32 reacties op “Reacties op Motorrijden in een Groep

  1. Als je in een groep van meer dan 5 door een dorp rijdt, dan moet de achterste soms tachtig per uur rijden om de eerste bij te houden die zich mooi houdt aan de 50km-limiet. Het grote licht of het speciale fluo-hesje van de staartrijder: vergeet dat in een bebouwde kom. Je hebt als voorrijder wel wat meer te doen dan voortdurende in je achteruitkijkspiegel kijken.

    Zelf meegemaakt als staartrijder in Moskou. Ik was er plots helemaal alleen !

    DUS: de voorrijder rijdt best niet sneller dan 30km per uur in een bebouwde kom. Dit voorkomt gevaarlijk rijgedrag bij de volgers of uiteenvallen van de groep.

    • Het hangt van de groep af. Erg langzaam rijden kan er ook voor zorgen dat motorrijders zich gaan ergeren.
      Onze regel dat iedereen degene achter zich in de gaten houdt en stopt wanneer die niet meer te zien is, voorkomt dat je plotseling alleen staat.

    • 30 rijden in Moskou zonder goed in je spiegels te kijken is juist levensgevaarlijk als ik opnYoitube kijk.
      Rijd altijd met dezelfde snelheid als het overige verkeer of net iets sneller… als je eenmaal meegemaakt hebt van achteren aangereden te worden zul je nooit meer exact 30 rijden, zelfs niet in 30 kilometer zones.

      En dat je alleen achterbleef heeft alles te maken met niet oplettende voorrijders, of je nu met 5 of 500 op pad bent als degene voor je stopt bij de afslag als ie degene achter zich kwijt is kan het niet fout gaan.

      Zelfs niet met 5000 m/v… want het systeem werkt doordat je maar op 2 mensen hoeft te letten… degene voor je die afslaat en degene achter je die in beeld is.

      Als IEDEREEN oplet, zal de hrle groep netjes tot stilstand komen en een hans & grietje kruimelpad vormen als de laatsten weer bijhalen…

  2. Heerlijk om allemaal eens door te lezen. Veel nuttige tips waarvan ik de meeste gelukkig al toepas. Ik ben zelf altijd nogal fanatiek met routes verkennen voordat ik er met de groep doorheen rij. Hierbij probeer ik zo min mogelijk verkeerslichten in te passen. En daar waar wel verkeerslichten zijn verken ik alvast waar de eerste geschikte gelegenheid is om te stoppen om op de achterblijvers te wachten. Maar deze voorbereiding is voor mij in het buitenland niet te doen dus daar rij ik tegenwoordig met een Tyre-route voorbereiding. Hierbij vermijd ik dan de stadskernen. Heen en terug naar Duitsland wel met de grote groep( 20 motoren) maar op de toerdagjes in kleinere groepen. Grotere groepen worden trouwens ook steeds moeilijker in restaurants geaccepteerd wanneer je niks hebt besproken. Tot slot , ik heb achterin altijd de rijder met de felste helmkleur rijden (ervaren rijder), zo zie ik met een oogopslag of we er allemaal weer zijn.

    • Impliciet staat het er al, hoe verder naar achteren, hoe hoger het tempo wordt, er zijn immers altiid wel automobilisten of kruissingsituaties, die de voorkant door laten rijden, maar waar de achterkant van de groep op moet wachten, en daarna dus aanpoten om bij te komen.

      Helemaal vooraan rijd ene ervaren rijder, hij moet immers ook kaartlezen routevolgen en goed opletten of de rest volgt.
      Daar direct achter rijden de minst ervarenen, die kunnen dan mooi de kunst afkijken, van de voorrijder.

      En hoe verder naar achter hoe harder het werken is, dus laat je als onervaren, dan wel rustige rijder niet te makkelijk naar de achterhoede bonjouren, want daar is het echt moeilijker…
      Maar je hebt gelijk dat dat er wel wat beter in mag. We zullen die pagina eens onder handen nemen!

  3. Graag wil ik even een opmerking plaatsen bij het verhaal over het rijden in een groep, zgn. in baksteenformatie rijden op de overigens schitterende en eersteklas website. Erg leerzaam.

    Als fervent motorrijder én als vrachtwagenchauffeur valt het me vooral in het motorseizoen weer op. Tegemoetkomende motorrijders die model in baksteenformatie rijden…..

