66 reacties op “Reacties op Tips voor Bochten rijden op de motor

  1. Bedankt voor de bochten pagina, ik rijd sedert 3 dagen met een Kawasaki VN800, en dat bochtenwerk heeft me al de nodige stress bezorgd, een keer op de pech-/vluchtstrook bij een bocht naar rechts, een keer op het tegenligger baanvak met een auto in het vizier…. Ik moet dus nog veel leren. Het is een vrij zware chopper naar mijn idee waar je niet zomaar mee kan kantelen (?), of ligt dat aan mij….

    • Dat klopt: hoe zwaarder een motor, en hoe verder het voorwiel naar voren staat (bij een chopper is dat in hoge mate het geval), hoe lastiger het is om de motor om te gooien, hoe trager de motor reageert.

      • Heb een paar tips uitgeprobeerd, zoals dichter bij het zadel zitten, meer voorovergebogen, knieën meer opspannen tegen de motor, vervolgens meer concentreren op de buitenbocht en verder vooruit kijken, en nog een paar dingen, en ik moet zeggen dat het helpt, ik had toch een pak meer controle dan gisteren. Blijven oefenen 🙂

  2. Goeie site. Bochten zijn fun, maar het blijft oefenen oefenen oefenen. De reactie (uit 2012!) over klaverblad bochten herken ik, of ook scherpe bochten naar/van de snelweg, gek, want dijkbochten bijv. zijn heerlijk. Hoever moet je bij zo’n klaverblad bocht nu vooruit kijken? De volle 270′? of gewoon een meter of 30 voor je motor …?

    • Juist op een klaverblad helpt om inderdaad ver voor je uit te kijken: meer dan een meter of 30.
      Wanneer je linksaf slaat, kijk je terwijl je rond draait zo ver voor je uit als je de weg op het klaverblad kunt zien (dat hangt af van wat er in het midden staat), en je kijkt al heel snel de weg in die je in wilt slaan.

  3. Als je niet te rap rijdt valt elke bocht wel te nemen. Hoe knijpender voor jou hoe minder kans dat er iemand plots op jouw rijvak komt te rijden. Maybe. Nachtmerrie nr 1. Ik heb het ooit meegemaakt. Zo een zatlap die met zijn Opel Ascona mij en mijn Peugeot frontaal aanreed. Mijn bril stak in de deur en mijn oorschelp bloedde hevig. Terwijl ik die zag komen dacht ik eerst dat hij uit de bocht ging vliegen maar dan herpakte zijn auto zich en kwam recht naar mij toe maar hij schampte gedeeltelijk af omdat hij naar de andere kant aan het slippen was.

    In 1986 was dat. Mijn jas en mijn broek waren ook kapot. Daarna gebeurde er voor zeker 2 miljoen kms met koeriersdiensten en taxi’s gewoon niks opmerkelijks.

    Tot 2 jaar geleden toen ik voor het rood licht stond te wachten. Ik keek nog in mijn spiegel. Alles vredig. Plots trok dat vrouwmens achter mij volle gas op en verraste me totaal. Baf de voorkant van hare Citroën evasion aan diggelen. Nog voor ik kon vragen zo van wat doe je nou begon hare kleine van een jaar of 8 dat ook te vragen? Gelukkig had ik die nog want dat mens was helemaal haar eigen niet (hoop ik).

    Als je zelf niet te hard bezig bent zou je kunnen OMHOOG springen. Ik train me daarop. Ik kan het natuurlijk niet testen op mijn Honda. Anders gaat ‘m er zonder mij vandoor.

    Dus in plaats van te remmen zou ik gewoon OMHOOG springen. Als de timing goed is dan land ik dan gewoon op mijn achterste.

  4. Goede site maar ik vind de video onder het kopje:”Rijden in de buitenbocht” een slechte keuze. De video geeft meer voorbeelden van onverantwoord rijden dan tips. Ik heb het niet eens over het inhalen van een motor waar het niet mag maar over het voorsorteren over een doorgetrokken lijn.

    P.s.: De knieën gebruiken om in te kantelen heeft geen effect op de zwaardere motoren. Boven de 40 kilometer per uur, de nadruk moet liggen op counter steering. Wil je naar rechts gaan en rechts inkantelen dan moet je op de rechter stuur grip duwen (niet de linker grip trekken of “naar rechts draaien”. Een iets agressievere rijstijl moet getoond worden. Goede voorbeelden zijn politie competitie/instructie videos. rem in samenwerking met koppeling controle en kijken waar je naar toe wilt gaan is belangrijk.

