29 reacties op “Reacties op Tips voor Motorrijden in de Bergen

  1. Geweldige site mensen.

    Ik ben nog bezig met mijn rijbewijs A , maar heb er nu al zin in.
    Ik heb veel geleerd al van jullie site en houd hem ook aan voor verdere referenties.

    Alleen een beetje jammer van die kleine type foutjes hier en daar.

    Groeten en nog veel rij plezier deze zomer.

    Jean Denis

    • Hoi Jean,
      Succes met je rijexamen straks!
      We zullen alles nog eens nalopen op typefoutjes, maar dat is nogal een karwei πŸ™‚

    • Jazeker, het is zelfs soms nodig om te voorkomen dat je motor probeert je achterwiel door te duwen.
      Wel altijd opletten dat je dat niet doet *voor* je remt, dat kan wel, maar voelt heel naar aan omdat je dan geen tractie meer hebt en de motor dan afhankelijk van belading in elkaar kan “zakken” vooral oude BWM’s kunnen je daar naar mee verrassen.

      In ieder geval nooit ontkoppeld met de achterrem proberen te remmen in bochten naar beneden, de kans is dan vreselijk groot dat je direct je wiel blokkeert!
      Laat je de aandrijving in takt, en rem je dan bij, kun je wel een te hard genomen bocht corrigeren met de achterrem, maar bedenk wel dat je dan alleen licht corrigeert, en niet je remblokken op gaat roken.

      Remmen om echt snelheid eruit te halen doe je altijd met de *voorrem*, daar heeft de achterrem geen enkele zin, die kan hoogstens wat ondersteunen.

      • Bedankt! Na al jaren mijn rijbewijs te hebben en incidenteel een motor te hebben gehuurd, heb ik drie jaar geleden een motor gekocht. Om er weer in te komen heb ik veel gehad aan de website van de Luie Motorfiets. Vorig jaar stapte ik na het zeilen verkeerd op een steiger en brak mijn been, waardoor ik een half jaar geen motor heb gereden. Weer gaf jullie website, en de forumdiscussies over heropstappers na een ongeluk, me wat bevestiging om weer op de motor te stappen. Je vrouw heeft natuurlijk zelf een afschuwelijk motorongeluk gehad. Maar het is vreemd hoe je, ook na een niet motorgerelateerd ongeval, je onzeker bent over je lijf en leden.

        Nu gaat het weer goed. Ik rijd zo’n 6000 km. per jaar aan werkverkeer. Dat is veel snelweg en N-wegen. Een paar weken geleden was ik voor mijn werk in de buurt van de Posbank en maakte daar een ritje. Daar heb je een paar echte haarspeldbochten en heuvels en toen dacht ik: hoe zit het ook al weer met de bergtips van de website, die ik niet onthouden heb omdat ik toch niet in de bergen rijd…?

        De tips zoals je ze schrijft zijn logisch en ik zal ze goed onthouden en in de praktijk brengen. Het blijft me wel verbazen dat je dit soort dingen nergens anders leest. In de vlakke Randstad heb ik het op les ook niet gehad. Dus veel dank ervoor.

        • Het blijft me wel verbazen dat je dit soort dingen nergens anders leest.

          Nou helaas worden onze teksten nogal eens gekopieerd, kwam zelfs al eens een stuk tegen dat slechts op een paar woorden van zo van de site was geplukt πŸ™‚
          Maar goed het is toch belangrijker dat de Kennis over gedragen word dan dat wij er de kudos voor krijgen, ik prijs mezelf altijd gelukkig als ik zulke mailtjes krijg, want het kost best een hoop tijd en geld om de site in de lucht te houden πŸ™‚

  2. he motorvrienden,

    ik ga met mn vrouw volgende week 14 dagen op de motor naar italie……heerlijk.
    beginnen in sauerland met een bergcursus van bekende rijschool en daarna samen verder. via zwarte woud naar het zuiden.