    Zoals ik dan 9 van de 10 keer ervaar op een levensgevaarlijke manier. De eerste rijdt of links of rechts op de rijstrook, maakt niks uit maar in elk geval doet men dat dan zéér gedreven úiterst rechts of links.
    Dus, de volgende motorrijder doet dat vervolgens ook (zie foto op de website) met als gevolg dat men óf levensgevaarlijk stijf tegen de middenlijn aanzit, (vooral blijven doen ook als er een vrachtwagen nadert) óf dat je stijf aan de linkerkant blijft rijden, door de rommel wat altijd aan de kant van de weg ligt. Maar met anti-lekbanden zal dat wel niet erg zijn……
    Wat ik daarom me telkens weer afvraag, is er nu niemand die dit opvalt?

    Wanneer ik met een groep rij dan is voor mij de baksteenformatie als volgt: deel je eigen weghelft in tweeën. Ga dan om en om links en rechts van dié denkbeeldige lijn rijden. Houdt afstand zodanig dat je de achterligger nét in je linker of rechterspiegel ziet.

    Dit wou ik eens even kwijt. Ben benieuwd naar jullie reactie.

    Nog een mooi en veilig motorseizoen wensend,
    vriendelijke groet

    Tonnie

    • Zoals je al had kunnen lezen vertellen we juist dat ze bij een naderende vrachtwagen beter naar rechts op de rijbaan gaan om zich te laten zien aan de bestuurders achter de vrachtwagen (de mensen achter een vrachtwagen lijken nogal eens te lijden aan inhaaldwangneurose…)

      Maar je hebt zeker en punt tegenover de motorrijders die het overdrijven, de beste plek is immers in het spoor van de autobanden, daar weet je zeker dat de weg het schoonst is, dat ze je heel mooi als het ene beetje regent, dan blijven die sporen droog. Want niet alleen worden ze door het profiel van die banden droog en schoongereden, maar door de wrijving met de vervormende banden ook nog eens net een stukje warmer dan de rest van het asfalt (zo’n 10 tot 15 graden zelfs) dat asfalt strookje bied dus ook nog eens net wat meer grip.

      Je kunt dat specifieke verschijnsel ook zien tijdens MotoGP wedstrijden, soms zie je mensen die eerst de stepjes aan de grond reden opeens onverklaarbaar onderuit glijden als ze net buiten de ideale lijn komen als de baan net aan het opdrogen is, de racelijn word dan lekker warm gehouden dooral die PK’s, maar als je buiten die meter brede racelijn komt, zit je opeens op ijskoud asfalt dat beduidend minder grip heeft, en ook nog eens je banden afkoelt.

      Maar goed daar zul je met een groep geen last van hebben, want als je zo idioot met ene groep gaat rijden ben je levensgevaarlijk bezig op de openbare weg …

    • Hallo Tonnie, helemaal mee eens. Ik deed precies hetzelfde totdat ik de cursus VRO-risico heb gevolgd. Baksteen rijden is uit de boze, de motorrijders die links tegen de streep rijden rijden in feite op de meest onveilige plek op de weg, levensgevaarlijk.
      Ik heb nu geleerd dat ik in geval van een tegenligger helemaal rechts ga rijden, zijn er geen tegenliggers of wordt ik niet ingehaald dan kan ik tegen de middenstreep gaan rijden.

  4. Bij het in groep rijden sluiten wij nooit een weg af aan een kruispunt, onze wegkapiteins stellen zich zichtbaar op aan de rand van de ingeslagen weg, en vertrekken pas wanneer de wegkapitein hekkesluiter passeert. zo hebben wij al groepen gereden van meer dan 70 moto’s , en het is veilig. zorg wel voor voldoende kapiteins.

    een tip van Moto Guzzi Club Belgie
    Jan Guz

  5. Wat we nog geleerd hebben tijdens de motorbeheersingscursus
    – geef nooit signalen aan diegene die achter je rijd
    1.- je brengt jezelf in gevaar
    2.- diegene die achter je rijd rekent op signalen, was nefast is, je moet zelf gevaar zien.
    – vermijd het midden van een rijvak, de meeste olie van auto’s en vrachtwagens ligt daar
    – als je alleen bent rij je op 3/4 van het rijvak , je ziet daar het beste en je word er ook best gezien.
    – als je in formatie rijd, kom dan aan een rood licht zoveel mogelijk bij elkaar staan, 5 naast elkaar kan makkelijk, en de formatie word onmiddelijk terug gevormd.
    Jan Guz

      • Als je een grote groep hebt, dan kom je mogelijk samen door het licht voordat het terug rood is.

