Welkom, onbekende!

Inloggen  Inloggen

Motoren: 1000km verder: mijn 'nieuwe' transalp

Gebruiker

Allaar

20 Jun 2014

gewijzigd

Inmiddels heb ik mijn transalp van 2006 al weer twee maanden in bezit en heb er zo'n 1000km mee gereden. Een update!

Afleverbeurt
De aflevering van mijn 'nieuwe' motor liet wat te wensen over, hier had ik achteraf betere afspraken over moeten maken. Ik heb betaald voor een afleverbeurt á €250, maar wat ze gedaan hebben is mij niet duidelijk.. De tank was volledig leeg, de ketting extreem vies en miste een kapje van de (nieuw gespoten) kuip. Daarnaast startte de motor soms moeilijk. Ik vermoed dat ze alleen de olie's controleert/vervangen hebben en ik heb 3 maanden garantie, verder nogal karig. Maar goed; leerzaam. Voor het onderhoud ga ik voortaan naar een andere dealer (ook nog eens dichter bij huis).

Een startvoorraadje benzine en het fatsoeneren van de ketting hoort niet de afleverbeurt, zo werd mij medegedeeld. Jammer. Inmiddels heb ik de ketting zelf maar grondig schoongemaakt, hier zat volgens mij voor 8 jaar aan meuk op. Het kapje werd voor me nabesteld en in kleur gespoten. Deze zit er inmiddels op. Het moeilijke starten is ook opgelost. Ik denk dat dit te maken had met de gastoevoer, stationair draaide de motor 800tpm, dit heb ik opgeschroefd naar 1000tpm. Sindsdien loopt 'ie beter.

Rijden maar!
Het rijden zelf is echt super, heel anders dan mijn vorige (Honda CRF250L). Hij klinkt lekker en is ideaal voor het betere tour-werk. Helaas heb ik hem ook al een keer laten stuiteren, na het tanken. Ik had de standaard niet goed uitgezet toen was er geen houden meer aan :'(. Lang leven de valbeugels!

Het verbruik
Het verbruik valt me wel iets tegen, de verkoper beloofde 1 op 25. Tot dusver haal ik 1 op 20 en ik rijd toch behoorlijk beheerst. Dit houd ik nog even in de gaten.

Daarnaast vind ik de motor erg sterk naar benzine ruiken, ook als ik hem een week in de garage heb laten staan. Is het mogelijk dat er benzine verdampt op een of andere manier? Dit zou ook het verbruik kunnen verklaren.

Ik overweeg nog om de motor bij een andere dealer na te laten kijken op een aantal (o.a. bovenstaande) puntjes. Wat raden jullie aan?

Ondanks bovenstaande ben ik toch erg tevreden met mijn aankoop/upgrade, dusse.. ik ben touren!

Groetjes, Allard

Change your life. Take your time. Take the Long Way.

vliegtuig    Sylvia

Forum van de Luie Motorfiets, voor Motorrijders