Ik ga enkel met vakanties op de motor naar Spanje toe. Als ik in het voorjaar ga probeer ik altijd Sevilla mee te pakken, aangezien ik dit een van de mooiste omgevingen van Spanje vind. Ook het noorden vind ik erg mooi! Leuk en interessant artikel!
Allereerst complimenten voor het leuk geschreven stuk over motorrijden in Spanje. Ik woon sinds een paar maanden in de uitlopers van de pyreneeen en het motorrijden is fantastisch. Vanuit onze casa rural (B&B) verhuren wij dan ook onze eigen motoren zodat ook diegenen die niet de hele rit op de motor naar Spanje willen maken, bij ons één of meerdere dagen een motor kunnen huren.
Omdat mijn vrouw en ik beiden motorgek zijn hebben we natuurlijk veel tips over mooie wegen en routes. En vandaar dat ik je geschreven stuk ook erg leuk vind!
Sinds een aantal jaren zit ik de helft van het jaar in Spanje. Meestal 2 maanden in S en dan weer in NL. Ik rijd in S helaas geen motor, in NL gelukkig wel.
Als automobilist erger ik me aan de constante onvoorspelbaarheid van de Spaanse automobilist. Op rotondes is het vaak een loterij: een richtingaanwijzer aanzetten als men de rotonde verlaat, is veel Spanjaarden vreemd. Vrienden hier merken spottend op, dat richtingaanwijzers op de auto als duur extra accessoire moet worden besteld. omdat die niet standaard op de auto zitten
Ik rijd hier rond in de auto van mijn in S woonachtige vriendin, de auto heeft een Spaans kenteken. Als ik alleen in haar auto rijd, rijd ik als de meest voorbeeldige verkeersdeelnemer van het continent rond: ik ben in overtreding, want NL-der in Spaans gekentekende auto. Ik moet eigenlijk een getekende verklaring van mijn lief hebben dat ik met toestemming in haar auto mag en kan rijden!
Dus ik rijd voorbeeldig om geen ongeluk te krijgen en niet op te vallen voor de politie.
De motorrijders rijden hier in de zomermaanden veel met korte broek, gympies en een pothelm zonder kinstuk. Dat is dan wel weer grappig om te zien. De enige motorrijders die strak in het motorpak zitten, zijn meestal buitenlanders.
Ik woon al jaren in Spanje maar deel je kritiek op Spaanse motorrijders niet. Verreweg de meeste motorrijders die ik ken en die ik hier in de binnenlanden zie rondrijden, zijn Spanjaarden die strak in het leer zitten. Zomer en winter. Buitenlanders op de motor zijn hier een bezienswaardigheid, hoor.
Oelt
Nou, ik zie ze natuurlijk ook wel, maar ik ergerde me een beetje aan de kritiek. Als je in de zomer in je auto met airconditioning Sevilla binnenrijdt, is het wel heel gemakkelijk om motorrijders in korte broek te bekritiseren.
Maar als je elke dag in die stad van je huis naar je werk rijdt en om de vijftig meter moet stoppen voor een stoplicht in de brandende zon bij temperaturen van boven de 40 ºC (in de schaduw gemeten!), dan moet je toch wel heel gemotiveerd zijn om een compleet leren pak aan te trekken.
Oelt
Maar zonder handschoenen of fatsoenlijke helm dat vind ik a-sociaal, want als je een been of arm breekt of een metertje vel eraf schuurt dat is verder niets anders dan een beetje wachten, maar je kop of je vingers kapot maken terwijl dat niet nodig is is o stupide, want als je je kop of vingers kapot hebt is je hele leven naar de klote.
Wat de rest betreft bij 40+ in het leer is ook niet gezond, want je kunt dan een zonnesteek oplopen, wat eigenlijk gewoon oververhitting van je hersenen is.
Helemaal mee eens. Er is geen enkel excuus om geen handschoenen en helm te dragen. En voor die dagen van 40+ verkopen ze hier hele mooie zomerjassen (en zomerhandschoenen) met heel veel gaatjes erin om je lekker koel te houden tijdens het rijden.
