terug Code voor foto:
bovenrand bovenrand

English Tips voor kleding voor motorrijders Nederlands

onderrand verboden voor auto's verboden voor auto's Naar menu
Blote armen met handschoenen
Goed gekleed of niet...

Voor je op je motor stapt pak je jezelf in; meestal probeer je er daarbij voor te zorgen dat die kleding je beschermt voor het geval het ritje niet helemaal verloopt zoals je je had voorgesteld.

Maar waar moet je op letten bij het kopen van dat soort kleding? Wat voor bescherming heb je nodig en hoe weet je of dat setje labels dat aan die jas hangt inderdaad betekent dat die jas voor je zal doen wat ie zou moeten doen?

En waar moet je nog meer op letten bij het kopen van kleding? Hoe zorg je er voor dat je op de motor op je best bent, en het snelst kunt reageren?

Hier wat uitleg over bescherming, over materialen, en wat tips over waar op te letten bij aanschaf.

 

english  There is a version in English of this page:
http://www.lazymotorbike.eu/tips/pillion/

 

Op deze pagina:

Verschillende manieren om voor je veiligheid te zorgen

Primaire veiligheid

Als je het hebt over veiligheid op de motor, denken de meeste motorrijders aan helmen, protectoren of leren pakken.

En inderdaad, al die dingen hebben met veiligheid te maken. Maar vergeet niet dat er een directere manier is om aan je veiligheid te denken.

Je veiligheid vergroten kun je doen door alles in het werk te stellen om een ongeluk te voorkomen (de primaire veiligheid), en door ervoor te zorgen dat de schade, wanneer het te laat is, zoveel mogelijk beperkt blijft (secundaire veiligheid).

In feite is het grote verschil tussen autorijden en motorrijden dat je in een auto een enorme hoeveelheid secundaire veiligheid hebt (de hele auto is een soort van veiligheidscocon om je heen), terwijl je op de motor je veiligheid toch vooral in je eigen hand hebt (primaire veiligheid dus).

Secundaire veiligheid

Op deze pagina bespreken we voornamelijk de secundaire veiligheid: helmen, protectoren en leren pakken enzo dus. Maar bekijk de pagina over primaire veiligheid ook!

Een functie van motorrijderskleding is veiligheid; een andere functie is zorgen dat je lichaam niet afkoelt of juist te heet wordt. Dat is in feite een bijdrage aan je primaire veiligheid, omdat een eerste vereiste voor het kunnen anticiperen is dat je lichamelijk in orde bent.

 

Secundaire veiligheid: helmen en kleding

Objectieve en subjectieve veiligheid

Pas op het moment dat je het verprutst hebt, komt de secundaire veiligheid in actie.

Er schuilt een gevaar in de vele labels met "protectie" en "veiligheid" die er aan motorrijderskleding hangen: het wordt gemakkelijk om te vergeten dat veiligheid hem er vooral zit in de primaire veiligheid, om zelf actief ongelukken te voorkomen.

Er schuilt een tweede gevaar in:
veel mensen hebben de neiging om, als ze zich meer beschermd voelen, meer risico te nemen. Iemand die in korte broek op de motor zit, rijdt over het algemeen voorzichtiger dan iemand die in een leren race-overall rijdt, met overal protectie.

Dit zijn geen argumenten tegen beschermende kleding, maar het is wel een goede zaak om je van die neigingen bewust te zijn, en er op te letten dat je niet in die val trapt.

Dus, als het om je (secundaire) veiligheid gaat, is het slim om objectieve informatie te verzamelen: de wens van mensen om "veilig" te zijn inspireert verkopers om te verkopen door middel van "veilig" klinkende woorden en labels en materialen. Veel daarvan is gebakken lucht!

 

Helm

Goed passend

Verreweg het belangrijkste van een helm is dat hij goed past. Het beste advies is daarom om naar een winkel te gaan waar ze je kunnen helpen dat goed te bekijken.
De helm moet bij aankoop tamelijk strak zitten: als je je hoofd heen en weer schudt mag de helm niet meebewegen.