    nog tippies? we willen de gothard over en eerst naar lago maggiore en daarna de meren langs en via de stelviopas en oostenrijk weer naar boven(huis)

    ik zie 2 manieren voor de gothard, nml de gothardpas en die langs de tremola?
    wat is aan te raden? hoor snel van jullie

    groetjes cees

    • Mooi vooruitzicht!! πŸ™‚

      Het is alweer een flink aantal jaren geleden dat ik die omgeving op twee wielen heb verkend, maar ik kan je zeker de weg door het Userental aanraden. Een tamelijk smalle en bochtige weg met hier en daar nog hele stukken met van die ouderwetse keitjes… Bij glad weer wel een beetje uitkijken dus. Als je de tijd hebt, kun je er vrijwel helemaal binnendoor komen, maar anders rijd je tot in de buurt van Andermatt de snelweg en dan vandaar richting de Furkenpas. Vandaar kun je via de Novena weer de richting van het Lago Maggiore opzoeken. Je kunt daartna -als je wilt- grotendeels parallel aan de snelweg via de kleine weggetjes blijven rijden… Er zijn natuurlijk meer (en snellere) wegen om die bergketen over te komen, maar dit vind ik zelf zeker één van de mooiste.

      De stelvio is overigens ook een aanrader al kan het daar in het hoogseizoen soms erg druk zijn met trage campers en tegenliggers. En héél veel motorrijders natuurlijk; totnogtoe waren de motorenheel vaak in de meerderheid als ik boven kwam… πŸ˜‰ Oh ja… reken erop dat het hoog in de bergen vaak een stuk kouder is dan in het dal. Bega dus nooit de vergissing om zonder warme kleding in de koffers omhoog te gaan (BTDT)..
      Rob Hond

    • De Stelvio is inderdaad in de zomer gewoon niet te doen, of je moet van file rijden houden, beter is net iets oostelijker te gaan, daar is het zelfs nog mooier en ruiger qua landschap, en als je daar in de buurt bent altijd even de Gavia doen, en bij het *kleine* refugio wat eten, de openhaard is daar op frisse dagen altijd aan, en zo niet dan doen ze dat op verzoek, en niets is zo lekker als je koude voeten op te warmen aan de open haard…

      Zie wat dat betreft ook de tip van Rob, want het is niet alleen fris daarboven, maar als de luchtdruk wat laag is, rijd je het laatste stuk ook *in* de wolken, en dat is nog veeeel kouder, terwijl het beneden 30+ is kan het boven rond het vriespunt zijn !
      Ernst

      Waarschijnlijk ben je al lang op vakantie als ik dit schrijf, zie ik πŸ˜‰
      Maar mocht je dit nog lezen: eigenlijk zou je allebei moeten doen. De “nieuwe” om over te scheuren, en die via de Tremola om echt het gevoel te hebben “in” de bergen te rijden.

  3. Bij de motorrijopleiding in Nederland zou een hellingproef ingevoerd moeten worden voor het examen of zou dit tijdens de rijvaardigheidslessen in ieder geval een paar keer geoefenen moeten worden.

    Mijn ervaring is namelijk dat je de eerste paar keer in de bergen moet wennen aan het wegrijden op een helling, zeker met duo en volledige bagage. Op deze fantastische site wordt het zoals het hoort behandeld.

    Cees Quakkelaar

    • Veel rijscholen doen dat al, Bastinck in Rotjeknor had zelfs wat Offroad les in het pakket, dus bermvlucht enzo.

      ben het met je eens dat het eigenlijk in het curriculum hoort, maar ambtelijke molens malen langzaam nu ze hun productie ook nog eens met de hele EU moeten afstemmen πŸ™‚
      Ik ga er van uit dat ze stiekum onze site meelezen, en het vanzelf wel goedkomt.

  4. Nu ik weet hoe ik moet rijden heb ik nog een andere vraag.
    We willen in september Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italie bezoeken uiteraard op de motor.