Je moet alleen niet vergeten wat meer water te drinken.
Oelt
Als je plannen hebt om op je motor naar Spanje te rijden, zijn er nog een paar regels die goed zijn om te kennen:
– Als je een bril of contactlenzen draagt, dan ben je verplicht om een reservebril of reserveset lenzen bij je te hebben.
– Je moet ook een reflecterend vest bij je hebben. Je mag dat dragen als je op de motor rijdt, maar dat hoeft niet. Je bent wel verplicht het reflecterend vest te dragen als je langs de snelweg pech krijgt en stil komt te staan. Dat geldt ook voor je eventuele passagier.
– Als je in het donker buiten de bebouwde kom rijdt, ben je verplicht grootlicht te voeren, tenzij je daarmee andere weggebruikers hindert. Dat werkt dus net andersom als in Nederland, waar je grootlicht mag voeren mits je niemand hindert.
Oelt
Ik kwam bij toeval op deze site terecht omdat ik weer iets op moest zoeken over sevillanas.
De stijl van de verhalen en de opzet van de site kwam me bekend voor.
Jaren geleden is het alweer nadat je sevillanas had gedanst in Spanje en je afvroeg of je dat in Nederland ook kon leren.
De site is een stuk mooier geworden en wat een prachtige foto’s.
Ik vind dat je een mooi en duidelijk verslag hebt gemaakt over spanje en het rijden er in met de motor.
Bij mij komen veel vragen binnen over het wel of niet mogen rijden van motor met aanhanger, in spanje als het wel mag , waar kan ik dan daar info over vinden, en wat zijn de voorwaardens, als het niet mag waarom niet, het is toch een europa .ik kan de vragen nog niet beantwoorden, maar ben er wel mee bezig. maar jij bent al erg goed bezig complimenten.
Volgens de ANWB mag je in Spanje geen aanhanger achter je motor hebben. Voor alle zekerheid zou je contact kunnen opnemen met het Spaans Verkeersbureau.
En wat Europese verkeersregels betreft: dat is helaas nog niet het geval inderdaad, anders zou er bij ons geen maximum snelheid zijn op snelwegen.
Volgens mij wordt er wel aan gewerkt om het op elkaar af te stemmen.
Je ziet dat ook in de VS: de staten daar zijn veel meer “samen” dan onze Europese landen, maar toch hebben alle Amerikaanse staten nog steeds hun eigen verkeersregels. Dat is blijkbaar een van de lastigste zaken om te harmoniseren.
De ANWB heeft het bij het verkeerde eind. Ik heb mijn motorrijbewijs in Spanje gehaald en herinner mij dit onderwerp nog uit het theorieboekje. En daarin staat dat je in Spanje overdag met een aanhanger achter je motorfiets mag rijden.
Voor de zekerheid heb ik het nog eens precies nagezocht op de website van de Dirección General de Tráfico, waar je de betreffende wetstekst kunt opvragen. Het verkeersreglement zegt er dit over:
Motorfietsen, voertuigen op drie wielen, brommers en fietsen mogen een aanhanger trekken, die niet zwaarder is dan 50% van het gewicht van het trekkende voertuig en als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
– Er mag alleen overdag worden gereden onder omstandigheden die niet leiden tot beperkt zicht.
– De maximumsnelheid waarmee gereden mag worden, is 10% lager dan de normale maximumsnelheid die voor het trekkende voertuig geldt. (In de bebouwde kom dus max 45 km/h, op de snelweg 108 km/h)
– In de aanhanger mogen nooit personen worden vervoerd.
Oelt
Ik wil vanuit nederland met de motor naar Málaga rijden Vd zomer heeft iemand ervaring met een mooie route ( niet te veel autobaan )
Ik ga enkel met vakanties op de motor naar Spanje toe. Als ik in het voorjaar ga probeer ik altijd Sevilla mee te pakken, aangezien ik dit een van de mooiste omgevingen van Spanje vind. Ook het noorden vind ik erg mooi! Leuk en interessant artikel!
