notebook and someone typing

Nieuwste commentaar

Hallo, eind vorig jaar heb ik een jeugddroom waar gemaakt en mezelf een Yamaha Virago 535 aangeschaft. Het beestje is 25 jaar oud perfect onderhouden . Weinig km op de teller ( kwam alleen buiten bij goed weer), kortom , ik ben geweldig blij met de motor ….. Nu had ik graag te weten gekomen hoeveel inhoud de benzine tank heeft ( het is de originele) en wat het gemiddelde verbruik is.Kan iemand me daar op antwoordden ?

By Leen Reynaert

Naar de pagina met het commentaar


Hallo ook Ik vindt de bochten met halve draai en achtje maken erg moeilijk mijn instructeur zegt ook kijken kijken en zo de bocht nemen maar het wil me niet lukken verder gaat alles goed slalom en noodstop uitwijk etc. De langzame gaat ook redelijk. Hier lees Ik ook precies wat je moet doen om een goede bocht te kunnen nemen oefen wel eens met de fiets duwen met stuur etc. Ik ga dit uitproberen in praktijk. Het moet toch lukken of ben Ik de enige Ik ben ook niet piep jong meer maar dat mag geen verschil maken toch. Ik vindt het ook zo super ben 55 jaar

By Alita

Naar de pagina met het commentaar


Ik ga dus niet meer aan rijden op een motorfiets beginnen nu ik dit weet want het is allemaal te complex naar mijn zin en gevaarlijk.Dank u wel voor de berichtgeving.

By Otto

Naar de pagina met het commentaar


Maar hoe is het eigenlijk mogenlijk? Blijf dan thuis.

By Jan De Belg

Naar de pagina met het commentaar


Remmen met het voorwiel is veel effectiever dan remmen met het achterwiel. Probeer het maar eens, desnoods op de fiets: remmen met alleen de voorkant, of remmen met alleen de achterkant. Voor de fysica: zie https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics#Braking

By luiemotorfiets

Naar de pagina met het commentaar


Vanuit natuurkundig oogpunt kan ik de verklaring over de remcapaciteiten niet geheel plaatsen. Als er minder gewichtsverplaatsing is bij motoren met grotere naloop, werken de remmen op het voorwiel zoals geschreven minder effectief, vanwege minder neerwaartse druk. Dit betekent echter wel, dat er meer neerwaartse druk op het acherwiel staat, waardoor de achterrem effectiever werkt. De som van de neerwaartse belasting op voor- en achterwiel blijft constant; deze komt overeen met de zwaartekracht. Als je beide remmen effectief bedient, zou de mate van gewichtsverplaatsing dus niet uitmaken voor de theoretische remcapaciteit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat minder gewichtsverplaatsing beter is, omdat de frictiecoefficient tussen band en wegdek afneemt bij hogere belasting (dit geldt voor autobanden, weet niet of dit op dezelfde manier voor motoren geldt).

By Anne

Naar de pagina met het commentaar


Het hangt er een beetje van af wat je doel is. Wanneer je zo snel mogelijk door de bocht wilt rijden, is een beetje achterrem er bij beslist behulpzaam. Wanneer je heel ontspannen wilt rijden, is het in de meeste gevallen waarschijnlijk niet nodig.

By luiemotorfiets

Naar de pagina met het commentaar


Dank je :-) De site is inderdaad gelukkig behoorlijk tijdloos!

By luiemotorfiets

Naar de pagina met het commentaar


Ik lees veel van de artikelen op deze site, en zie dat reacties vaak al jaren oud zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat ook anno 2018 jullie content nog erg gewaardeerd wordt. Dit is precies de informatie waar ik als beginnend motorrijder naar op zoek ben. Hartelijk dank daarvoor!

By Joris

Naar de pagina met het commentaar


Mooie uiteenzetting en aantrekkelijk. Eén vraagje: ik kan me herinneren dat je ergens op de site het advies geeft om vóór een bocht een klein tikje op de achterrem te geven, met de bedoeling dat de ketting uit zijn cadans komt en weer optimaal functioneert (als ik het zo goed zeg). Laat je dat advies nu schieten?

By Theo

Naar de pagina met het commentaar