37 reacties op “Reacties op Tips voor Motorrijden in de File

  1. hi, weer een leuke toevoeging , een paar typoos
    s/Opdie manier is het veel moeilijker om het gein van een rijstrookwisseling/Op die manier is het veel moeilijker om het einde van een rijstrookwisseling/
    s/auto daqn/auto dan/
    s/ gaan eztra voor je opzij./ gaan extra voor je opzij./
    groet Martin

  2. De link naar de spelregels voor motorrijders in de file van de politie is niet meer juist. Verder wil ik graag nog even kwijt dat ik de site geweldig vind en dat het een enorme hulp is bij het na twintig jaar weer oppakken van mijn hobby. Complimenten!

  3. Dank voor jullie goed tips op deze website. Vorig jaar heb ik mijn rijbewijs gehaald en sinds 3 maanden heb ik nu mijn eigen motor, een Honda Transalp 700.

    Zo in de praktijk heb ik al veel geleerd van jullie over kijken, bochten rijden en inschatten van situaties.

    Ik heb een vraag over inhalen van wachtende auto’s voor een stoplicht op een weg met meerdere rijstroken. Stel er zijn twee rijstroken voor rechtdoor, één strook voor verkeer dat links afslaat en één strook voor verkeer dat rechts afslaat. Als ik als motorrijder de wachtende auto’s in wil halen en de strook voor links-of -rechtsafslaand verkeer is leeg, wat is dan de beste positie om langs de auto’s te rijden ?

    groeten,

    Nirone.

    • Persoonlijk steek ik nooit rechts voorbij, tenzij een auto stilstaat met de richtingaanwijzer naar links. Automobilisten verwachten over het algemeen niet om langs rechts voorbij gestoken te worden, dus de kans dat ze je over het hoofd zien zal groter zijn in dit geval.

      Bij twijfel probeer ik mezelf altijd zo goed mogelijk zichtbaar te maken. Dat geldt voor alle situaties, niet enkel bij het voorbijsteken van een stilstaande file. Als ze je eenmaal gezien hebben, zullen ze je heus niet van de weg rijden omdat je op de foute rijstrook rijdt.
      Sektor

    • Officieel moet je, als je in en voorsorteervak rijdt, ook de richting nemen van dat vak. De file voorbij door een leeg vak voor links of rechtsaf is dus domweg niet toegestaan. Bovendien ook onveilig, mensen verwachten niet dat je rechtdoor gaat als je links- of rechtsaf staat voorgesorteerd. Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel ruimte er is, maar ik kies er eerder voor om voorzichtig tussen de twee rijen rechtdoor voorgesorteerde auto’s door te gaan. Mocht daar niet voldoende ruimte voor zijn, dan is er vaak in het linker “rechtuit”vak nog wel ruimte om te passeren.

      Illegaal: Meestal probeer ik om voor de rij wachtende auto’s te gaan staan, als daar (tussen een eventuele fietsstrook of zebra en de voorste auto) voldoende plek is.. Dat mag natuurlijk helemaal niet als dat betekent dat je dan vóór de stopstreep staat, maar je hindert in feite niemand omdat je als motorrijder toch altijd als eerste weg bent én je weet dan zeker dat ze je gezien hebben… je staat immers voor hun neus! 😉

      • Tja, ik maak er een soort mix van; als het linker of rechter voorsorteervak leeg is, dan rijd ik bij voorkeur links langs de auto’s, omdat dat sneller gaat dan tussen de auto’s door. En dan ga ik inderdaad voor de voorste auto terug naar de baan voor rechtdoor. Als er voldoen ruimte is dan sta ik achter de stopstreep, maar het komt ook voor dat ik voor de stopstreep wacht tot het licht op groen springt.

        Nogal illegaal dus begrijp ik.
        Nirone

        • Yep, officieel mag je alleen over *detzelfde* rijstrook een auto rechts voorbij in geval van file.
          Veiligheidshalve doe je dat naast de meest linker rij.

          Alle andere oplossingen zijn niet toegestaan, en omdat automobilisten daar geen rekening mee hoeven te houden zeer gevaarlijk!

          Dat het illegaal is, heeft eigenlijk veel minder betekenins dan het risico dat je loopt bij het uithalen van iets illegaals, die bekeuring betaal je makkelijk, maar die gebroken botten kosten veel meer !

