19 reacties op “Reacties op Rijverslag BMW F650GS

  1. de ideale motor lijkt me, goed handelbaar en zeker voor in de bergen zeer wendbaar.
    Maar is hij voor een klein vrouwtje zoals ik wel toegankelijk ik ben 160 cm hoog. In hoeverre is de motor te verlagen, wie heeft hier ervaring mee?
    Marjan

    • Je kunt een motor uiteraard verlagen, er zijn zelfs echt kleine mensen die motor rijden op aangepaste motoren.

      Het geeft uiteraard een beetje psychologische zekerheid, echter in de praktijk is het nuttig effect daarvan ondergeschikt, Syl is ook maar 169, en rijdt op een Tenere.
      Tuurlijk levert dat heel af en toe moeilijke situaties, maar rijden op de motor zoals ie bedoeld is weegt daar makkelijk tegenop. Een verlaagde motor stuurt anders, en zal in bochten al snel met de stepjes tegen het wegdek lopen, wat je in grotere problemen kan brengen dan af en toe onzeker stoppen.

      Tijdens je opleiding heb je al geleerd om met slechts 1 voet te stoppen en de ander op het versnellingspedaal te houden voor een zeker wegrijden, mocht dat door achteropkomend verkeer nodig zijn, dus ik zou zeggen ga het eerst eens proberen voor je aan het verlagen slaat.
      verlagen bestaat uit niets anders dan het laten zakken van de voorkant, en andere scharniertussenstukjes in de achtervering, dus je kunt er altijd wat aan doen voor ene paar tientjes.

  2. Als je in het bezit bent van een BWM R 1200 GS, misschien toch even je remmen nakijken: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/100519_MotorenBMW

    Ik zal even de inhoud van het artikel hier plakken, de redactie haalt artikels nogal snel van haar site.

    “Het auto- en motormerk BMW roept 122.000 motors terug omdat er een probleem kan zijn met de remmen. Door de trillingen bij het rijden zouden lekken kunnen ontstaan in het voorste remsysteem.”

    “Het gaat om motoren van het type R 1200 GS Adventure model, R 1200 GS, R 1200 R, R 1200 RT, R 1200 ST en K 1200 GT. Alle eigenaars van zo’n motor hebben een brief ontvangen met de vraag om de motor bij een garagehouder binnen te brengen. Wie nog geen brief heeft ontvangen, mag die in de komende dagen verwachten.

    Deze motors zijn geproduceerd tussen augustus 2006 en mei 2009. Twee jaar geleden waren ook problemen met de remmen van dit type motor vastgesteld. De herstellingen die toen zijn uitgevoerd, blijken nu onvoldoende. BMW benadrukt wel dat slechts een klein deel van de motors een probleem zal hebben. Zolang er genoeg remvloeistof aanwezig is, zouden er ook geen problemen mogen optreden, stelt BMW. Tot nu toe zijn ook nog geen ongevallen gemeld met deze motor als gevolg van een slecht functionerend remsysteem.”
    Sektor

    • Sterker nog, dat probleem bestaat al sinds de eerste 1200 serie, daar kon het zelfs gebeuren dat doordat de leidingen eigenlijk iets te kort bemeten zijn, dat de leiding afscheurt van de nippel, of dat de nippel zelf op de las van oog naar buisje gaat lekken.
      Dat gaat weliswaar langzaam dat lekken van de banjo zelf, is meer zweten, maar toch; lek is lek, en dat bij een fabrikant die remmen als prime-sellingpoint heeft…

  3. “Het enige probleem is de BMW-eigen manier van het bedienen van de knipperlichten”

    Dit is juist het beste systeem ooit, mijn eerste fiets (K75RT) heeft dit en ik kan me niet voorstellen dat zo joystick pielding fijner is.
    Jeff

    • Je hebt helemaal gelijk: dat verschilt van persoon tot persoon.

      Maar als ik optel hoe vaak ik BMW-rijders na een bocht heb horen claxonneren :-/ dan zijn wij toch niet de enigen die liever een “gewoon” systeem hebben 😉

  4. Ontzettend informatieve site.
    Dit jaar net mijn rijbewijs gehaald maar helaas nog steeds geen motor. Mijn oog is gevallen op de 650 GS.
    anvankelijk wou ik een funduro maar nu ik zie dat die erg bokken denk ik weer terug aan mijn bijzondere verrichtingen waar ik ook een bokkende motor reed. Dat nooit weer dacht ik toen!