    Als ik geen (auto)snelwegen ga berijden, zijn er dan toch landen waar we een vignet nodig hebben?

    dank vast voor jullie reactie(s)
    Oesio

    • Als je geen autowegen benut niet voor zover we weten, maar pas wel op in de buurt van grote steden als Basel, de borden loodsen je dan vaak wel de snelweg op om de stad in te komen, de rondweg is soms ook snelweg.
      Dus zorg dat je een goede kaart bij je hebt en snelwegen op je GPS verbied over snelwegen te routeren.

  5. Interressante pagina waar ik wel wat aan heb. Ik heb alleen een probleem met het bergen rijden. Ik heb een Piaggio MP3 LT. Dat is een zgn motorscooter.

    Op de motor remmen is lastig met zo’n automaat bij het naar beneden rijden. Hebt u daar nog een goede tip om dat veilig te doen?

    Pim Coenradi

    • Ik rijd zelf een Vespa GTS 250 ook een automaat, en heb in de zomer van 2013 de route de grande alpes heen en terug gereden. Remmen op de motor doet zo een automaatje wel maar niet echt om fatsoenlijk n de bergen te kunnen rijden.
      Veelvuldig remmen dus, flink de snelheid er uit halen waarbij ik zowel de voor als achter rem gebruikte. Tijdens mijn trip maakte ik 1 keer mee dat beide remmen ineens een flink stuk minder rem vermogen hadden. Gelukkig nog wel genoeg om te stoppen en even pauze te houden. Resultaat wat pluimpjes rook voor en achter uit de wieltjes en een flinke rem brand lucht. Rustig aan doen is dus het advies geef je remmen de tijd om af te koelen. Zorg voor je vakantie dat de blokjes in orde zijn en gebruik je verstand. Dus ook met een automaat kun je perfect de bergen in met wat bedachtzaamhed.

  6. Misschien een verstandige vuistregel:

    In het dalen dezelfde versnelling kiezen, als die je zou hebben gekozen kom te stijgen. Dus in de 2 naar beneden, als daar ook in de 2 omhoog zou zijn geweest.

    Laat je niet verleiden om naar de 3 te schakelen. Dat zul je een keer gaan bekopen, waarschijnlijk.
    Anoniem

  7. Als je stil staat ben je gewend om de voorrem vast te houden (zo leren wij het omdat de schakelvoet steeds op de schakel pendaal moet staan)dus je bent gewend om de rechtervoet op de grond te plaatsen als je dat altijd zo doet is het heel moeilijk om dat anders te doen.

    Dus het kan geen kwaad als je regelmatig gaat oefenen met je linker voet op de grond dan ben je daar ook wat handiger mee als dat nodig is probeer het zelf maar een s uit.

    Koos van Rijn

  8. Is het te doen om met een dragstar in de bergen te rijden? Lijkt me machtig mooi en gaat ook gebeuren, maar gelden daarvoor nog andere tips/wetenswaardigheden?

    Dat van de beperkte grondspeling en dus meehangen in bochten heb ik in ieder geval al wel opgepikt.

    Evert Martens

    • Het is zeker te doen om met je Dragster in de bergen te rijden.

      Probeer je eerste haarspelden ergens te rijden waar het rustig is, zodat je de tijd hebt om jezelf te oefenen.
      En laat de passen met echt krappe haarspelden, zoals de Gavia pas nog even links (of rechts) liggen.

    • Hoi het is heel goed te doen met een dragstar, ik zelf rij makkelijk met een wildstar door de bochten in de ardennen en ook in Oostenrijk.

      Wel even de snelheid aanpassen als het de eerste keer is dat je in de bergen rijdt. Oefening baart kunst zal ik zeggen. Veel geluk ermee dan.

      Luc

  9. Ik ben van plan om over enige tijd met de bromscooter (Yamaha Neos 45 km/h) naar Oostenrijk te gaan. Heeft u ook tips voor rijden met de brommer in de bergen?