        en dat is reglementair toegelaten, word ook zo aangeleerd door mensen van motorbeheersing, sommige waren politiemensen, of aanverwante beroepen.
        Jan Guz

        • Dat klinkt leuk. Maar je moet als je eenmaal weg bent gereden toch weer een beetje afstand van elkaar nemen. Het lijkt mij dat dit toch een soort ‘file’ veroorzaakt. Waardoor je net zo goed met 2-3 naast elkaar kunt gaan staan. Dan heb je ook minder kans op een domino effect als iemand omdondert, en blijven er minder sturen in elkaar haken 😉
          Hans MagnaBagger

          • Toch niet, heu……volgens mij moet je ook eens een motorbeheersingscursus nemen, de praktijk wijst uit dat zulks vlot gaat. Wij denken niet logisch meer, dat zouden ze in het school terug moeten aanleren. 😉
            Jan Guz

          • Ik vind 5 naast elkaar inderdaad nogal tricky, lang niet iedereen is in staat om in een rechte lijn weg te rijden, en zwabber eerst even, vooral als ze eerst hun voet nog een beetje laten bungelen, waardoor ze meer aandacht zullen hebben voor de mensen naast zich in plaats van het overige verkeer…

            Twee naast elkaar hoogstens, dan heb je tenminste ook zicht, want als er vijf naast elkaar staan is het zicht voor de mensen daarachter op het wegdek (putdeksels/hobbels/olie) helemaal weg, dus ook in baksteen formatie niet te dicht achter elkaar…

            Zo ben ik zelf al eens verrast door een BMW die vol in de ABS dook omdat ie te laat bedacht dat ie naar links wilde, en daar ging ik welliswaar heel langzaam net tegenaan omda ik maar miezerige trommelremmetjes had…

            Houd dus altijd je ruimtekussen in de gaten…

            Het mooiste is namelijk dat je niet stil komt te staan, maar blijft rollen, en hoe dichter je op elkaar staat hoe *langer* het duurt eer de groep op gang is, klinkt raar, maar denk maar even na, op het moment dat het stoplicht op groen springt, en je staat dicht op je voorganger, moet je *wachten* tot die rolt.

            Maar als je een meter of 2 afstand houd, kun je al beginnen met rollen op het moment dat het stoplicht op groen springt, en dikt de groep in, inplaats van dat ie eerst door al die kleine wachtpauzes uit elkaar getrokken word, je ziet soms bij grotere groepen zelfs dat een gedeelte nog een volgende cyclus staat te wachten…

            • Het word een heen en weer gediscusieer en dat wil ik niet, ik zou zeggen, neem de kans te baat, en ga eens naar een cursus. in Nederland heet het VRO ,zal wel een afkorting zijn voor iets wat in het Vlaams heel leuk klinkt.

              Iets verwoorden van wat een lesgever heeft gezegd is niet evident op een forum, anders was ik vast ook lesgever.
              Jan Guz

              • Ik heb al vele VRO”s gedaan, sterker nog, ik wil ze in de toekomst gaan geven 😉
                Gewoon lesgeven heb ik mijn brevet al…

                Motorrijders waarvan je kennen en kunnen niet van haver tot gort kent kun je maar beter een beetje afstand houden, je gaf zelf al aan, niet teveel seinen naar elkaar, want ze vergeten al snel dat ze zelf moeten opletten, en zo is het ook bij stoplichten, iedereen heeft zijn eigen vertrektempo, en dat kan heftig clashen, heb al een aantal keer een achterlicht zien sneuvelen bij toerritten…

              • Als je gaat inhalen let goed op de voorwielen van het in te halen voertuig: heel veel mensen die inhalen geven geen richting aan.

                En als je op de snelweg gaat inhalen ga dan niet te veel links rijden – en hier hebben we het weer – de meeste automobilisten kijen alleen maar in de buitenspiegel voor ze beginnen met inhalen.

                Rij je zelf bij het inhalen te ver links dan val je buiten de spiegel van de auto en denken ze dat er niemand is want van een dode hoek hebben veel mensen nooit gehoord.

                Koos van Rijn

    • De filosofie van de pagina over groepsrijden is dat het allerbelangrijkst is dat iedereen z’n eigen verantwoordelijkheid aanhoudt, z’n eigen plan trekt bij inhalen, z’n eigen snelheid in bochten of door dorpen bepaalt, en dus ook zelf voor rood stopt, ook als degenen voor hem nog groen hebben.

