31 reacties op “Reacties op Motorrijden met iemand Achterop

  1. Allereerst mijn complimenten voor de website. Ik ben een nieuwe rijder en heb veel aan de info gehad.
    Ik heb een vraag over het meenemen van een passagier:
    Ik (vrouw van iets meer dan 60 kilo) heb een vriend (van ongeveer 90 kilo) die ik achter op de motor (Honda CB600) mee zou willen nemen. Ik vraag me af of ik niet erg last ga hebben van ons gewichtsverschil. Zijn er nog tips hoe ik hier mee om kan gaan? Ik maak me vooral zorgen over het langzame manoeuvreren.

    El

    • Het is belangrijk dat hij niet naar achteren gaat leunen, en in de bochten met je mee leunt.
      En bij langzaam manouvreren moet hij zo stil mogelijk zitten.
      Als dat niet gebeurt kun je er inderdaad veel last van hebben.
      En bedankt voor de complimenten!

  2. Quote:”Eigenlijk zou je achterop moeten zitten alsof er een stalen pen in je rug zit die vastzit aan het frame, zonder scharnier bij je bekken… ”

    Ik beeld me altijd in dat ik het rugzakje van de bestuurder ben 🙂

    Claudia

    • Het vreemde is dat de wet daar eigenlijk niets over zegt!
      Er is wel de eis dat de achteropzitter beide voeten op de steuntjes heeft. Een kind met te korte beentjes daarvoor voldoet dus niet aan de wettelijke eisen voor een achteropzitter.
      Maar verder is het aan jezelf om te beoordelen.
      Een van de belangrijkste dingen die je je moet afvragen is of je kind de kans loopt in slaap te vallen tijdens een rit!
      Sylvia

      Hangt van het land af, er zijn her en der al regels, er ligt ene voorstel om het naar 12 jaar te brengen, vooral vanwege de verkrijgbaarheid van goed passende kleding, want ondanks dat ik zelf graag in spijkerbroek rij, zou ik dat met mijn kids nooit doen.
      Het grote probleem is ene echt goed passende helm vinden, maar ook handschoenen die niet uit kunnen zijn lastig te vinden voor echt kleine kinderen, maar voor kids van een jaar of tien zijn zelfs meegroeiende hansops te vinden.

      En zorg inderdaad voor verhoogde voetsteunen als ze nog erg korte beentjes hebben, en ene riem waar ze zich aan jou kunnen vasthouden.
      Er zijn gek genoeg ook kinderzitjes voor de motor, maar dat is in mijn ogen een vreselijke uitvinding, als je met de motor onderuit gaat wil je immers weg van dat vonkende gebeuren…
      Dan wil je toch niet dat je kind *vast* zit aan dat brok glijdende ellende, ooit met mijn knie onder de motor vastgezeten, maar dat wil je niet eens horen hoe dat eruit zag…
      Ernst

      • Ik vind dat kinderen in ieder geval duidelijk moeten kunnen begrijpen waarom je iets wilt, of juist niet. Ze moeten begrijpen dat het belangrijk is om je veilig te gedragen. De motoriek moet goed genoeg ontwikkeld zijn, en hij/zij moet niet na een kwartietje al wegdromen.

        Voor onze dochter van 10 was passende kleding en een goede helm geen enkel probleem. Het lastigste was nog om goede oordopjes te vinden die klein genoeg waren voor haar gehoorgang.
        In de praktijk merk ik trouwens nauwelijks dat ze achterop zit. Niet alleen door het geringe gewicht, maar vooral doordat ze heel natuurlijk en ontspannen meebeweegt met de motor.
        Pommel

        • Dat is inderdaad het belangrijkste ze of hij moet het kunnen begrijpen, en het liefste natuurlijk ook *leuk* vinden om achterop mee te gaan, en vooral, je moet blijven “communiceren” middels handgebaren en af en toe even zachtjes knijpen, en zo checken of er niet weggedommeld wordt.