    Robert Meertens

    • Goeie vraag, wij geven de meeste van onze tips uit eigen ervaring, da nwel uit “common knowledge”, maar helaas zijn we allebei direct op de motor begonnen, en hebben dus geen echte brommer dan wel scooter ervaring.
      Wel ervaring met nederlandse automobilisten die er niet tegen kunnen door een “brommer” (Tricker 250) ingehaald te worden er daar nogal onverantwoord op reageren, dus wees vooral rustig, het is tenslotte vakantie πŸ™‚

      Verder zou ik even naar de ANWB gaan, om daar na te vragen welke *regels* er in de landen gelden waar je denkt doorheen te komen, want in Duitsland mag je met je brommer gewoon op 80/100 km wegen rijden als ik me goed herinner, en zijn er fietspaden voor brommers verboden gebied, mag je alleen met uitgeschakelde motor *fietsen*.

      Hier een stukje over de regels in Oostenrijk.

      Kortom erg slim dat je je alvast inleest, maar helaas kunnen we je niet helpen met practische scooter specifieke tips, de rest van de tips, vooral over rust nemen en opletten op onverwacht en anders gedrag gelden natuurlijk ook voor de brommer/scooterrijders.

    • Heb al veel in Oostenrijk gereden. Rij zelf cbr1000f dcbs, m.a.w.als ik voorrem rem ik meestal ook achter.

      Heb ook van een kennis de motor meegehad zonder dcbs, en vond de tweede in de bergen prettiger.

      Herman

  10. Een haarspeldbocht omlaag met voor rem??

    Knap gedaan dan. Stel je zit net in die bocht en een koekblik komt je tegemoet. Je moet remmen want die psycho gebruikt meer van jouw weghelft dan de zijne.
    Vind ik echt knap als je niet gestrekt op het asfalt ligt dan.

    Gedoseerd mee remmen met de achter rem is beter om op zulke situaties te kunnen anticiperen. Je hebt dan nog steeds marge om je motor naar buiten te sturen, zodat jullie er beide zonder kleerscheuren vanaf te komen.

    Mindcrime

    • Tsja hoe gek het ook klinkt, naar beneden remmen met de voorrem is veel veiliger, je kunt het jezelf heel makkelijk visualiseren door de situatie een beetje te overdrijven…
      Stel je voor dat je motor onder ene hoek van 45Β° staat, dan rust alle massa op het voorwiel en wordt die band dus letterlijk *in* het asfalt gedrukt.
      Terwijl de achterband nauwelijks nog gewicht draagt en dus ook heeeel makkelijk zal gaan slippen, met alle gevolgen van dien op een hellend vlak.

      Je zult al snel door je achterwiel ingehaald worden. Om dat veilig te ervaren is het aan te raden dat bij een anti-slipschool te doen als VZN of VVCR.

      Eigenlijk is het net als met gewoon remmen, je moet eerst gewicht op je voorband brengen voor je echt doorkunt knijpen, als je een helling afrijd doet de zwaartekracht dat gedeeltelijk al voor je…
      Dat geldt trouwens ook in het terrein:
      de voorrem doet altijd het meeste werk, en gek genoeg ook het veiligst (als je lost wanneer je merkt dat de grip wegvalt, zul je merken (weer die anti-slipschool) dat de motor zich automatisch weer opricht zo gauw dat wiel, en dus de gyroscoop weer gaat draaien…)

  11. Probeer te vermijden dat je bergop achter een bus of een vrachtwagen terecht komt. Hun eerste versnelling ligt veel lager dan die van de motor zodat je al gauw de koppeling moet laten slippen om in de pas te blijven.

    Liever stoppen en wachten…..

    Pim Berculo

  12. Haarspeld bochten bij afdalen vind ik nog steeds makkelijker in de 1’e of 2’e versnelling met je achterrem er bij voor snelheid controle…
    Als je in de bocht onverhoopt toch moet bijremmen , dan is de voorrem toch echt “not done” dit betekent dat je gewoon recht door gaat …

    Anoniem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.