12 reacties op “Reacties op Tips voor Veiligheid op de motor

  1. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft net onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid en opvallendheid van motorrijders en de rol die dat speelt bij ongelukken tussen auto’s en motors. Een van de conclusies is een wijd open deur, namelijk dat er “aanwijzingen zijn dat een deel van de ongevallen tussen een auto en een motorfiets gebeurt doordat de motorrijder niet wordt opgemerkt”. Ook de conclusie dat het uiterlijk van de motorfiets en de motorrijder van invloed zijn op de zichtbaarheid, is niet echt opvallend. Wat wel bijzonder is, vooral gezien de discussie over fluoriscerende hesje en kleding (binnenkort verplicht in Frankrijk), is dat die ‘opvallendheid’ wordt bepaald door het contrast van de kleding met de omgeving. Fluoriscerende hesjes zijn ’s nachts dus heel nuttig, maar op een zonnige dag in de polder kun je kennelijk beter in een zwart pak op een zwarte motor rijden.

    Het hele rapport (in het Engels) kun je hier downloaden: http://www.swov.nl/rapport/R-2011-25.pdf
    Oelt

  2. Goed informatie. Wat ik in de opleiding Basis Motorsurveillant leerde is om bij een rood verkeerslicht een meter of 2 ruimte te houden van het voertuig voor je de motor in de 1 ste versnelling te houden en het verkeer achter je te observeren. Opletten totdat er ca 2 auto’s achter je staan.

    Ik heb zo al eens een kop staart/aanrijding kunnen voorkomen doordat ik op tijd naar links weg kon. Motorijden is 85 % kijken!

    Marcel

  3. Prachtig dat deze informatie te lezen is op het internet.
    Als beginnende motorrijder vind ik dit erg waardevol.
    Alvast bedankt !
    Beter voorkomen dan genezen natuurlijk.

    Peter Ramaekers

    • Veel plezier met het bekwamen van de motorrijvaadigheid, der is best een beetje nog te leren na het behalen van dat briefje, ehhh… plasticketje…

  4. HELE NUTIGGE SITE DIT !

    Maar kunnen jullie mij eens precies uitleggen hoe het zit met dat “COUNTERSTEEREN”?

    Volgens jullie is het:

    – Als je naar links wilt uitwijken, duwen tegen je linkerhandvat.

    – Als je naar rechts wilt uitwijken, duwen tegen je rechterhandvat.

    Volgens mij is het net andersom, (duwen tegen links uitwijken naar rechts, duwen tegen rechts uitwijken naar links ) toch??

    Ton

    • Wat jij beschrijft werkt op loopsnelheid: als je je motor een schuurtje in manouvreert bijvoorbeeld.

      Sturen terwijl je rijdt gebeurt op snelheid, en dan werkt het anders.

      Door even “de andere kant” op te sturen wordt de motor uit balans gebracht. Hij hervindt z’n evenwicht door te gaan hellen. Als je tegen de linkerstuurhelft hebt geduwd helt hij naar links; heb je tegen de rechterkant geduwd dan helt hij naar rechts.

      Het resultaat is dat je een bocht naar links of naar rechts rijdt.

      “Sturen” op snelheid doe je dus door in te kantelen, en inkantelen kun je in gang zetten door te countersteeren.

      Op de fiets werkt het precies hetzelfde. Als je er op gaat letten zul je waarschijnlijk merken dat je et al lang doet, zonder dat je er op hebt gelet.

      We zullen nog een keer een aparte pagina aan inkantelen gaan wijden!

      Ernst en Sylvia

  5. Met de Reactie van Ernst en Sylvia ben ik het helemaal eens!!!

    Ik rijd bijna 30 jaar motor. Momenteel veel op secundaire wegen. Woonwerkverkeer 80KM per dag.

    Ook al ben je voorzien van de beste veiligheidsmiddelen. Zorg altijd zelf dat je op tijd kunt stoppen of goed uitwijken. Snelheid tijdig aanpassen aan de situatie voor je is hierbij bepalend.

    Ger Kempen

    • Beter zichtbaar is inderdaad altijd mooi meegenomen, maar kijk er wel mee uit:

      “Niet gezien worden” ligt meestal niet aan je zichtbaarheid, maar aan niet opletten van de automobilist, en daar helpt ook een veiligheidsvest niet.

      Blijf dus rijden alsof je onzichtbaar bent.

      Ernst en Sylvia

  6. Zeer nuttige site! Ik heb mijzelf voorgenomen om de site regelmatig te bezoeken en door te lezen zodat ik, als ik op de motor zit, de tips in mijn hersens zijn gegrift zodat ik in theorie in ieder geval weet wat ik in de praktijk moet doen.

    Bij “vervelende” situaties is dat zeer nuttig want voordat je het weet denk je dat je kan motor rijden en dat is levensgevaarlijk.

    Ook de oefentips hou ik regelmatig bij en kan dat iedereen aanbevelen.

    Ook namens mij heel erg bedankt en ga deze site inderdaad bij iedereen aanbevelen. Ook de automobilisten onder ons….

    Aad Vogelsang

  7. Bedankt voor jullie prachtige website.

    Het is lang geleden dat ik zo’n fijne informatieve website ben tegen gekomen.

    Heel helder en duidelijk op een niet belerende manier wordt de informatie geschreven. Als beginnende motorrijder heb ik jullie informatie verslonden en weet ik zeker dat ik dat regelmatig zal herhalen.

    Tevens zal ik mijn mede motorrijders attent maken op jullie site, want zoals jullie als schreven “het proces van leren gaat steeds door”.

    Arwin van der Meer

    • Denk bij veiligheid ook om je gehoor. Het geluid van motor en wind is zo hoog dat je echt goede gehoorbescherming nodig hebt om geen gehoorschade te krijgen. Zelf heb ik op maat gemaakte motoroordoppen van Earsafety.eu gekocht en ben er zeer tevreden over. Ze dempen zodanig dat je geen gehoorschade krijgt maar je bijv sirenes en je motor nog wel kan horen. Bovendien zitten ze echt super comfortabel. En ze kwamen nog bij me thuis aanmeten ook.

Laat een antwoord achter aan viaDeMail Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.