Elke helm die in Europa wordt verkocht moet zijn goedgekeurd volgens de ECE 22.05 norm.
Voldoet een helm daar niet aan, koop hem dan niet.

Materiaal

Wat de materialen betreft: een helm heeft een buitenschaal, die vooral niet mag breken, en een binnenschaal, die de klap moet opvangen, en de impact daarvan over het hele oppervlakte moeten verdelen.

De heel goedkope helmen hebben vaak een buitenschaal van ABS of polycarbonaat. Laat die helmen staan: die worden sterk door UV-licht aangetast, en je moet ze na hooguit twee jaar echt vervangen, en tijdens die twee jaar is de schaal al sterk achteruit aan het gaan.

Duurdere helmen hebben een buitenschaal met als basis een polyesterhars, oftewel glasfiber. Vaak is daarvan een composiet gemaakt met behulp van vezels, zoals Dyneema, een speciaal soort polyethyleenvezel, Aramide, een speciaal soort polyamidevezel (je hebt vele soorten aramidevezels, waarvan Kevlar de bekendste is), en Carbonvezels (een soort nylon dat voornamelijk uit koolstof bestaat). Die vezels hebben gemeen dat ze licht en sterk tegelijk zijn.

De binnenschaal is over het algemeen van styropor.

Levensduur

Deze duurdere helmen hebben een levensduur van 5 jaar. Koop na die tijd dus een nieuwe, ook al ziet de helm er nog helemaal goed uit!

Integraal, jet of cross

Tenslotte moet je nog een keuze maken tussen een integraalhelm, een jethelm (zie foto) of een cross-helm.
Geen "potje" kopen, zo'n dopje: daar heb je niets aan.

Er zijn felle discussie tussen integraalhelm-voorstanders en jethelmvoorstanders. Heel kort gezegd: de integraalhelmvoorstanders wijzen op de (theoretische) mindere bescherming van je gezicht in een jethelm; de jethelmbezitters daarentegen hebben nooit beslagen vizieren (en wijzen weer op de theoretische extra kans om je nek te breken met een integraalhelm).
Ons idee: koop waar je je het plezierigst in voelt.

Vizier

Zorg verder altijd voor een vizier of goggles of een veiligheidsbril (of een combinatie) om je ogen tegen steentjes en insecten te beschermen.

Punten voor veiligheid

Een Britse overheidsinstantie, de Helmet Safety Scheme, test helmen, en geeft daarbij punten voor veiligheidsaspecten die uitstijgen boven de eisen die ECE aan helmen stelt.

Je kunt op hun site zoeken op door hen geteste helmen.

 

Handschoenen

Handen zijn belangrijk

Als je kijkt naar de combinatie waarschijnlijkheid van schade en ellende bij schade komt je hoofd op de eerste plaats, en je handen op nummer twee.

Draag dus onder alle omstandigheden minstens een helm en handschoenen.

Je handschoenen moeten zo in elkaar zitten dat je zoveel mogelijk voeling blijft houden met het stuur, en ondertussen beschermd bent tegen glijden.

Leer

Bij warm weer gaat er niets boven leren handschoenen. Vaak wordt er kangoeroeleer voor de binnenzijde gebrukkt, dat tegelijk heel licht en sterk is, en enigszins rekbaar, zodat je precies voelt wat je doet.

Goretex

Voor kouder weer kun je het beste handschoenen kiezen met een Goretex-voering om droge handen te houden.

Binnenhandschoenen

Als je echt warme handen wilt houden: een handschoen met een aparte binnenhandschoen van bijvoorbeeld Windstopper houdt je hand veel beter warm dan een handschoen met een ingenaaide wattenvoering, en geeft je ook meer gevoel voor wat je doet.

 

Laarzen

Enkels beschermd

Als je kijkt naar de combinatie van risico op schade en de grootte van de schade bij een ongeluk, komen je voeten en enkels op de derde plaats.

Schoenen of laarzen die je op de motor draagt horen je enkels te bedekken. Verder moeten ze stevig genoeg zijn om te voorkomen dat je je enkel breekt bij een ongeluk.