          En direct stoppen als je merkt dat er iemand in slaap is aan het vallen, of moet plassen, zeker als het koud is zullen de kleine blaasjes nogal eens opspelen.
          En vooral zorgen dat het leuk is voor de achteropzitter (m/v) inplaats van het leuk voor jezelf te maken. (vaak valt dat wel samen, en soms willen ze harder dan verantwoord, daar *net* aan toegeven dus 🙂

  3. Bij het stukje over snel schakelen staat het volgende:

    Koppeling (een beetje) intrekken, en meteen Schakelen

    Betekent dit dat je de koppeling niet volledig moet intrekken om te schakelen? Met mijn auto moet ik dit bv niet proberen 🙂
    Sektor

  4. Wat ik vaak merk is dat mijn vriendin (bijna) in slaap valt achterop. Zeker op de snelweg als het heel monotoon word.

    Ze geeft ook niet aan als ze moe is zodat ik even kan stoppen.

    Ik vind dit best angstig en weet niet goed hier mee om te gaan.

    Remko

    • Een in slaap vallende achteropzitter moet je inderdaad koste wat kost vermijden.

      Kortere stukjes rijden dus, zou ik zeggen, en weg van de snelweg blijven.

      • Met mijn dochter (10 jaar) hou ik een grens aan van ongeveer drie kwartier. En ik wil dat ze me vasthoudt, zodat ik een idee heb of ze begint af te dwalen (valt hard mee in de praktijk).
        Pommel

        • Bij ons was Pieter ook al 11 voor hij structureel achterop meeging, en al snel gingen we naar Griekenland, dus als je ze maar bij de les houdt ben je zelf stukken eerder moe…

            • Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik toen nog dacht dat oordopjes alleen nodig waren als je echt hard reed, wat we uiteraard met kleine kids achterop sowieso niet deden…
              Nu weet ik wel beter, ook 80 kan je gehoor al blijvend beschadigen, nu zou ik van die alpine kerstboompjesnemen en dan de “onderste” tak eraf snijden.

              Die gele proppen zijn te groot, tenminste dat schat ik zo, en gaan na een half uur vaak ontzettend jeuken, en zijn niet schoon te maken, en zeker kleine kinderen willen nog wel eens overvloedig oorsmeer produceren…
              Ps gemaakten hebben in ieder geval geen zin, want dat is net als met de kleren, daar groeien ze veel te snel voor !

              Ga gewoon met de spruit naar de motorzaak, en vraag of je wat dingen mag uitproberen, en dat je dan op luiemotorfiets meld wat de uitkomst is, dan willen ze vast wel helpen 🙂
              Ernst

              Ik denk dat Pieter toen ook nooit oordopjes in had willen doen: hij was ook al met geen mogelijkheid aan de integraalhelm te krijgen.
              We hebben ook nooit de snelweg opgezocht, en met een kind achterop rij je toch ook wel een heel stuk rustiger dan je normaal (al) doet.
              Maar als ze aan de oordoppen willen is dat natuurlijk wel heel erg aan te bevelen!
              Sylvia

    • Achterop zitten is op de snelweg inderdaad slaapverwekkend. Je hoeft immers niets te doen en nergens op te letten (in tegenstelling tot de bestuurder).

      Je kunt het beste slechts ‘kleine’ stukjes over de snelweg rijden. Bijvoorbeeld maximaal 1,5 uur. En daar weer een stuk over de provinciale weg. Dan blijf je goed wakker. Ook als bestuurder.

      En op sommige locaties zijn deze provinciale wegen zelfs sneller omdat ze ‘binnendoor’ gaan en dus korter zijn. Een kwestie van voortijd plannen dus.

      Communicatie kan ook nog wel eens handig zijn 😉
      Dus gewoon even via de intercom zeggen dat je toe bent aan een kop koffie. Of spreek een teken af als je geen intercom hebt. Een tikje tegen de schouder bijvoorbeeld.

      Jenny

      • En vooral als voorop zitter de achteropzitter bezig houden, bijvoorbeeld door te wijzen naar ooievaars die je op lantarenpalen ziet zitten, of roofvogels in de lucht etc.