      Want het grootste gevaar van met een groep rijden zit hem er in dat mensen elkaar blind gaan volgen.

      Eigenlijk zijn alle adviezen op de pagina daar op gericht. Op elkaar wachten bijvoorbeeld, zodat iedereen ook helemaal gerust bijvoorbeeld kan stoppen voor een rood stoplicht, of langzamer aan kan doen, zeker wetend dat degenen voor je wel op je zullen wachten.

      Zo’n advies van met zoveel mogelijk tegelijk bij een stoplicht gaan staan zodat je er met z’n allen doorheen kunt kan dus prima zijn voor een groep motoragenten: die kunnen afdwingen dat ze met z’n allen door het stoplicht kunnen, en ze zijn zo goed getrained dat je bij hen waarschijnlijk niet extra op hoeft te leten of iedereen z’n eigen verantwoordelijkheid wel aanhoudt.

      Maar het past niet bij waar de adviezen op de groepsrijden-pagina voor staan. Dat houdt dus niet in dat iedereen zich perse zo zou moeten gedragen: er zijn heel andere filosofieën mogelijk, waarbij je de groep juist als geheel overal doorheen probeert te krijgen bijvoorbeeld. Maar dat is niet de manier van met een groep rijden waar de pagina op is gericht.

  6. Bij het kopje “Baksteen waar van toepassing” spreekt de tekst over rechts rijden door de voorrijder terwijl de foto aangeeft dat hij/zij links rijdt.

    De reactie van Hans van der Stroom is helder.

    Willem

    • De foto is vanaf de motor genomen: je ziet daar dus niet de voorste motorrijder.

      En de reactie van Hans van der Stroom is inderdaad heel duidelijk: de voorste rechts, maar op de snelweg de voorste links.

  7. U zegt: “De voorste rijdt rechts op de rijstrook; degene daar achter links; degene daar weer achter rechts, enzovoort. Op die manier heeft iedereen het best zicht op de weg voor zich.”

    Ik ben hier niet mee akkoord en in verschillende opleidingen in België deelt men mijn mening.

    De voorste rijder moet links rijden op 1/3 van de middenlijn, de tweede rechts op 2/3.

    Redenering hierbij is: als een auto de groep voorbij steekt kan hij pas invoegen als hij de eerste motorrijder voorbij is, maar als de tweede rijder links rijdt zal hij na nr 2 al invoegen naar rechts en waarschijnlijk de eerste motorrijder de kant inrijden.

    Bovendien als de eerste motorrijder links een fluovest draagt ( liefst ) zal hij het tegenliggende verkeer automatisch dwingen om meer naar rechts te rijden.

    Als de eerste motorrijder moet uitwijken, heeft hij rechts nog uitwijkmogelijkheden, de tweede rijdt dan al rechts, en de derde heeft dan ook iets meer tijd om naar rechts uit te wijken.

    De gedachte bij onze groep ( gemiddeld 8 à 12 personen is dat we de volgende keer ook samen willen blijven rijden. Ikzelf rij in 95% van de tijd vooraan, ik ken de route vooraf, ik studeer ze in op kaart en op GPS. Mijn ervaring leert mij dat de grootste fouten zijn : onvoldoende afstand tussen de motorrijders en niet voldoende vooruitkijken voorbij je voorligger.

    Walther DeCleyn

    • De aanwijzingen in deze pagina zijn bedoeld om met kleine groepjes op zo’n manier te rijden dat iedereen met plezier op zijn of haar manier kan rijden. Daarbij maakt de onderlinge afstand niet uit, en is iedereen nadrukkelijk zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld inhalen.

      Baksteenformatie doe je binnen zo’n kleine groep alleen maar als het bijvoorbeeld erg druk is, om elkaar niet kwijt te raken.

      Omdat het grootste gevaar van voren zit (tegemoetkomende automobilisten die linksaf willen slaan of willen inhalen), rijdt de voorste rijder dan op de plek waar hij het best zichtbaar is voor tegemoetkomende automobilisten, ook al zit die achter een vrachtwagen verstopt. Die plek is rechts voor.

      Zolang je niet op de snelweg rijdt, is dat de veiligste plek.

    • Naar mijn mening rij je op 2 verschillende wijzen baksteensgewijs:

      Op snelwegen of andere wegen met GESCHEIDEN rijbanen rijdt de eerste rijder LINKSVOOR.

      Op alle overige wegen rijdt de eerste rijder RECHTSVOOR.