Of laarzen met metalen platen aan de binnenkant, ter bescherming van je tenen, een goed idee zijn is de vraag: die metalen platen beschermen je tenen weliswaar, maar zijn ook in staat om diezelfde tenen door midden te snijden.

Je hoeft niet speciale motorrijlaarzen te kopen: veiligheidsschoenen (behalve die met metalen platen) of stevige wandelschoenen voldoen ook prima, als ze maar hoog genoeg zijn.

Schakelpookje

Bij het kopen van laarzen die niet speciaal voor motorrijders zijn gemaakt is het handig te checken of het materiaal van de bovenkant van de linkerlaars tegen het schakelpookje bestand is.

 

Bescherming tegen glijden: kleding

Wegdek als schaaf

Motorkleding moet je beschermen tegen het glijden over het wegdek, en tegen de impact van botsingen met datzelfde wegdek en andere objecten. Dat zijn twee heel verschillende zaken.

Het probleem van glijden is dat dat wegdek als een enorme schaaf werkt, en dat er bovendien heel veel warmte wordt opgewekt.
Je hebt dus iets nodig dat heel erg bestand is tegen zo'n rasp, dat er lang over doet om warmte op te nemen, en dat niet bij relatief lage temperaturen smelt of andere nare dingen doet.

Leer: superieur

Er is nog steeds niets dat ook maar in de buurt van leer komt, wat die eigenschappen betreft.
Hou alleen wel in de gaten dat het goed leer moet zijn: minimaal 1.2 mm dik, en van goeie kwaliteit.
Ook de naden zijn een punt van aandacht: die moeten allemaal dubbel gestikt zijn (met overal een stuk leer over de naad dus): als een leren broek scheurt op de naden heb je er niets aan.

Kevlar: tweede

Na leer komt, wat de antiglij-eigenschappen betreft, op grote afstand Kevlar.
Kevlar heeft een magische klank, zodat fabrikanten de neiging hebben om overal wat plakken kevlar op te naaien omdat dat goed verkoopt. Maar op die manier heb je er helemaal niets aan!
Kevlar breekt heel gemakkelijk, en werkt tegen glijden over wegdek alleen maar als het is ingeweven in een ander materaal. Alleen als het op die manier verwerkt is heb je er iets aan. Een voorbeeld daarvan is Keprotec.

Daarna: Cordura

De meeste synthetische motorpakken zijn gemaakt van Cordura, dat weer een eind na leer en Kevlar zit wat de anti-glij-eigenschappen betreft. Er staat altijd een getalletje bij, 700 of 500 bijvoorbeeld. Dat is een maat voor de draaddikte die is gebruikt.

Dynatec is een vergelijkbaar materiaal.

Kortom

In het kort: er gaat niets boven een goed leren pak. Wil je een synthetisch pak, neem er dan eentje van Cordura of Dynatec met liefst verstevigingen van (ingeweven) Kevlar of leer.

Bedenk dat ingewikkelde namen op zich niets zeggen: stel je op de hoogte van waar ze voor staan (soms staan ze helemaal nergens voor).

 

Bescherming tegen impact: kleding

Impact van een botsing

Behalve bescherming tegen de gevolgen van glijden is het handig als je ook bescherming hebt tegen klappen. Tegen de klap op de weg, een auto, of wat je maar tegenkomt.

Bescherming tegen klappen gaat op twee manieren: de klap kan verdeeld worden over een groter gebied, en de klap kan geabsorbeerd worden.

Harde protectie

Harde protectie, die je bij crossers ziet, verdelen de klap. Harde protectie heeft dus dezelfde functie als de buitenschaal van een helm.

Zachte protectie

Zachte protectie absorbeert zoveel mogelijk energie.

De term "zachte" protectie is misleidend: een stukje schuimplastic doet niets. Het moet moeite kosten om het materiaal van zo'n beschermstuk in te drukken: alleen dan kan het veel energie opnemen door in te drukken.

