoren

Als je kijkt naar wat de eigenschappen van een ideale beginnersmotor zijn, zie je dat er eigenlijk nauwelijks "echte" nieuwe beginnersmotoren te koop zijn.

Nou is één van die eigenschappen natuurlijk nou juist dat een motor niet nieuw is, maar zelfs afgezien daarvan heeft eigenlijk alles wat nieuw te koop is een aantal kenmerken die de motor buiten de echte beginnersmotoren plaatst.

Dat is ook wel te begrijpen, want zodra een motor het etiket "voor beginners" heeft opgeplakt gekregen, willen erg veel motorrijders daar voor geen goud op worden gezien. Dat is trouwens niet overal het geval, maar in Nederland is het opvallend.

Dilemma

Motorfabrikanten zitten daardoor met een dilemma: beginnende rijders vormen een aantrekkelijk marktsegment, maar als ze een motor te duidelijk profileren als beginnersmotor halen veel beginners er hun neus voor op.

De F650 van BMW is toen hij op de markt kwam als beginnersmotor en als motor voor vrouwen geprofileerd (in de ogen van marketing afdelingen is dat vaak zo'n beetje één pot nat), en hij heeft het dan ook nooit goed gedaan.

Verwarring over het type!

N.B. Het stukje hier onder gaat over de F650GS eencylinder.

De nieuwe F650GS is een tweecylinder. We hebben een rijverslag over deze nieuwe F650GS geschreven. Deze nieuwe F650GS komt een stuk dichter bij de ideale beginnersmotor!

De F650 GS als motor voor beginners

De F650 GS is een grote eencylinder. Geen ideale motor om op te beginnen dus, maar binnen wat nu nieuw te kopen is komt hij behoorlijk in de buurt.

De vermogensafgifte is namelijk mooi geleidelijk. Hij trekt al vanaf onder in het toerengebied goed op, en bokt daar nauwelijks. Hij is wendbaar, heeft een grote stuuruitslag, en is niet al te zwaar.

Door z'n all-road karakter duikt hij flink bij hard remmen: het is handig om deze motor inclusief ABS te kiezen, en dan goed te oefenen met remmen.

Specificaties

De F650 GS heeft een vermogen van 50 pK, bij 6500 tpm, en een maximaal koppel van 60 Nm bij 5000 tpm. Z'n drooggewicht is 176 kilo; het gewicht rijklaar is 192 kilo.
Hij heeft een topsnelheid van een kleine 179 km/u.

F650 en F650GS

Wanneer je een tweedehands F650GS zoekt, wees er dan op bedacht dat er een groot verschil is tussen de (oudere) F650 en de F650GS. De F650 is pas rijdbaar bij relatief hoge toeren: daaronder bokt hij enorm.

Dat is voor niemand plezierig, en zeker niet voor een beginner.

Volwassen motor

Tenslotte: laat je niet wijsmaken dat de F650GS een niet volwaardige motor is, omdat hij relatief geschikt is voor beginners: de F650GS is een motor waar je altijd plezier mee kunt hebben, hoeveel rijervaring je ook hebt.

Je kunt ermee op vakantie, beladen met tent en al, je kunt er heerlijk mee door de Alpen rijden, en hij heeft vermogen zat voor op de snelweg, terwijl hij op de motorrijderswegen in de Eiffel of in de Ardennen helemaal in z'n element is.

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site

Delen: