8 reacties op “Reacties op Lange Afstanden op de Motor

  1. Ik begrijp niet helemaal waar die 500-800km per dag vandaan komen? Aan een gemiddelde van 50-60km/uur ben je dan al vlug 10 15uur onderweg.
    Wij reizen intussen al een aantal jaren met maximum zes motoren. Ervaren rotten met heel wat km op de teller.
    Onze ervaring is dat je vanaf meer dan 500km op een dag niet echt meer van vakantie kan spreken. Dan moet je vroeg vertrekken, mag het nergens tegenzitten en worden de stopjes te beperkt. Of je moet veel van snelwegen houden!?

    Afstanden kunnen iets groter worden als je op voorhand reserveert in de hotels maar dan nog… Wat wij als maximum afstanden aanhouden:
    – Aan- en afrijroute: 500km waarvan 1/3e snelwegen, 1/3e nationale wegen en max 1/3e stuurweggetjes.
    – Mooie route op vlak: 400km waar een groot deel echt kleine weggetjes mogen tussen zitten.
    – Laaggebergte: 350km met een deel grotere nationale wegen. 300km als het enkel bergwegen zijn.
    – Hooggebergte: 300km is daar echt wel een maximum. 200km is goed te doen. Je beseft pas hoe moe je bent van zo’n trip als je ’s avonds uit de douche stapt en in de salon van het hotel neerploft.

    En zo voelt het allemaal als vakantie.

    • Wij nemen nooit de snelwegen, maar die 500-8000 km per dag dateert van een flink aantal jaar geleden.

      De Route nationals in Frankrijk zijn wegen waarover je flink kunt doorrijden; in Duitsland kun je binnendoor ook flinke afstanden afleggen in korte tijd.

      Alleen wanneer je door steden moet, of stukken weg tegenkomt met veel verkeer, zit het tegen.

      En wanneer je kleinere wegen neemt kun je uiteraard ook minder afstand per dag afleggen.

      • In dat geval klinkt het inderdaad nog te doen. Anno 2016 wordt dit wel een ander verhaal. Route nationale zit intussen even vol als de rest en in Duitsland (persoonlijke mening) is er geen plezier te halen op die doorgangswegen. Maar da’s uiteraard kwestie van persoonlijke smaak.

  2. Dit jaar met de navigatie motorkaart van on-route door Frankrijk gereden naar de campings. Dit is mooi rijden maar opschieten doe je dus niet. Mijn ervaring is dat dan 200 km maximum is per dag. In mijn geval waren campings moeilijk te vinden in Normandisch binnenland; dus pas laat in de avond tentje opzetten en zonder eten overnachten.

    • Als je met een kaart via kleine weggetjes rijdt, haal je inderdaad meestal niet meer dan een paar honderd kilometer.

  3. hoi hier john wat meschien ook niet onbelangrijk is

    alles ff na lopen

    ff van te voren rijden met al je begage rijden met volle bepaking

    veren af stelen zo ver als dat kan heb ik dit wekendt gedaan banden op de goede spaning ik heb zelf dan nieuwe veren er op laten zetten omdat we toch veel met zijn twee rijden en voor al voor de vakantie maar proef was geslaagt de juiste bande spaning achter veer in dit geval goed af stellen ben zeer te vreden we haden diverse wegen bereden door de polder ff een 100 km gestuurt wat mij betreft kan de rit beginnen (nog 2weken dan gaan we )

    gr john

  4. Tip: Zijn je handschoenen niet waterdicht….. Elk benzinestation heeft plastic handschoenen die je over je eigen handschoenen heen kunt trekken. Passen altijd en je kunt ze altijd kwijt in tanktas of jaszak!

    Jelle

  5. Een goede en duidelijke uiteenzetting van wat je kan verwachten en moet weten als je met de motor op vakantie gaat.

    Misschien is het een idee om er bij te zetten hoe je je bagage het beste op de motor kan bevestigen mocht je gaan kamperen tijdens je vakantie.

    Wat mij betreft nog steeds de mooiste manier van vakantie beleven.

    Henk van der Laan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.