          Het over een andere dan de voor jouw bedoelde rijstrook een rij auto’s inhalen is niet alleen illegaal, maar ook a-sociaal, de auto’s mogen dat immers ook niet, dat je het voordeel van het smalle profiel van je motor benut is toegestaan, echter dingen doen die een auto wel kan maar ook niet mag, daar moet je denk ik zo niet aan beginnen.
          Want je zal de verkeerde vrijwillige “politieagent” maar treffen 🙁

          Kortom Busstroken en voorsorteervakken, daar blijf je als sociaal voelend motorrijder gewoon af tot zover de preek van de rij-instructeur)

          Hoe dan wel, gewoon ertussendoor, dat verwachten ze, en daar letten ze, op een uitzondering na, erg goed op tegenwoordig, ik heb het al menigmaal meegemaakt dat mensen speciaal gaan steken om een beetje meer ruimte te maken om me er met mijn karretje langs te laten 🙂

          Geef je verstand en elkaar de ruimte zeg ik altijd maar !

  4. Trek de aandacht met PSF dit is een relais dat het grote licht laat op flitsen en weer laat verflauwen. Deze schakelaar gebruik ik om door de file te rijden. Ook overdag heeft dit veel effect. Ook bij gelijkvloerse kruisingen gebruik ik, indien er verkeer wil invoegen, deze schakelaar. Werkt zeer effectief. Te koop bij EJ Electronic te Assen.

    Pieter

    • Zie eerdere reacties: de aandacht trekken van automobilisten is niet nodig bij het tussen de file doorrijden; het is de taak van jou, als motorrijder, om er veilig tussendoor te rijden, en vooral ook goed op te letten op strookwisselingen van automobilisten (die uiteraard in hun spiegel horen te kijken voor ze dat doen).

  5. Het tussen de file door rijden is in tegenstelling tot wat hier in de reacties wordt gemeld geen gedoogbeleid of herenakkoord. Sinds de aanpassing van het RVV begin jaren ’90 (91 of 92 geloof ik) is het niet meer verboden om met twee motorvoertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden. En tevens is het bij filevorming toegestaan om rechts in te halen.

    Die twee punten samen geven een wettelijke basis voor tussen de file doorrijden op de motor. Het enige waar je bekeurd voor kunt worden (buiten snelheid als je boven de limiet rijdt die bijvoorbeeld de matrixborden aangeven) is op basis van artikel 5 van de wegenverkeerswet: gevaar of hinderen (kunnen) veroorzaken.

    Nu is wat de ene agent gevaarlijk of hinderlijk vindt nog prima in orde voor de andere (motor)agent. Daarvoor geldt het herenakkoord om vast te leggen wanneer er zeker geen sprake is van een overtreding van artikel 5. Hou je je aan dat akkoord dan overtreed je zeker geen wet, maar als je je er niet aan houdt is dat niet meteen een overtreding van een wet.

    Tussen de auto’s doorrijden bij een stoplicht is om dezelfde reden ook toegestaan mits je daarbij niet over doorgetrokken lijnen gaat, de stopstreep negeert, gebruik maakt van rijstroken die niet voor motoren zijn vrijgegeven etc.
    Mike

    • Het staat allemala heel duidelijk uitgelegd op http://www.luiemotorfiets.nl/tips/file/#toegestaan en daar staan ook links naar de eigen site van de politie, om voor beide partijen de handleiding te geven, want het vergt een beetje geven en nemen van beide zijden.

      Wat ook al mag het dan sinds de aanpassing van het RVV ’90, wil dat ook niet zeggen dat het een recht is, wat helaas sommige motorrijders nog wel eens lijken te denken als ze al seinend, knipperend, of met irritant grootlicht zich een doorgang forceren…

      • Dat is inderdaad achterlijk gedrag. Eigenlijk net zo achterlijk als gaan toeteren omdat er iemand op een parkeerplaats staat waar jij wil staan. Want ja, het is voor jou toch ook niet verboden om er te staan?

        Maar ik moet zeggen, het lijkt wel alsof filerijden steeds makkelijker wordt, doordat er steeds meer automobilisten je de ruimte geven.
        Mike

        • Zelfs politieagenten 🙂

          Is inderdaad een enorme verandering ten opzichte van 20 jaar geleden, toen waren er heel veel die het gat expres dicht reden, nu vind ik ze zelfs te veel ruimte maken, want a) rijden ze dan door de zooi op de redresseerstrook dat lekke banden kan geven, en b) loop je de kans dat de auto ernaast denk dat er een gat is om van rij te wisselen.

          Dat is iets om trouwens heel goed in de gaten te houden, zo gauw een gat naast een auto groot genoeg is voor de auto, wees dan extra op je hoede, en kijk goed in de spiegel van de auto waar ie heen wil… (weet jij al wel denk ik zo)

  6. Ik zag in dit artikel staan dat er geen regel is dat men niet met 2 voertuigen naast elkaar op 1 rijstrook mogen rijden.

    Houdt dit dan ook in dat men mag inhalen op bijv. een 80 weg waar inhalen niet toegestaan is, zolang men maar op zijn eigen rijstrook blijft? ( Dus als de voorganger, een auto, jou de ruimte geeft om er voorbij te gaan).

    Tim de Jong

    • Goeie vraag!

      Het praktische antwoord is dat ze je altijd kunnen pakken op het “kapstokartikel”, artikel 4 van de Wegenverkeerswet: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

      Het uitgebreide antwoord is dat het ingewikkeld ligt, omdat er geen officiële definitie is van het woord inhalen. Er kan dus altijd worden gezegd dat wat je dan doet valt onder inhalen,en dat dat verboden was.

      Maar er is al een uitspraak over een aanrijding in zo’n situatie, waarin er een file stond. De motorrijder die op die manier langs de rij reed en werd aangereden door een auto die uit de file de andere kan op probeerde te draaien was niet de hoofdschuldige.

      De rechter ziet dus in dat geval ook de ruimte die de wet in dat opzicht biedt.

  7. De site is fantastisch!!

    Een opmerking over rijden in de file. (tussen de auto’s door) Het komt ook voor dat motorrijders elkaar “opjagen” tijdens het rijden tussen de auto’s.

    Niet iedereen gaat met hetzelfde tempo tussen de auto’s door. Het is dus belangrijk dat motorrijders elkaar de ruimte geven en niet te dicht op elkaar rijden.

    De file is vrij onvoorspelbaar. Als je voorligger plotseling moet remmen moet er genoeg ruimte zijn om te reageren.

    Succes met de website..!!! O ja.. dat hebben juliie al..

    Claudio

    • [Een opmerking over rijden in de file. (tussen de auto’s door) Het komt ook voor dat motorrijders elkaar “opjagen” tijdens het rijden tussen de auto’s.
      Niet iedereen gaat met hetzelfde tempo tussen de auto’s door. Het is dus belangrijk dat motorrijders elkaar de ruimte geven en niet te dicht op elkaar rijden.
      De file is vrij onvoorspelbaar. Als je voorligger plotseling moet remmen moet er genoeg ruimte zijn om te reageren.]

      Daar ben k het helemaal mee eens, echter, is mijn optiek altijd de volgende:

      Is iemand sneller dan jij, geef hem dan de ruimte, is voor *beiden* veel prettiger.

      Ik rijd bijvoorbeeld al 29 jaar door de file, en ken dus precies de kleine signalen die *gevaar* aanduiden, en heb dus veel minder werk qua opletten, omdat het grootste gedeelte een geautomatiseerd proces is, en zal dus ook iets makkelijker tussen vrachtwagens doorgaan, omdat ik eerst even contact leg met de bestuurder via zijn spiegel, vaak gaan ze maar een heel klein stukje opzij, maar dat is genoeg (dank heren !) om voor mij de weg vrij te geven, beginnende filerijders zal ik dat nooit aanraden te doen, dat vergt ervaring.

      Echter zit zo’n beginner me dan wel enorm in de weg 🙂
      Nou ben ik een hele rustige natuur die zich allang niet meer op laat fokken, maar zo zijn er maar weinig…

      En alleen al zo’n drukker achter je leid enorm af, waardoor je niet alleen hem in de weg zit, maar inderdaad je signaleerde het al, ook jezelf in een hachelijke positie manouvreert…
      Zelfs als iemand voor jou gevoel veeeeel te hard gaat, laat hem gaan, daar is de politie voor opgeleid !

  8. Erg goede uitleg! Ik stop nu dan ook met het gebruik van mijn knipperlichten als ik door een file rijdt omdat de uitleg klopt.

    Andre Willemstijn

  9. Eerst en vooral een dikke proficiat met jullie site!

    Ik heb hier op enkele dagen tijd al *heel* erg veel dingen kunnen leren die ik sowieso nog nodig zal hebben als toekomstig (jep, ik moet nog beginnen met theorie&praktijk) motorrijder.

    In de Belgische wetgeving staat omtrent verlichting alleszins dat (voor- en achter-) dimlichten (dus niet de grootlichten) altijd moeten gebruikt worden,zelfs overdag.

    En dat grootlichten enkel gebruikt mogen worden als het donker is, behalve wanneer je iemand op minder dan 50m volgt, als er tegenliggers aankomen, of als je in staat bent om over een afstand van 100m “duidelijk” te zien.

    Nu zal dit laatste volgens mij in Nederland ook wel een gelijkaardige regel kennen? Ik weet uit ervaring(met de auto dan) dat grootlichten altijd even verblinden, en dat lijkt me nog gevaarlijker in noodsituaties.

    Alleszins nogmaals bedankt voor al de informatie die jullie op deze site ter beschikking hebben staan! En hopelijk tot ooit op de baan! 😉

    Christof

  10. Geen groot licht (m.n. overdag) als motorrijder kan je je leven kosten omdat je váák *niet* wordt opgemerkt.

    Sinds ik in nog geen half jaar tijd tot 2 x toe van rechts geen voorrang kreeg (rijd witte motor, fluoriserende overbloes) en noodstops moest maken, het gesprek aanging met de automobilist die van rechts kwam, rijd ik m.n. overdag met GROOT LICHT ongeacht of dit is toegestaan.

    Bij het filerijden is het m.i. nòg belangrijker om dit te doen, omdat je ruim van tevoren aangeeft dat je er aan komt. Het zou zelfs verplicht moeten worden. Het kan niet zijn dat een automobilist afleert in z’n spiegel te kijken omdat hij te vaak door het grote licht van een motorrijder wordt verblind.

    Wel kan het zijn dat hij zich daaraan irriteert, maar dan is hij i.i.g. allert op de aanwezigheid van de motorrijder. en DAT is wat automobilisten moeten leren. en de rijinstructeur zou natuurlijk véééél meer moeten attenderen op de veiligheid van de motorrijder, dan tot nu toe.

    Als automobilist bemerk ik dat ook ik (als tevens motorrijdster) te weinig rekening houd met motorrijders in de file.

    Ook ben ik het met de alarmlichten aan bij het filerijden oneens. m.n. in de “leerfase” van de autorijder. Gesteld wordt dat er steeds meer motorrijders komen, desalniettemin nog steeds bijzonder weinig t.o.v. de auto’s, waardoor zij zich eigenlijk op alle mogelijke manieren zouden moeten aankondigen.

    Ik ben zelfs vóór al toeterend er langs te mogen/kunnen. (bij wijze van spreke natuurlijk) nou ik begrijp nu al dat ik niet de schoonheidsprijs zal winnen met deze instelling, maar ben toch benieuwd naar een reactie

    Sylvia Verwijen

    • Groot licht
      Het is een misverstand dat je beter zichtbaar zou zijn met grootlicht dan met je gewone dimlichten aan, en een reflectievest.
      Grootlicht maakt je niet beter zichtbaar.

      Waar grootlicht wel voor zorgt is dat tegenliggers je snelheid niet kunnen inschatten, en dat ze verblind worden.
      Het zorgt er ook voor dat tegenliggers fietsers en wandelaars niet meer kunnen zien.

      Overdag grootlicht voeren (en ze ’s nachts niet uitdoen bij medeverkeer) is niet alleen asociaal ten opzichte van je medeweggebruikers; het is ook gevaarlijk, zowel voor jezelf als voor anderen.
      Je zult moeten leren omgaan met het feit dat je als motorrijder vaak niet wordt gezien. Als automobilist weet je dat je minder zicht hebt: de spijlen van je raam kunnen al een motorrijder verbergen.

      Bekijk als illustratie daarvan dit filmpje maar eens.
      Als motorrijder zul je moeten leren daar op bedacht te zijn.

      File en alarmlichten
      Het is heel simpel. Als je het gevoel hebt dat je je alarmlichten moet gebruiken wanneer je tussen de file door rijdt, houdt dat in dat je daar nog niet aan toe bent.
      Het is veel beter om gewoon op je rijstrook te blijven staan of langzaam te rijden, in dat geval.

      Het is geen plicht om tussen de file door te rijden!
      Het is ook geen recht; denk daar ook goed aan. Autmobilisten moeten uiteraard in hun spiegels kijken voor ze van rijbaan wisselen, maar ze zijn niet verplicht ruimte voor je te maken.
      Het is jouw taak,als motorrijder, om te kijken of je er tussen past.

      Alarmlichten of zelfs groot licht voeren (waarmee je alleen maar de automobilisten die *wel* in hun spiegel kijken verblindt) om ze te dwingen voor je opzij te gaan is dus niet het idee van tussen de file doorrijden!
      Het is overigens zo dat verreweg de meeste automobilisten echt uitstekend rekening houden met motorrijders die tussen de file doorrijden.

      Bestraf die dus alsjeblieft niet door met je grootlicht in hun spiegels te schijnen.

      Kortom
      Kortom: je bent er als motorrijder niet met vinden dat anderen je op moeten merken, en als blijkt dat dat niet lukt te geloven dat grootlicht je zal helpen.
      Als motorrijder zul je moeten leren kijken.

      Ook daar heeft het Britse Verkeersveiligheid-instituur een mooi filmpje over.

  11. Interesante tekst.

    Maar maak ik hier nou uit op dat het is toegestaan om bij verkeerslichten tussen de wachtende auto’s door te rijden tot aan de stop streep? Ik heb uit m’n theorieboek opgemaakt dat dit verboden is namelijk.

    Ik vind het een top site die jullie hebben, ook voor dit soort vraagstukken.

    Jurjen

    • Tussen rijen stilstaande auto’s rijden is op zich niet verboden (dat was vroeger wel zo).

      Waar je wel een bon voor kunt krijgen is voor “gevaarlijk weggedrag”, maar als je je zo gedraagt dat anderen er geen last van hebben, is het erg onwaarschijnlijk dat dat gebeurt.

        • Dat is een lastige! We zullen kijken of we daar een keer een overzicht van kunnen maken.

          Wat extra lastig is, is dat wat gebruikelijk is vaak afwijkt van de officiële regels. Het beste advies is dus om goed te kijken wat de gewoonten zijn: hoe gedragen plaatselijke motorrijders zich en hoe reageren automobilisten daar op? Als je daar op let weet je in ieder geval wat gebruikelijk is.

        • In België is de wetgeving zo dat je een file mag inhalen als motorrijder, maar de snelheid mag niet meer dan 10km/u hoger zijn dan de snelheid van de file (m.a.w. bij stiltaand verkeer dien je maximaal 10km/u te rijden…)

          Het inhalen van binnen een rijstrook mag, ook daar waar een volle witte lijn is.

          Waar het bord staat “Verboden in te halen” is ook hier het verbod geldig en mag er niet ingehaald worden…

          Andre

          • Ah, mooi dat dat eindelijk officieel geregeld is, heb je toevallig het artikel van de wegcode waarin dat vastgelegd is?

            Of is het net als in nederland in een herenaccoord tussen Touring, Motor en Tourisme en de Bond? Kun je dat even voor ons uitzoeken, zodat belgische motorrijders of nederlanders die daar een bezoekje brengen een vastgelegd manifest bij kunnen steken voor het geval ze een verdwaald zwaantje ontmoeten die de regel nog niet kent. (is me in nederland ook 1 keer over komen in 1999..)

            • Toch even aanvullen en (lichtjes) corrigeren.
              Hierbij de link naar de Belgische wegcode over dit stukje: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/174-art16
              Samengevat: tussen de file rijden wordt niet beschouwd als “inhalen”; het mag in België enkel tussen de 2 meest linkse rijstroken en je mag niet meer dan 20km/u sneller dan de voertuigen in de file (met een maximum van 50km/u).
              Dit is de wegcode, dus geen herenakkoord/gedoogbeleid, of iets dergelijks.

              Bedankt voor de geweldige tips op deze site trouwens!
              Johan

  12. Houd er wel rekening mee dat er in het buitenland (bijv. Duitsland) geen gedoogbeleid is en dat het tussen de file doorrijden daar wordt beboet en verzekeringstechnisch problemen kan geven.

    Het zou een nuttige aanvulling zijn om deze site aan te vullen met het beleid op dat gebied in de meest voorkomende vakantielanden.

    Henk Kuijt

Laat een antwoord achter aan viaDeMail Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.