Alles op z'n plek

Beschermstukken helpen alleen maar als ze op de juiste plaats zitten wanneer je valt. Vaak zitten ze dat niet, omdat mensen van bouw verschillen en veel motorpakken wijd zijn zodat je ze over je gewone kleren aan kunt trekken.
Het valt te overwegen om een "protectievest" aan te schaffen, een elastisch vest met beschermstukken voor schouders en ellebogen. Alleen laat je die natuurlijk vaak liggen...

 

Kou

Actieve veiligheid betekent dat je jezelf beschermt door ongelukken te voorkomen, door te anticiperen.
Om dat te kunnen doen moet je jezelf goed voelen. Dat houdt in dat jezelf beschermen tegen de kou, indirect bijdraagt aan je actieve veiligheid.

Lagen

Iedereen weet, neem ik aan, dat verschillende lagen kleding beter werken tegen de kou dan één dikke laag. Een buitenste laag beschermt je, en houdt de wind tegen, er is een laag om je droog te houden, en dan zijn er lagen die je warm houden, zoals fleece.

Hoofd, hals en nek

Het gedeelte van je lichaam waardoor de meeste warmte verdwijnt is je hoofd (met je hals en nek). Je eerste prioriteit moet dus zijn om je hoofd en nek warm te houden: altijd iets als een windstopper fleece kolletje rond je nek dragen wanneer het koud is, en ervoor zorgen dat er geen opening is tussen je helm en zo'n kol.

Handen en voeten

Je extremiteiten (je handen en voeten dus) staan het laagst op het prioriteitenlijstje dat je hersenen bijhouden over wat het belangrijkst is. Dat betekent dat de bloedvaten naar je handen en voeten worden dichtgezet zodra belangrijkere delen, zoals je hersenen en je hart, te koud dreigen te worden doordat het bloed afkoelt.

De oplossing voor koude handen en voeten is dus in de eerste plaats: de rest van je lichaam warmhouden!

Als je alles er aan hebt gedaan om je lichaam warm te houden kun je gaan kijken naar mogelijkheden om je handen en voeten tegen afkoelen te beschermen. Alweer werken verschillende lagen het beste, en vooral voor je handen is het heel belangrijk om ze goed tegen de afkoelende werking van de wind te beschermen.

Handkappen aan je stuur kunnen veel uitmaken. Wat handschoenen betreft, is het belangrijk dat ze niet te dik worden, omdat ze je anders in de weg zitten bij het makkelijk bedienen van rem en koppeling.
Handschoenen met een binnenvoering van windstopper fleece zijn beter dan handschoenen met een dikke watten-voering.

Je laarzen moeten wijd genoeg zijn voor op z'n minst één paar dikke sokken. Je kunt ook Canadese laarzen overwegen, gevoerd met wol.

Elekrtisch verwarmd

Tenslotte: aarzel niet om een elektrisch vest, binnenhanschoenen of elektrisch verwarmde voeringen voor je laarzen te kopen! Zoals gezegd, hoort je lichaam op de eerste plaats te komen, dus je eerste aanschaf zou een elektrisch vest horen te zijn. Omdat zo'n vest echt warmte toevoegt aan je systeem, maken ze het je lichaam veel gemakkelijker om het bloed op de juiste temperatuur te houden.

 

Regen

Als het niet echt warm weer is zul je het koud krijgen tijdens de regen, als je nat wordt. Dus: niet nat worden!

Goretex

Goretex is "guaranteed to keep you dry", en omdat Gore die garantie verplicht stelt aan elke fabrikant die Goretex verwerkt kun je zeker zijn van die garantie. Ik ken geen andere waterdichte en ademende voering die dezelfde garantie biedt.

Handschoenen en manchetten

Wat je handschoenen betreft zul je moeten experimenteren: soms blijven je handen droog wanneer je je handschoenen in je manchetten stopt; in andere gevallen moet je ze er juist overheen dragen.
Er worden steeds meer jacks verkocht met dubbele manchetten: een waterdichte buiten- en binnenmanchet. Je stopt je handschoenen daar dan tussen.