    • – Wat betreft het gebruik van de knieën: je hebt kennelijk verkeerd begrepen wat we schreven.
      We schrijven niet dat je daardoor inkantelt; we schrijven dat het je helpt om je motor verder in te kantelen als je het gevoel krijgt de bocht niet te halen. Het werkt dus psychologisch. Doordat je met je knie de motor als het ware de juiste kant op duwt zul je vrijwel zonder het te merken meer stuurinput geven (“countersteering”) zodat je motor verder inkantelt.

      Een agressieve rijstijl heeft daar niets mee te maken.

      Probeer het maar eens: het werkt echt ongelofelijk goed.

      – Wat betreft het inhalen van een motor waar het niet mag (over een doorgetrokken streep): wil jij werkelijk beweren dat je een van de mooiste bochtenpassages die Belgie kent was blijven hangen achter een brede motor die niet opzij ging en een gangetje van pakweg 23 km/u had?

      – Wat jij “voorsorteren” noemt, is “zicht halen”. En als je voor optimaal zicht halen veilig een stukje aan de andere kant van een doorgetrokken streep kunt rijden, dan is dat veiliger dan om het niet te doen.

      Ik herhaal nogmaals: een agressieve rijstijl is bij uitstek *niet* wat wij veilig achten.
      En van de koppeling moet je afblijven in een bocht, tenzij je wilt opschakelen als je de bocht aan het uitrijden bent!

      • Laat ik het met al je antwoorden helemaal eens zijn!!
        Ook ik ga vaker een doorgetrokken streep over om beter zicht te hebben en een bocht beter in te kunnen schatten.
        En achter een breed geval blijven hangen met 23 KMH is in mijn ogen al helaam not done.

        Goeie site!!

  5. Ik ben aan het leren bochten rijden, ben net met motorrijles begonnen. Wat betreft het inkantelen: mijn instructeur zegt nu net dat je het niet met je gewicht moet doen omdat je dan uit het lood gaat hangen. Hij geeft aan dat het vanuit je heupen moet komen maar dat lees ik hier niet! Graag reacties hierop.

    Jos van der Staaij

    • Dat komt omdat jij nu bezig bent met de bijzondere verrichtingen, dat gaat inderdaad een beetje anders dan op snelheid, meer daarover kun je hier vinden http://www.bijzondereverrichting.nl/oefeningen/inkantelen/#hoeinkantelen

      Het systeem blijft echter hetzelfde je verstoort de balans, en afhankelijk van de situatie reageer je daar met je lichaam anders op, afhankelijk van de duur en snelheid van de inkanteling, sterker nog heel in het begin van bijna iedere inzet, dus ook op snelheid druk je eerst even de motor onder je uit (“vanuit de heupen”) om daarna mee te “vallen”met de motor.

      Die term “vanuit de heupen”is echter een ontzettend onduidelijk opdracht, want die heupen kunnen helemaal niks 😉

      Je doet het met je knieën en je armen, probeer maar eens als je straks wat lessen hebt gehad of je de richting kunt veranderen door alleen je buikspieren te gebruiken terwijl je je armen en benen ontspant… *dat* lukt echt nauwelijks, meer dan een minieme koersafwijking krijg je niet.

      Maar span nu eens een knie aan een kant aan tegen de tank, of druk een van je voeten eens naar beneden terwijl je je buikspieren ontspant…

      Wel voorzichtig, want als je veel kracht zet zal de motor ook flink reageren, dus zorg ervoor dat je flink de ruimte hebt als je zoiets probeert.

      Kortom je doet alles met gewichtsverplaatsing, ik denk dus dat je instructuer het nog iets gedetailleerde uit mag leggen, want je hebt hem niet helemaal goed begrepen denk ik, want je zult die motor hoe dan ook uit het lood moeten zien te hangen, want rechtop maakt een motor een heeeeel veel grotere bocht dan ingekantelt.

      EN als het je eerste les is, dan krijg je uiteraard maar een klein gedeelte van het hele proces, als de instructeur je in een keer *alles* zou proberen te vertellen wat ie over inkantelen weet, zou je er helemaal niets van onthouden, want de manier om het stapvoets te doen, is heel anders dan die op snelheid zoals je nu hebt opgemerkt, en die twee manieren zouden dan door elkaar gaan lopen.