        En een communicatie setje is dan zeker aan te bevelen, dan hoor je gelijk of iemand trager en afweziger begint te reageren en dat het tijd is om even de benen te strekken en een kopje koffie te drinken…

      • Hallo,
        Gaag wil ik mij even voorstellen, mijn naam is Ben Balduk
        Ik ben 68 jaar oud Kunt u mij vertellen over de mogelijkheden om
        achterop een motor mee te rijden, dit is mijn vurigste wens.
        Ben Balduk
        Telefoon o841-422197

        • Zorgen voor een helm en handschoenen, en dan iemand vinden die je achterop mee wil nemen 🙂
          Kijk of er bij je in de buurt motorclubs zijn. Daar kun je misschien aan contacten komen.

  5. Ik ben op zoek naar informatie over achterop een motor zitten en ik moet zeggen dat dit de meest informatieve site is die ik heb gevonden. Ik vraag me alleen nog af welke motoren geschikt zijn voor een duopassagier.

    Mijn vriend wil graag een buikschuiver kopen (bij voorkeur een R1), maar we vragen ons af of dat wel een geschikte motor is om met zijn tweeen op te rijden. Hebben jullie daar advies over?

    Jose

    • Nadeel van alle buikschuivers is dat de duopassagier eigenlijk *op* de motor zit, je steekt dus boven de bereider uit, waardoor je en meer wind vangt, maar ook het zwaartepunt komt hoger te liggen wat het gedrag van de motor nogal beïnvloedt.
      En de voetsteunen zitten vaak onaangenaam hoog, waardoor je heel erg opgevouwen zit.

      Het lekkerste zitten zoals te verwachten Tourmotoren, maar ook allroads zitten vaak verrassend lekker voor de achteropzitter.
      Motoren zoals de Versys, Vstrom en GS rijden ook nog eens verrassend sportief, dus laat hem gewoon het een en ander proberen, of voor het geld van de R1 een goedkope Allroad zoals de Tenere en een leuke sportbrommer (RS250) om hem zich uit te laten leven?

      Choppers en Supersports zijn eigenlijk no-go-area’s voor de achteropzitter.

  6. Stepje is geen stijgbeugel?

    Hoi Sylvia,

    Ik bezoek je website al jaren en vind ‘m heel leuk en informatief. Meestal delen wij dezlefde meningen en ervaringen, echter over het op- en afstappen van de duo passagier zijn we het niet eens.

    Naar mijn mening is het veiliger voor de duo om de “stijgbeugelmethode” te gebruiken. Doordat met de door jou beschreven methode een motorbroek omhoog kan schuiven komt de kuit bloot te liggen, en kan de duo dus zijn/haar onderbeen verbranden aan de uitlaat.

    Als voorbeeld noem ik jouw foto “Samen elkaar warm houden” op pagina http://www.luiemotorfiets.nl/tips/achterop/. Deze duo heeft dermate korte pootjes dat bij de schuifmethode de broekspijp blijft waar hij is maar het been dus uitschuift. Het geeft een kort en sissend geluid gevolgd door een kreet van pijn en een zeer lelijke brandwond.

    Helaas spreek ik uit ervaring; echter ik wil mijn mening niet als voldongen feit opdringen 🙂

    In ieder geval de complimenten voor je site. Ik zo nog even een stukkie tuffen. Het is zes graden en droog: genoeg voor een uurtje plezier op de Triumph Scrambler! Zie mijn foto album: http://picasaweb.google.nl/pim1961/TriumphScrambler900DarkHorse.

    Pim Schilperoort

    • Stijgbeugelmethode

      Ik heb al heel wat jaartjes met verschillende passagiers gereden en bij het opstappen geef ik, maar ook de passagier de voorkeur aan de stijgbeugelmethode. De afspraak die ik altijd maak met de passagier is als volgt:

      Ga dicht naast de motor staan, wacht in ieder geval tot dat je van mij toestemming hebt gekregen om op te stappen, leg beide handen op mijn beide schouders (dus NOOIT de motor zelf vasthouden !!), zet je voet op de voetsteun en ga rechtstandig staan, daarna je andere voet over het zadel steken en de voet op de voetsteun zetten en ga vervolgens zitten.

