Welkom, onbekende!

Inloggen  Inloggen

Motorrijden: Inruilen of doorrijden?

Pommel

11 Jun 2013

Hoi, ik ben benieuwd naar jullie mening :)

Ik gebruik mijn motorfiets het grootste deel van het jaar voor woonwerkverkeer; alleen bij ijzel of sneeuw probeer ik mijn wederhelft de auto af te troggelen ;)

Mijn vorige motor heb ik ingeruild bij zo'n 150.000km, voor een Deauville NT700V met weinig kilometers. Inmiddels staat daar zo'n 60.000km op (ik rij tussen de 10kkm en 20kkm per jaar, afhankelijk van mijn werk), en ik vraag mij onderhand af wat verstandig is voor de portemonnee. Zou ik ook deze gewoon het beste ver over de ton kunnen rijden (een Deauville kan dat wel aan), of is het juist verstandiger om hem in te ruilen voordat hij de "magische" grens van 100.000km bereikt heeft?

Natuurlijk zijn de kosten niet de enige factor; de betrouwbaarheid speelt daar ook een rol. Maar mijn vorige Deauville (een 650) heeft me nooit laten staan. Zelfs toen de spanningswisselaar kapot was, was hij nog zo vriendelijk om te zorgen dat ik bij de motorzaak kon komen ;)

Dus ... wat is jullie ervaring? Is het financieel gezien een domme beslissing om de NT700V door te rijden tot er pakweg 130.000 op staat? Oprijden wil ik niet, want ik wil niet wachten totdat er allerlei ouderdomskwaaltjes naar boven komen; ik ben er van afhankelijk voor mijn werk.

Bedankt!

Johan

Gebruiker

Ernst

14 Jul 2013

De moderators: We houden de boel een beetje in de gaten en geven antwoord.

Als je kijkt dat de motormarkt kompleet op zijn gat ligt, en dat een motor met meer dan 20.000 al moeilijk te verkopen is, maakt het qua wat je er straks voor krijgt niets uit, of ie nou 60 of 130k  op de tellerstaat, alles boven de 50 k is voor Jan met de Pet teveel "dan moet ie toch binnenkort gereviseerd worden?"

Ze hebben geen idee dat een motor inmiddels makkelijk een ton draait, en als je kijkt wat je bij moet betalen voor een NC700 (dat zou een logische vervanger zijn) kun je nu beter gewoon die deauville oprijden, want ik schat zo dat je dan ongeveer met pesnioen gaat eer ie op is :-)

Die blokjes staan erom bekend dat ze nagenoeg onverwoestbaar zijn, dus 3 of 4 ton moet met jouw rijstijl makkelijk te doen zijn :-)

Al kun je wel gewoon prospevctief op een dealer afstappen wat ie er nu voor geeft, want het water staat menig dealer aan de lippen, dus als je wilt inruilen krijg je nu waarschijnlijk veel meer dan je ooit zult krijgen, maar dat gaat hoe dan ook een paar duizend euro kosten, die je nooit aan inruilwaarde kunt verliezen...

Al zou het qua benzine besparing weer wel interessant kunnen zijn, want die nieuwe blokjes zijn wel heel erg zuinig, en bij 20.000 km per jaar is 1 op 22 of 1 op 17 opeens een heel aardig bedrag (al komt er dan wel kettinggeklooi bij op...)

Het beste kun je wachten op de NC700 Deauville die er toch ook aan zal komen schat ik zo, maar ben niet meer zo bezig met motoren volgen, effe te druk met het land redden :-)

To boldly go to Infinity and back again...

Pommel

19 Jul 2013

gewijzigd
Ik rij voornamelijk snelweg (en als het zo doorgaat als de laatste maanden met klussen in België vooral véél snelweg), en gemiddeld haal ik 1 op 20. Dat wordt overigens snel minder bij veel stadsverkeer ... De NC700 zou inderdaad een logische opvolger zijn voor mij, misschien met een kettingsmeersysteem. Maar ik heb het idee dat de marges op die NC flinterdun zijn, wat ook betekent dat er in de inruilprijs niet veel speling zal zitten. Ik rij voorlopig nog even door, lijkt me :-)
Gebruiker

Ernst

15 Aug 2013

De moderators: We houden de boel een beetje in de gaten en geven antwoord.

De Marges zijn altijd al flinterdun geweest, het gaat puur om de werkplaats bij een motorzaak, onderdelen en arbeid is het enige waar marge op zit...

Doorrijden lijkt me sowieso zinniger, want het zijn bizar betrouwbare blokjes, en Honda's blijven er goed uitzien, je zou volgens mij gerust klokje rod kunnen en dan nog 25.000 en dan zouden mensen het nog geloven, nu je dagelijks 500 km rijd :-)

To boldly go to Infinity and back again...

Pommel

6 Mar 2014

Inmiddels staat er zo'n 73.000 op, en ik heb besloten voorlopig maar door te rijden ... hoe langer ik dat volhou, hoe minder de jaarlijkse afschrijving ;) Zolang er niets heel duurs gerepareerd moet worden kan ik me daar geen buil aan vallen.

Pommel

6 Feb 2016

Ik vind net deze discussie terug :-)

En ja, ik heb hem nog steeds, en hij is op weg naar de ton. Ieder jaar stel ik me de vraag of ik iets anders wil, en ieder jaar kom ik tot de conclusie dat het toch wel een erg comfortabele motor is, en dat ik moeilijk veel goedkoper kan rijden dan dit.

Jammer dat Honda dit concept blijkbaar niet meer doorontwikkelt.

vliegtuig    Sylvia

Forum van de Luie Motorfiets, voor Motorrijders