      Hans van der Stroom

    • Ook ik rij regelmatig in groepsverband. Mijn ervaring is net als van Walther deCleijn dat de voorrijder ALTIJD links voor rijdt.Ik heb namelijk precies hetzelfde argument van de tegenliggende “blikkofiel” die denkt dat ie er al bellend nog wel even een andere auto kan inhalen en zich richt op de TWEEDE motorrijder als de EERSTE motorrijder (de voorrijder dus) rechts rijdt.

      Ook moet in bochten de ijzeren regel gelden: hou je hoofd hoe dan ook boven je EIGEN weggedeelte. En dat betekent dus, in een RECHTSE bocht loopt de motor in het linkse spoor en in een LINKER bocht in het rechtse spoor, dus hier per se NIET naast elkaar rijden.

      Let overigens wel op de verkanting van de weg uiteraard. In een linkse bocht links rijden is wel leuker, maar om die tegenliggende vrachtauto een kopstoot te geven is toch iets minder…… In een rechtse bocht helemaal rechts blijven rijden omdat de verkanting dan zo lekker ligt, die bermpaaltjes of verkeersborden zijn dan ook akelig dichtbij !!!

      Jan Somers

      • de voorste links of rechts
        Probeer een keer op een 80 km weg helemaal aan de rechterkant te rijden, en zwenk dan, als je een vrachtauto als tegenligger hebt met een auto er vlak achter, naar links.
        Je zult versteld staan hoeveel later je die auto dan ziet: die blijft veel langer verstopt achter die vrachtwagen.
        Dat houdt dus ook in dat die automobilist jou veel later ziet.

        Als je in je eentje rijdt, kun je aan de linkerkant van je weghelft rijden tot je een vrachtwagen of trekker ziet: als je dan naar rechts zwenkt ben je ruim op tijd om jezelf zichtbaar te maken en om zelf een eventueel verstopte auto te zien.

        Maar als je in een groep rijdt, in baksteenformaat, heb je die mogelijkheid niet. Om het begin van de groep dus zo snel mogelijk zichtbaar te maken voor zo’n auto achter een vrachtwagen, en om zelf de situatie zo snel mogelijk goed in beeld te hebben rijdt de voorste dus aan de rechterkant.

        De uitzondering is wanneer je op de snelweg rijdt: daar heb je geen tegenliggers. Daar moet je, om veilig in te halen, zoveel mogelijk zicht naar achteren hebben. Daar rijdt de voorste dus links (zie de reactie van Hans van der Stroom).

        Bochten
        In ons “systeem” is het beslist niet de bedoeling om de hele rit in baksteenformaat te rijden. Dat doe je alleen op plekken waar het druk is, of een stukje op de snelweg.

        Wanneer je dus echt bochten kunt rijden, rij je individueel, en uiteraard gelden dan voor iedereen dezelfde regels en adviezen als wanneer je in je eentje een bocht rijdt.
        Zie onze pagina over het rijden van bochten.

  8. Met een grote groep rijden is wel mogelijk. Het idee is niet door mij uitgevonden maar het werkt perfect.

    Een voorrijder met bijv. een oranje hesje en een achterrijder met bijv. een groen hesje, meer is er niet nodig.

    Zodra de voorrijder van richting veranderd wijst hij een plek aan waar de motorrijder die direct achter hem rijdt moet gaan staan. Die motorrijder wijst met zijn motor meteen de te rijden richting aan.

    Iedereen die volgt weet nu waar hij/zij heen moet. Zodra de motorrijder de achterrijder met het groene hesje aan ziet komen weet hij dat er niemand meer komt en kan weer invoegen.

    Tussendoor een paar verzamelpunten invoegen om de groep weer bij elkaar te krijgen. Werkt perfect en een groot deel van de groep doet teminste actief mee.

    Moet je stoppen voor een stoplicht, geen probleem. Weer gaan rijden tot dat je iemand ziet staan wanneer er van richting moet worden veranderd.

    Leo Sekeris

    • Men noemt steeds baksteen formatie, maar de naam die wij vroeger al gebruikte was
      OPEN RITSSLUITING, een gemakkelijkere vergelijking.
      In België heb verschillende gemetselde soorten muren.
      vroeger had alleen de laatste licht op zodat deze altijd zichtbaar was.

      • Open ritssluiting is inderdaad een prachtige naam 😉
        In Nederland is het woord alleen gewoon baksteenformatie (al ben ik het helemaal met je eens dat de Vlaamse benaming beter is).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.