      Dit heeft als voordeel dat de motor heel gemakkelijk in balans gehouden kan worden, de motorbroek op zijn plaats blijft zitten ( zoals Pim Schilperoort ook al vertelde).

      Afstappen gaat uiteraard in omgekeerde volgorde.

      Deze methode kan altijd worden toegepast, grote passagier, kleine passagier, motor met of zonder topkoffer of ruggesteun.

      Jan Somers

      • Ik heb al jaren dezelfde goede ervaring met de stijgbeugelmethode als Jan Somers.

        Jullie methode leidde altijd tot lelijke beschadigingen op mijn gelakte koffers en bleek ook niet echt stabiel.

        Pim Berculo

      • Er zijn dus duidelijk verschillende ervaringen en meningen over de stijgbeugelmethode!

        Mijn waarschuwen er tegen is vooral ingegeven door situaties waarin ik zelf voorop reed, en iemand achterop nam die onverwacht op die manier opstapte. We vielen nog net niet om…

        Duidelijke afspraken maken dus, samen.

        • Het heeft denk ik ook te maken met afmetingen van bestuurder, passagier en motor. Mijn GSA is hoog, zit een topkoffer op en de gemiddelde passagier krijgt gewoon zijn been niet hoog genoeg om op te stappen zonder de stijgbeugelmethode te gebruiken. Daarentegen sta ik zelf stevig met net twee voeten op de grond. In deze situatie geef ik ook de voorkeur aan de stijgbeugelmethode. Zou ik zelf een stuk kleiner zijn, had ik ook een kleinere motor gehad, is het voor de passagier makkelijker opstappen en is het voor mij ook lastiger de motor recht te houden.

          Het allerbelangrijkste, doe het in overleg en maak de passagier duidelijk dat die nooit onaangekondigd op en af moet stappen.
          Mike

          • Yep, als het niet anders kan dan met de stijgbeugel methode, is het heel belangrijk even de gelegenheid te geven aan de bestuurder zich schrap te zetten, Wat ik zeker met de Tenere doe, omdat die voor *mij* al hoog is (hoger zelfs dan een KTM adventure), is de motor even in de goot te parkeren om het de AOV makkelijker te maken.

            Wat dat betreft is het ook weer opvallend dat bijna iedereen vanaf de linker kant wil opstappen, net zoals de meeste mensen de linker bocht prettiger vinden…

            Terwijl het op het vasteland toch veel handiger zou zijn vanaf de stoep op te kunnen stappen 🙂

            • Hier bij wil ik ook wat aan toe voegen.

              ik rij met mijn meisje ook veel maar ik mag wel van geluk spreken met haar ik merk niet dat ze achter op zit oke wij maken ook gebruik van het op stijg prenziepen maar ik ik sta ook met beide voeten op de grond en zij stapt op het stepje en hoppa zwijj over de top koffer en ze zit.

              en in de bochten perfekt gewoon

              merk er ook niks van alleen als ik met mijn middenbok wel ’s de grond raak dan krijg ik een poor van denkje er om.

              maar samen ook zijn wij gauw een 185 kilo plus het nodige wat er bij komt aan bepakking. ik laat van de zomer voor we weg gaan hipro veren er op zetten, merkt ze het in de bochten niet zo snel met de midden bok (hihi)

              gr john

          • Mijn vriendin en ik zijn toch een beetje uit de kluiten gewassen , BMI veel te hoog, k moet daar geen tekeningske bij maken, dwz dat wij ons opstappen toch enigzins moesten aanpassen, maar vorig jaar met volle bepakking naar het zwarte woud gereden, ik denk dat de moto ong. en ik overdrijf niet , toch 250 kg moest meesleuren, tja, een California 1100i en berijders en bagage, reken maar uit he, en ik heb geen problemen gehad.
            JanGuz

Laat een antwoord achter aan El Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.