      Dat is ook het gevaar weer van mijn uitleg, iedereen doet het op zijn manier en in zijn “hap klare brokken” en dat is allemaal net effe anders, waardooor jij nu een beetje in verwarring bent:-)

      Luister dus wel goed naar wat je instructeur zegt, ook al vertel ik schijnbaar iets anders, want als je gaat discussiëren over hoe het moet tijdens de les kost het alleen maar meer tijd, dus eerst doen wat hij zegt, en dan als je daar niet mee weg komt, mag je altijd nog eens mailen (en hij trouwens ook) over hoe ik dat zou doen.

      Maar in principe kun je niet sturen als je niet op de een of andere manier gewicht verplaatst, maar dat is dan een heel technisch fysieke benadering, die alleen leuk is voor de techneuten, de meeste mensen moeten het alleen maar leren voelen, en je zult als het goed is vanzelf een keer dat AHA erlebnis krijgen, en daarna lukt dat kloterige halve draai gebeuren dan opeens zonder ook nog maar pilonnen nodig te hebben 🙂

  6. Ik rijd op een Piaggio MP3 (motoruitvoering met 2 voorwielen) en ik vraag me al een hele tijd af, of ik nu de motor wat meer moet kantelen, of dat ik met de hele motor moet hangen in de bocht.

    Soms als ik helemaal hang in de bocht heb ik het gevoel dat de voorkant eruit schuift, terwijl ik vermoed dat als ik zelf wat meer overeind blijf zitten, dat minder erg is. Idee?

    Aad Langelaan

    • Ik heb geen idee, heb er nooit mee gereden, maar als de voorkant wegschuift, komt dat meestal door te weinig druk op de voorkant of te hard opgepompte banden, dus controleer je bandenspanning, en ga wat meer naar voren zitten zodat er meer druk op de voorwielen komt.

      Instinctief zou je zeggen dat er teveel gewicht op de voorkant drukt en dat je daardoor wegschuift, maar dat werkt dus precies andersom, hoe verder je naar achteren gaat zitten hoe eerder je de voorkant kwijt bent.

      En als een motor wegschuift moet je juist zorgen dat de motor zo rechtop mogelijk blijft, dus zeker niet verder onder je uitdrukken, die “motorcross’ techniek is echt allen voor het langzamere en kortere chicane werk, in lange bochten altijd zelf naar binnen gaan zitten (ernaast hangen zorgt alleen voor instabiliteit) en druk op het *buitenste* stepje houden.

      En eventueel een heel klein beetje achterrem erbij pakken, dat zort enerzijds voor iets meer druk op de voorwielen, en anderzijds iets vertraging, zonder dat de al overbelastte voorbanden ook nog eens remkrachten moeten gaan verwerken.

      • Ernaast gaan hangen is natuurlijk wel heel erg leuk. Af en toe mag je toch een beetje de Valentino uithangen, niet? 😉

        (best wel in een overzichtelijke bocht zonder tegenligger en paaltjes, die eerste keer gaat meestal niet helemaal goed *grijns*)
        Sector

        • Ik zal je niet tegenhouden:-)

          Ik geef alleen aan dat het meestal geen enkele zin heeft, je moet het ook pas doen als het nodig is, kortom dat je het geschraap van je stepjes zo zat bent, dat je er wel naast moet gaan hangen om de kosten voor nieuwe stepjes te beperken.

          Dus eerst maar eens met licht verzitten en met het buitenbeen drukken totdat je de stepjes laat schrapen, al gaat dat niet met iedere band even gevaarloos, en zeker sjopperachtigen zullen het voorwiel makkelijk weg laten schuiven met alle gevolgen van dien, omdat de stepjes daar niet meegeven.

          Eigenlijk zou je het eerst maar eens oefenen binnen de beperkingen van de denkbeeldige acht, en als je dat kan, en genoeg processortijd over hebt ondanks de concentratie op het bochten werk nog ruim voldoende aandacht houd voor het overige verkeer, vooral het achteropkomende…

          Heb namelijk al heel wat keren mijn bochten verprutst zien worden door iemand die zo bezig is met er naast hangen dat ie eigenlijk gewoon rechtop door de bocht ging, en het klaverblad met 70 nam 🙁
          Al vind ik eigenlijk dat als je op de openbare weg zo hard gaat dat het misschien slimmer voor de portomonaie is om op Zolder te gaan spelen, want als de Zwaantjes het zien kost het je je rijbewijs.

  7. Super advies,
    maar wat met ev pattineren als je in de bocht zit?

    ik ben beginnend rijder en laatst was ik de bochtjes aan het oefenen. Op moment dat ik begon te uitaccelereren slipte mijn achtererwiel gewoon door.