Sevilla is inderdaad een heel mooie stad!
Allereerst complimenten voor het leuk geschreven stuk over motorrijden in Spanje. Ik woon sinds een paar maanden in de uitlopers van de pyreneeen en het motorrijden is fantastisch. Vanuit onze casa rural (B&B) verhuren wij dan ook onze eigen motoren zodat ook diegenen die niet de hele rit op de motor naar Spanje willen maken, bij ons één of meerdere dagen een motor kunnen huren.
Omdat mijn vrouw en ik beiden motorgek zijn hebben we natuurlijk veel tips over mooie wegen en routes. En vandaar dat ik je geschreven stuk ook erg leuk vind!
groeten Roel
Dag,
Sinds een aantal jaren zit ik de helft van het jaar in Spanje. Meestal 2 maanden in S en dan weer in NL. Ik rijd in S helaas geen motor, in NL gelukkig wel.
Als automobilist erger ik me aan de constante onvoorspelbaarheid van de Spaanse automobilist. Op rotondes is het vaak een loterij: een richtingaanwijzer aanzetten als men de rotonde verlaat, is veel Spanjaarden vreemd. Vrienden hier merken spottend op, dat richtingaanwijzers op de auto als duur extra accessoire moet worden besteld. omdat die niet standaard op de auto zitten
Ik rijd hier rond in de auto van mijn in S woonachtige vriendin, de auto heeft een Spaans kenteken. Als ik alleen in haar auto rijd, rijd ik als de meest voorbeeldige verkeersdeelnemer van het continent rond: ik ben in overtreding, want NL-der in Spaans gekentekende auto. Ik moet eigenlijk een getekende verklaring van mijn lief hebben dat ik met toestemming in haar auto mag en kan rijden!
Dus ik rijd voorbeeldig om geen ongeluk te krijgen en niet op te vallen voor de politie.
De motorrijders rijden hier in de zomermaanden veel met korte broek, gympies en een pothelm zonder kinstuk. Dat is dan wel weer grappig om te zien. De enige motorrijders die strak in het motorpak zitten, zijn meestal buitenlanders.
Mhg, FreBa
Hallo FreBa,
Ik woon al jaren in Spanje maar deel je kritiek op Spaanse motorrijders niet. Verreweg de meeste motorrijders die ik ken en die ik hier in de binnenlanden zie rondrijden, zijn Spanjaarden die strak in het leer zitten. Zomer en winter. Buitenlanders op de motor zijn hier een bezienswaardigheid, hoor.
Oelt
Spanje is ook erg groot hè?
Je ziet inderdaad in steden als Barcelona en Sevilla veel motorrijders die vaak alleen een Polohelmpje (geen motorhelm dus) ophebben 🙁
Ernst
Nou, ik zie ze natuurlijk ook wel, maar ik ergerde me een beetje aan de kritiek. Als je in de zomer in je auto met airconditioning Sevilla binnenrijdt, is het wel heel gemakkelijk om motorrijders in korte broek te bekritiseren.
Maar als je elke dag in die stad van je huis naar je werk rijdt en om de vijftig meter moet stoppen voor een stoplicht in de brandende zon bij temperaturen van boven de 40 ºC (in de schaduw gemeten!), dan moet je toch wel heel gemotiveerd zijn om een compleet leren pak aan te trekken.
Oelt
Dat snap ik ook prima, dat zou je kunnen weten 🙂
Maar zonder handschoenen of fatsoenlijke helm dat vind ik a-sociaal, want als je een been of arm breekt of een metertje vel eraf schuurt dat is verder niets anders dan een beetje wachten, maar je kop of je vingers kapot maken terwijl dat niet nodig is is o stupide, want als je je kop of vingers kapot hebt is je hele leven naar de klote.
Wat de rest betreft bij 40+ in het leer is ook niet gezond, want je kunt dan een zonnesteek oplopen, wat eigenlijk gewoon oververhitting van je hersenen is.
