285 reacties op “Reacties op het kiezen van een Eerste Motor

  1. Als ervaren motorrijder kan ik de F650/F650GS eencilinders niet aanraden als beginnersmotor. Mijn ervaring is dat deze motoren erg gevoelig zijn om eerst goed warm te rijden voordat je de snelweg op gaat. Dat komt door het dry-sump oliesmeringssysteem. Ook qua onderhoud is dit niet een heel makkelijke motorfiets. Ketting spannen moet je goed op letten de spandeksels vast te zetten nadat je de wielmoer hebt vastgezet. Voor de GS is bovendien het extra kettingloopwiel (vanwege de langere ketting) moeilijk te krijgen en erg duur. Al zal deze niet vaak vervangen hoeven te worden. Zelf heb ik erg veel lol met mijn huidige motor, een Suzuki Vstrom DL650. Echt een alleskunner en goed zelf te onderhouden. Zoek de reviews maar op via internet. Wel het olieniveau in de gaten houden want carter is iets kleiner q ua inhoud dan andere motorfietsen.

  2. Hallo, eind vorig jaar heb ik een jeugddroom waar gemaakt en mezelf een Yamaha Virago 535 aangeschaft. Het beestje is 25 jaar oud perfect onderhouden .
    Weinig km op de teller ( kwam alleen buiten bij goed weer), kortom , ik ben geweldig blij met de motor …..
    Nu had ik graag te weten gekomen hoeveel inhoud de benzine tank heeft ( het is de originele) en wat het gemiddelde verbruik is.Kan iemand me daar op antwoordden ?

  3. Twee jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, maar het begint nu te jeuken.
    Tijd voor een motor! Ik heb heel kort een Yamaha Virago gehad, gekocht van familie zelfs voordat ik mijn rijbewijs had. Lang verhaal kort, snel verkocht, totaal niks voor mij, miste het contact met de motor.

    Nu heb ik je tips goed gelezen en kom ik uit op een Honda CB500f, heb op de CB500 gelest en vond dit heerlijk rijden.
    Zou het liefst voor nieuw gaan, omdat ik zakelijk wat fiscale voordelen heb, BTW, KIA regeling etc. Vooral omdat het verschil met een goede tweedehands door deze voordelen zo klein is.

    De hamvraag, ik had eerst mijn oog op de nieuwe Kawasaki Z900, maar je raad deze af ivm 4 cilinders, correct?
    Ik wil uiteraard wel het goed leren. Dus zou de CBF500 met 2 cilinders weer logischer zijn.

    Wat denk jij? Misschien zelfs slimmer om een nog oudere CB500 (niet F) aan te schaffen? Deze vind ik voor circa 2k.
    Ik weet het even niet meer.

    • Oeps beetje laat dit antwoord, maar het laatste is het slimste, want als je daar dan een jaartje op rijd weet je ook beter hoe je het liefste rijd, en kun je veel gerichter proefritten doen en kijken of zo’n Z900 wel iets voor je is, al vind ik hem, als je die neoklassieker bedoeld, erg mooi gelukt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.