    Is dat te wijten a wegdek, banden of kan het ook door de pk’s komen? daarover vond ik nog nx.
    alvast bedankt voor de reactie

    Simon

    • Dan hebben we iets meer informatie nodig 🙂

      Want dat kan inderdaad van alles zijn, meetsal zal het de bereider zijn die teveel gas geeft voor de situatie.

      Maar zeker een beginnend rijder zal eerst “fouten” meten maken om zich in het gedoseerd gasgeven te bekwamen, vandaar ook ons advies om vooral op een kleine fiets met nie teveel vermgen te beginnen, want op een CBR600 ofzo geef je heel gemakkelijk vee te veel gas in de bocht.

      Want in principe kun je onder *ideale* omstandigheden maar zo’n kleine 70 PK aan de weg krijgen in ingekantelde positie, dus een motor die sowieso al meer heeft dan je in *ideale* omstandigheden aan de weg kunt brengen zal gaan pattineren (ken dat alleen uit het zilversmeden als een laagje kleur aanbrengen ;-))

      Als het wegdek van mindere kwaliteit is, denk aan belgisch wegdek met veel bitumen, kun je al snel al met 35 PK een doorslaand achterwiel oproepen, en als dat wegdek ook nog nat is, kun je zelfs een Tricker met slechts 19 PK al in een “power”slide trekken.

      Kortom de vraag is nogal complex die je stelt, wat voor motor rijd je, waar reed je, en wat voor weer was het.

      P.S. waar je PK’s leest, kun je ook Koppel lezen, want eigenlijk is het natuurlijk het Koppel dat de grip verbreekt, een Oude BMW met maa 50 PK maar wel veel koppel onderin, kan evengoed heel makkelijk de tractie verbreken namelijk, zeker als ie op noppenbanden staat (minder rubber aan de weg)

  8. leuke leerzame site.
    Ik rij vanaf mijn 17de en ben nu 54. Ik heb altijd gereden maar leer juist de laatste jaren veel meer over de techniek van het rijden. Dit terwijl ik heel Europa doorgereden ben. Dus toch wel iets kan sturen. Toch steek ik er altijd weer iets van op en probeer dat weer uit.
    Doorgaan zo.

    Mister Sprint

  9. Waar ik veel moeite mee heb is het nemen van de bochten in klaverbladaansluitingen bij rijkswegen.

    Raak dan gedesorienteerd en word zelfs een soort misselijk, zeker als de weg dan ook nog eens omhoog gaat. Ben 61 jaar heb sind m’n 18e m’n rijbewijs, maar rij denkelijk te weinig.

    Heb een bril met dubbelfocus, maar heb ook wel zonder geprobeerd met niet veel verschil.
    Ben blij met deze site.

    Dick

    • Ik denk dat je te dicht voor je blijft kijken, dat heeft inderdaad een soort draaimolen effect, als je gelijk naar de “uitgang” probeert te kijken, zul je ook merken dat de bocht op zich veel lekkerder loopt, al moet je dan waarschijnlijk in het begin wat spieren in de nek wat oprekken 🙂

      Vergeet dan net om op tijd even op de hoofdrijbaan te loeren om te zien of je er wel op kunt, dan wel je snelheid iets bij te stellen zodat je wel in een eventueel volgend gaatje past.

      • Je hebt gelijk wat betreft het te dicht voor me kijken, dat is niet zo’n punt natuurlijk als het om een kort bochtje gaat, maar als het een eeuwigheid duurt, naar mijn gevoel, gaat het zich wreken.
        Dick

        • Yep, en ook in een kort bochtje is het veel lekkerder als je verder vooruit kijkt, en ook daar al probeert zo “buiten”mogelijk te blijven om zicht te halen, dan weet je immers al veel eerder wat er op het rechte stuk erna komt, of als je bij ons in de buurt rijd, hoe de volgende bocht wil dat jij aankomt 🙂

          En het leuke is dan ook nog dat als je zo als het ware grotere vloeiendere bochten leert draaien dat je veel meer geniet van de bochten omdat je als het ware al weet wat er aankomt, en dus minder verrast word door wat komen gaat, maar vooral meer bocht in de elke bocht stopt 🙂

          En als die korte bochtjes samen een rotonde vormen, is ver vooruit kijken helemaal handig, want dan kun je niet meer verrast worden door die voetgangers die aan de overkant blijken over te steken, omdat je die al lang van te voren hebt zien aankomen bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.