Welkom, onbekende!

Inloggen  Inloggen

Motorrijden: rijstrookkeuze bij verschillende Vmax

Gebruiker

Harry

31 Jul 2010

Gisteren werd ik in het verkeer geconfronteerd met een vreemde situatie. Tussen knooppunt Valburg en Grijsoord (A50) zijn wegwerkzaamheden waarbij de maximum snelheid geregeld wordt met matrixborden. Op de linkerstrook gold een maximum van 90 en op de rechter 70 km/u.

Algemeen bekend is dat we in Nederland zoveel mogelijk rechts moeten rijden. Wordt ik, als er niets in te halen valt, hierdoor gedwongen rechts te rijden en zodoende niet harder te mogen dan 70 km/u?  Stel in deze situatie wat drukker verkeer voor. Je haalt met 90 een groepje voertuigen in die op de rechterstrook 75 km/u rijden.  Je voltooid het inhalen door braaf naar rechts te gaan en vervolgens laat je de snelheid zakken naar de daar geldende 70 km/u. Dat levert weer irritatie op bij de mensen die je net hebt ingehaald en die gaan mij vervolgens weer inhalen. Het komt, naar mijn mening, de verkeersveiligheid niet ten goede.

Iets vergelijkbaars heb ik gezien op de A1 in Duitsland tussen Bremen en Osnabrück.  Daar ging het om 3 rijstroken waarbij op de linker een max gold van 120 en op de rest 80 km/u. Daar wil je dus harder dan 80 en gevoelsmatig het linker spoor kiezen. Maar als er niets in te halen valt zal dat wel niet mogen. Wat is jullie mening over dit soort situaties?

rij nooit sneller dan je beschermengel...

Klaas

31 Jul 2010

Hallo allemaal, Harry waar jij mee geconfronteerd werd maak ik regelmatig mee als wij naar Belgie gaan via de A2 tussen Weert en Maastricht.

Daar zijn ze bezig met wegwerkzaamheden, wat precies weet ik niet zo gauw

maar het gebeurd aan de bermkant . Maar ik kies in dit geval om links te rijden op de 90 km strook, hoewel zowat iedereen op de rechterstrook ook 90 km rijd waar je volgens de borden maar 70 km mag rijden. Maar het nut er van ontgaat mij.

Ps. heb zelf 37 jaar in de wegenbouw gezeten.

Klaas (opa Rossi)

Gebruiker

Ernst

31 Jul 2010

De moderators: We houden de boel een beetje in de gaten en geven antwoord.

Het is een van de vele tegenstrijdigheden in de wetgeving, maar zoals altijd moet je je verstand voorrang geven, zo lang je niemand ophoud met je snelheid, en eventuele snelleren netjes langslaat kan ik me niet voorstellen dat eer ook maar 1agent iets van zal zeggen.

Waar het om gaat, is dat de wegwerkers niet de vouwen uit de broek gereden word, hoe harder het verkeer langsraast hoe meer zog, en hoe lastiger het is het goed in de gaten te houden, vandaar de 70 en soms zelfs 50 beperking aan de kant van het wegwerk.

Ga maar eens vlak tegen de streep op het perron staan als de trein eraan komt, dan snap je het opeens wel :-) 

To boldly go to Infinity and back again...

vliegtuig    Sylvia

Forum van de Luie Motorfiets, voor Motorrijders