10 reacties op “Reacties op Klussen met de Ketting

  1. de ketting schoon maken oude vet en vuil ik heb wel eens gehoord met dieselolie of met kerosine dat tast de o ringen niet aan en maakt goed schoon klop dit

  2. Rijd je in de winter door? Koop een patroon lithiumvet (automaterialenzaak)en een klein kwastje bij de Action. Reinig voor het insmeren de ketting met een poetslap. Reinigen met diesel of lampolie gaat prima. Probeer altijd aan de binnenkant van de ketting te smeren.(met mate) De tube vet gaat twee kettingen mee ! Bovendien is dit soort vet erg goed waterbestendig.

    Realiseer je wel dat de levensduur van je tandwielen sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de ketting. Ik heb een Europese fiets en door ervaring wijs geworden gebruik ik nu Japanse kettingen ipv een Europees merk……. Vaak moet je na montage nog even stellen en dan (bij een goede ketting) vrijwel niet meer.

    • Zolang de ketting er nog een beetje vet uit ziet is het goed. In de praktijk zal het plm elke 1000 km zijn, maar eerder als het heeft geregend.
      Schoonmaken: als je in het zand hebt gereden, of in de modder, met water schoonspuiten en opnieuw smeren.

  3. Als je voor het kettingsmeren zou moeten kiezen tussen het installeren van een middenstandaard of een Scottoiler, wat zouden jullie dan kiezen?

    • Ernst smeert de ketting altijd door de motor over z’n zijstandaard te trekken.

      Maar als dat te lastig is zou ik voor de scottoiler gaan: als je dat goed werkend krijgt scheelt het ook veel tijd.

  4. Je zegt dat je 2 voortandwielen per achtertandwiel verslijt. Echter beide tandwielen + ketting dienen altijd als set vervangen te worden aangezien deze op elkaar inslijten. Anders ben je zo weer toe aan een nieuwe ketting. Dus eigenlijk hoor je dit niet te kunnen weten 😉

    Rob

    • NEEN !
      In remmenreiniger zitten hele aggresieve oplosmiddelen die de o-ringetjes die het kettingvet tussen ben en bus opsluiten uitdrogen, dan kan er dus vet weglekken,maar ook vuil tussen komen.

      Met sommige spuitbussen vet, dat niet specifiek voor o-ring kettingen is gemaakt loop je ook dat risico, dus pak nooit zomaar een spuitbus industrieel vet,hoe goedkoop ook, want voor je het weet slijt je ketting juist doordat die kleine ringetjes stukgaat opeens drie keer zo snel.

      Hoe gek het ook moge klinken is een harde kwast met slaolie de goedkoopste en ook gezondste manier, werkt trouwens ook fabuleus om kettingvet van je handen en onder je nagels uit te krijgen, eerst met een nagelborstel inmasseren en zo het dikke vet oplossen in de dunnen slaolie en dan met gewoon afwasmiddel de zwarte pasta van je handen wassen en zie er komt een babyhuidje onder de prut uit…

      En voor het smeren gebruik ik MC-2 van Bel-ray, dat is heel dun als je het erop spuit en dikt dan prachtig in tot een soort bison-kit dat er nauwelijks afvliegt, wel altijd *na* het rijden smeren, dan is de ketting warm en wordt de olie er tijdens het afkoelen mooi tussen gezogen, en dikt sneller in.
      Spuit je het op een koude ketting en ga je gelijk rijden, vliegt 75% van het kettingwiel naar de velg, en dat heb je liever niet… (ook daar kun je het makkelijk wegkrijgen met sla-olie).

Laat een reactie achter op viaDeMail Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.