    Ik vind het inderdaad wat verwarrend die 650gs. Ik zou graag iets meer info willen hebben van de verschillende jaartallen vanaf 2000, met name de verschillen in rijcomfort, bokken, injectie en 1 en 2 cilinder.
    Is een honda transalp 650 cc eventueel een goed alternatief voor een beginnersmotor?
    Richard

    • Zo specifiek hebben we gen informatie helaas 🙂

      We krijgen maar af en toe de gelegenheid een motor te testen, zijn geen motorblad die uitgenodigd worden om ieder bouwjaar te testen…
      Wat we weten hebben we opgeschreven, de GS eenpitter is sowieso een heerlijk blokje vergeleken bij de Funduro versie van dat blok, de tweepitter is eienlijk een 800 die teruggetuned is, en dus eigenlijk helemaal geen 650 !

  5. Ben sinds vier weken de trotse bezitter van een F 650 GS en hij bevalt me uitstekend. Een verlaagde buddyseat en verhoogde ruit vallen ook heel goed in de smaak. Ga misschien wel naar de voorvering laten kijken; hij duikt wat bij het (plotseling) remmen.

    Al met al een prima motor voor een beginner. Ben zeker geen natuurtalent, maar op op deze BMW voelt het heel vertrouwd.
    Marianne Portillo

  6. Mooie site met veel nuttige informatie. Ik rijd zelf momenteel een scarver F650 CS. Misschien een aanvulling voor de Site.

    De afkorting CS staat voor City-Street. De scarver gebruik ikzelf voor woon-werkverkeer en tourritten. Eigenschappen die mij zeer bevallen zijn de lage zithoogte (kleinere rijder). Fantastische sturen, ik rijd met voor en achterbanden van Michelin-Pilot-Road2. Laag verbruik zo’n 1 liter op 25 km. Met een tankinhoud van 15 liter.

    Riem aandrijving is heel fijn. Geen omkijken naar, ongeacht de weersomstandigheden. Afspoelen met water en klaar. Op de snelweg rijd je zo mee met de grotere motoren. Met een topsnelheid van zo’n 175 km geen racemonster maar voor te toeren prima meekomen.

    Ga je met de scarver over secundaire wegen en durf je bochten te nemen dan rijd niemand je zoek. De naam scarving komt uit de ski wereld (het slalommen naar beneden. De naam scarver geeft aan dat dit met deze motorfiets ook op de weg kan worden nagebootst.

    De voorverlichting van deze motorfiets is niet echt formidabel. Met een duopassagier rijden gaat wel, maar dan lever je duidelijk in qua rijeigenschappen.

    Al met al een heel fijne fiets. Als je de bovenstaande eigenschappen zoekt is de scarver zeker een proefrit waard.
    Mvg
    Ger Kempen

  7. Goedemiddag, ik zat jullie site te bekijken en had een paar vragen..

    Ik ben vrouw en ben op zoek naar een beginnersmotor en nu ben ik geinteresseerd in die bmw f 650 gs, maar nu las ik over 1 en 2 cilinders en over oudere en nieuwere, vanaf welk jaar is de nieuwere dan?

    Ik zag een 2de hands motor in verkoop , die van 2002 was, is die dan niet goed of wel?

    En die is ook zonder ABS.. is dat een slecht idee voor een beginner zonder abs, en als vrouw?
    Hopelijk kunt u mij helpen.

    Ella

    • De overgang van Funduro/ST naar F650GS vond al in 2000 plaats dus de 2002 versie is al de lekker lopende,. Heel soms zijn er wel wat injectie glitches, maar dat is met een update van de software op te lossen, al zal dat nu wel bij allemaal gedaan zijn.

      ABS is niet zaligmakend dat van de F is wel beter dan van de R types, maar ook daar is zelf leren remmen veiliger, het sprookje dat je je zonder ABS altijd onderuit zult remmen is precies dat, een sprookje.

  8. Op de motorbeurs ook een BMW F650GS aangeschaf bij stand van motorplaza Groningen. Bouwjaar is 2000 en kmstand 25539km. Super mooi apparaat!
    Weet iemand toevallig hoeveel deze motor in de verzekering zit en belasting? En als je wilt graag ook verzekeringsmaatschappij vermelden.
    Heeft iemand ook ervaring met deze dealer? Zoja, wat is de ervaring op service, betrouwbaarheid enzo?
    Jack

  9. Ik ben net een week eigenaar op mijn 47e van mijn motorrijbewijs en ben de gelukkige eigenaar geworden van een F650 van 10 jaar oud.
    Hij rijdt heerlijk want ik rij normaal voor de fun wel eens op 1 van mijn 4 Zündapp’s maar dit is pas echt toeren met de BMW heb in deze week bijna 1000 km gereden.
    Is er ook een soort club van?
    Mit Freundliche Grüße,
    Nico Been

  10. zucht…..wat is ie toch mooi.
    Kan niet wachten tot ik het rijbewijs heb. Nu nog een boordcomputer erop en hij helemaal compleet…..zucht…..;)
    pjw Dokter

Laat een antwoord achter aan viaDeMail Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.