Helemaal mee eens. Er is geen enkel excuus om geen handschoenen en helm te dragen. En voor die dagen van 40+ verkopen ze hier hele mooie zomerjassen (en zomerhandschoenen) met heel veel gaatjes erin om je lekker koel te houden tijdens het rijden.
Je moet alleen niet vergeten wat meer water te drinken.
Oelt
Als je plannen hebt om op je motor naar Spanje te rijden, zijn er nog een paar regels die goed zijn om te kennen:
– Als je een bril of contactlenzen draagt, dan ben je verplicht om een reservebril of reserveset lenzen bij je te hebben.
– Je moet ook een reflecterend vest bij je hebben. Je mag dat dragen als je op de motor rijdt, maar dat hoeft niet. Je bent wel verplicht het reflecterend vest te dragen als je langs de snelweg pech krijgt en stil komt te staan. Dat geldt ook voor je eventuele passagier.
– Als je in het donker buiten de bebouwde kom rijdt, ben je verplicht grootlicht te voeren, tenzij je daarmee andere weggebruikers hindert. Dat werkt dus net andersom als in Nederland, waar je grootlicht mag voeren mits je niemand hindert.
Oelt
Hallo Sylvia,
Ik kwam bij toeval op deze site terecht omdat ik weer iets op moest zoeken over sevillanas.
De stijl van de verhalen en de opzet van de site kwam me bekend voor.
Jaren geleden is het alweer nadat je sevillanas had gedanst in Spanje en je afvroeg of je dat in Nederland ook kon leren.
De site is een stuk mooier geworden en wat een prachtige foto’s.
Groetjes, William
Ik vind dat je een mooi en duidelijk verslag hebt gemaakt over spanje en het rijden er in met de motor.
Bij mij komen veel vragen binnen over het wel of niet mogen rijden van motor met aanhanger, in spanje als het wel mag , waar kan ik dan daar info over vinden, en wat zijn de voorwaardens, als het niet mag waarom niet, het is toch een europa .ik kan de vragen nog niet beantwoorden, maar ben er wel mee bezig. maar jij bent al erg goed bezig complimenten.
http://motorritten.web-log.nl
Arend
Volgens de ANWB mag je in Spanje geen aanhanger achter je motor hebben. Voor alle zekerheid zou je contact kunnen opnemen met het Spaans Verkeersbureau.
En wat Europese verkeersregels betreft: dat is helaas nog niet het geval inderdaad, anders zou er bij ons geen maximum snelheid zijn op snelwegen.
Volgens mij wordt er wel aan gewerkt om het op elkaar af te stemmen.
Je ziet dat ook in de VS: de staten daar zijn veel meer “samen” dan onze Europese landen, maar toch hebben alle Amerikaanse staten nog steeds hun eigen verkeersregels. Dat is blijkbaar een van de lastigste zaken om te harmoniseren.
De ANWB heeft het bij het verkeerde eind. Ik heb mijn motorrijbewijs in Spanje gehaald en herinner mij dit onderwerp nog uit het theorieboekje. En daarin staat dat je in Spanje overdag met een aanhanger achter je motorfiets mag rijden.
Voor de zekerheid heb ik het nog eens precies nagezocht op de website van de Dirección General de Tráfico, waar je de betreffende wetstekst kunt opvragen. Het verkeersreglement zegt er dit over:
Motorfietsen, voertuigen op drie wielen, brommers en fietsen mogen een aanhanger trekken, die niet zwaarder is dan 50% van het gewicht van het trekkende voertuig en als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
– Er mag alleen overdag worden gereden onder omstandigheden die niet leiden tot beperkt zicht.
– De maximumsnelheid waarmee gereden mag worden, is 10% lager dan de normale maximumsnelheid die voor het trekkende voertuig geldt. (In de bebouwde kom dus max 45 km/h, op de snelweg 108 km/h)
– In de aanhanger mogen nooit personen worden vervoerd.
Oelt