5 reacties op “Reacties op BRAVO OK

  1. bij de b van banden let op de wettelijke profiel diepte van 1 mm (ik wil wel wat meer) het ventiel dopje het liefst van metaal
    en de banden spanning R.T.F.M. read the fucking manual of te wel het staat in je instructie boekje het controleren van de banden spanning is vaak bij benzine stations erg lastig, zie foto maar bij de eerstvolgende banden wissel vervang je rechte ventielen voor haakse dan gaat het veel makkelijker.
    kijk ook goed naar de zijkant van de band zeker de voorband op bulten die op een karkasbreuk wijzen welk door te hard een stoeprand oprijden. Oja profiel meten is soms wat lastig ik wijs mijn leerlingen ook op de slijtindicatoren op het loopvlak van de band. als je het niet zeker weet GA NAAR EEN BANDENBOER.

  2. Bij BRAVOK leerde ik altijd: Banden/Brandstof, Remmen, Accu, Verlichting, Oliepeil, Ketting.
    Voor een luchtgekoelde motor gaat dat rijtje aardig op.
    Als toevoeging van dat rijtje de brandstof: zelfs voor een motor met brandstofmetertje blijft het toch handig om voor de zekerheid in de tank te kijken. Anders in dat rijtje is ‘Accu’: kijken of het peil in de accu voldoende is en of de polen vastzitten. Met een moderne, droge accu lijkt dat controleren van het accupeil niet meer nodig. Maar zo nu en dan even het zadel omhoog om de polen een likje vaseline te geven en te controleren mag in het rijtje blijven.

    Zo stond ik in april met een afgeslagen motor en lege accu, natuurlijk precies bij een druk kruispunt. Na de winterstalling had de monteur de accu er weer ingezet, maar de polen niet goed vastgezet, zodat de accu niet goed werd opgeladen en na een paar keer rijden niet voldoende stroom kon geven.
    Volgende keer toch meer weer consequent BRAVOK…
    Theo

    • Het controleren van de polen is inderdaad een goeie, echter zijn er nog steeds heeel veel motoren met een goedkoop open zuur accuutje, en ik zelf heb die ook liever, want met gelaccuus heb ik slechte ervaringen :-0

      Dat ik het Bravo OK heb gemaakt is met reden.
      A. het is beter te onthouden
      B. het scheid de zaken

      Dingen die je vanuit veiligheidsoverweging regelmatig moet controleren, maar minder snel variëren, en met de huidige stand van zaken soms zelfs niet eens meer kapot gaan (lampen gaan nog maar heel zelden kapot) die dus wat minder urgent controle nodig hebben.

      En de twee vloeistoffen die je vaak moet controleren, OK (Olie en Koelvloeistof) en die iedere dag OK *moeten* zijn omdat anders de motor vast kan lopen met alle kapitale gevolgen van dien.
      Ik weet volgens de regels moet je alles altijd voor aanvang van de rit controleren, maar ik weet ook dat niemand dat doet, dus heb ik maar op dagelijkse realiteit geschoeide aanpassing gemaakt.

      P.S. naast Bravok (wat ik altijd een rare “hoe was het ook alweer” term vond heeft iedere instructeur weer zijn eigen acroniem, echter word er door steeds een ander begrip aan de K te hangen niet echt een duidelijke structuur voor *iedere* leerling geboden, de een gebruikt de K voor Ketting/Kardan, de ander voor Koelvloeistof, en dan word koelvloeistof vaak weer bij overig gezet, terwijl als je naar de praktijk kijkt dat vaak vergeten word totdat de ANWB nodig is 🙁
      En het zal niet lang duren eer alle motoren vloeistofgekoeld zijn met de aankomende milieuregels, want luchtgekoeld heeft nu eenmaal technisch grote nadelen qua uitstoot omdat er zoveel verschil tussen een koud en een warm blok ontstaat, wat moeilijk af te regelen is.

  3. hallo, allereerst bedankt voor de duidelijke uitleg met foto’s. 1 opmerking, bij verlichting.

    Daar wordt wel alleen opgemerkt dat je regelmatig aan andere moet vragen of je achterlicht het nog doet…

    Misschien daar ook handig om te vermelden dat je het gelukkig ook zelf kan doen. Door met je rechtervoet de achterrem ingedrukt te houden en je linkerhand voor je achterlicht houden. Dit kan natuurlijk alleen als het achterlicht bovenaan het spatbord zit of binnen hand bereik. Je kan ook je motor achterwaarts richting een (laag en/of groot) raam zetten en in de weerspiegeling van het raam kijken naar je remlicht en knipperlicht.
    J.J.

    • Dat van dat raam is een hele goeie, stom dat ik er niet aan gedacht heb, wel eens gezien dat ik me licht uit had staan (leuk die stadse kinderen..) op de achterkant van een auto, of liever gezegd *niet* gezien.
      Bedenk me nu wel dat ik het al wel eens gezien had, maar nooit de link gelegd dat je het zo makkelijk kunt controleren of je achterlicht het wel doet…
      Motor met achterlicht aan

      Dank voor de tip !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.