Broekspijpen

Wat je voeten betreft: als je schoenen draagt is het belangrijk dat je broekspijpen lang genoeg zijn om je enkels goed te bedekken. Anders zullen je voeten nat worden doordat het water van boven je schoenen in kan lopen.

 

Hitte

Oververhitting

Als het echt heet is breekt er een moment aan dat je zult moeten kiezen tussen primaire en secundaire veiligheid: schouder- en knieprotectoren of ingeweven Kevlar zullen uiteindelijk zorgen voor een oververhit lijf en dus hoofd.

Fabrikanten van motorrijderskleding passen verschillende manieren toe voor ventilatie in kleding.

Ritsen

Eén zo'n manier is een overdadig gebruik van ritsen. Over het algemeen is dat geen slim idee:
Als je over het asfalt glijdt is het laatste wat je nodig hebt, een rits tussen je huid en dat asfalt. Bovendien vormen over het algemeen de naden de zwakste schakel van je kleding, en ritsen hebben veel naden nodig.

Mesh

Het gebruik van "mesh" materialen, met hele kleine openingetjes dus, is een andere manier om ventilatie te bevorderen, hoewel deze materialen natuurlijk nooit dezelfde mate van bescherming kunnen bieden als dichte materialen.

Leer

Over het algemeen blijf je in leer koeler dan synthetische stoffen, als er een beetje wind is. Er zijn zelfs jacks die uit geperforeerd leer zijn gemaakt (hoewel hier hetzelfde opgaat als voor mesh-stoffen: verwacht niet dezelfde bescherming als van gewoon leer). Maar onder sommige omstandigheden is ook leer te heet, zelfs terwijl je rijdt en dus koeling door de lucht hebt.

Verbranden

Als je er toe besluit om met blote armen of benen te rijden, onthoud dan dat je in de eerste plaats erg snel verbrandt zonder een goed zonnebrandmiddel.
Bovendien verlies je, zonder dat je het in de gaten hebt, veel vocht. Veel water drinken (en zout eten) is erg hard nodig. Over het algemeen is het beter om je huid te bedekken als het echt heel heet is (denk aan de bedouinen).

Hoofd

Een jethelm of een dichte helm die je goed kunt ventileren helpt ook enorm om je hoofd koel te houden.

Tenslotte kun je de hitte overwinnen door een kolletje of een T-shirt onder de kraan te houden, en daarmee te gaan rijden. Helpt echt heel goed!

 

Hoe kies je een pak?

Passend pak

Bij een leren pak is het voornaamste dat het goed past (precies past, vooral in de houding waarop je op de motor zit). Bij een pak voor alle omstandigheden (waterdicht, wintervoering, over lagen kleding aan te trekken) zijn het vooral praktische zaken die van belang zijn.

Bij het passen van een pak is het goed om te letten op:

  • De kraag moet aan je hals kunnen aansluiten, zonder tochtkieren. De sluiting moet dus verstelbaar zijn, en vooral ook voldoende verstelbaar.
  • Een waterdichte sluiting aan de voorkant betekent dat je een rits en daaroverheen flappen met drukknopen of een tweede rits nodig hebt.
  • Een jas kan nooit voldoende zakken hebben. Het mooist is vier zakken aan de voorkant, een lange zak over de onderkant van de rug, minstens één binnenzak, en liefst een zak tussen de ritse en de buitenflappen, afgesloten met een rits, voor je portomonnee.
  • Hoe meer van die zakken waterdicht zijn, hoe beter. Een zak is waterdicht als hij een waterdichte voering heeft, en een flap die goed genoeg afsluit.
  • Net zoals de kraag moeten ook de manchetten goed kunnen aansluiten om je pols.
  • Ze moeten zowel onder als over je handschoenen gedragen kunnen worden. Het mooist zijn dubbele manchetten, waar je je handschoenen tussen draagt.
  • Wat de broek betreft: let goed op de lengte van de pijpen; die lijken vaak lang genoeg als je in de winkel staat, maar blijken opeens 15 cm te kort als je op je motor stapt. Pas een broek dus zittend op een motor.

 

Commentaar, FAQ, op een aparte pagina

 

Zoeken op deze site