Postings 1 tot 6 van 6
Zoals ik elders al heb beschreven heb ik verleden week mijn nieuwe Buell 1125CR opgehaald.
Omdat ik graag dezelfde olie op voorraad heb als die in de motor zit heb ik een paar dagen later een fles bij de dealer gehaald en zonder te kijken in de kast gezet.
Toen ik vrijdag in het boekje bij de motor zat te bladeren zag ik dat vanaf 4 graden celcius omgevingstemperatuur Screaming Eagle SAE 20W50 olie aangeraden wordt en daaronder H-D 10W40 olie (beiden volsynthetisch).
Ook stond daar dat ik bij omgevingstemperaturen onder de 14 graden celcius de olie om de 2400KM moet vervangen.
Ik ben toen naar mijn fles olie gaan kijken en het bleek dat ze me de 20W50 olie verkocht hadden.
Ik ben toen naar de dealer gereden (Motor Saloon in Amersfoort) om te vragen wat ze bij aflevering in de motor hadden gestopt want ik ben de motor aan het inrijden bij temteraturen van net boven nul graden.
De man aan de balie/planner deed het voorkomen of hij nog nooit van andere olie gehoord had en vertelde dat ze altijd in alle motoren (lees 97% Harleys en Buells met Harley blok en dan nog een paar Buells met Rotax blok zoals ik heb) 20W50 olie doen en ook niets anders op voorraad hebben.
Dat er in de handleiding stond dat de olie bij lage temperaturen om de 2400 KM vervangen moet worden had hij ook nog nooit gehoord.
Dat wekt natuurlijk niet echt vertrouwen.
Het lijkt mij ook wat onzinnig om onder de 14 graden om de 2400 KM de motorolie te vervangen maar het staat wel in de handleiding dus de dealer zou dit moeten weten en er een zinniger antwoord op hebben.
Ik zit echter wel een beetje met die 20W50 olie in mijn maag en vind het zelfs een beetje eng er nu mee te gaan rijden.
Voor een Harley kan ik het nog begrijpen; dat zijn showfietsen voor mooiweer rijders dus die komen toch niet buiten bij lage temperaturen maar volgens mij hoor je geen 20W50 te gebruiken als je de winter doorrijdt.
Wat vinden jullie ervan?
Ik moet al snel voor de eerste 1000KM beurt en dan gaat de minerale 20W50 eruit en synthetische 20W50 erin. Ik kan ze natuurlijk 10W40 laten bestellen.
Aan de andere kant is de motor zijn bijnaam 'Waterkoker' waardig want hij wordt erg snel heet en ook als het snerpend koud is snort de ventilator er lustig op los. De omgevingstemperatuur is dus alleen de eerste minuut belangrijk lijkt mij.
Sorry voor de 'wall of text'. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Tsja de meeste slijtage treed op in de eerste minuten van het lopen van een motor, dan moet de olie nog op zijn plek komen en lopen veel delen slechts op de olie die er nog in de pockets zit danwel aan de delen kleeft.
Hoe dikker de olie hoe langer het duurt eer er verse olie bij de delen komt...
Dat die verkoper achterde balie er nog nooit van gehoord heeft klopt,verkopers achter balies hebben zelden ergens van gehoord, dat zal je nog wel vaker opvallen, het zijn ook maar jochies van de detail handel school hè, alleen opgeleid om de klant zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld uit de zak te troggelen, met een minimum aan inzet en kennis en een maximum aan kulverhalen.
Vraag de volgende keer gewoon naar de hoofd werkplaats vragen, gaat die ook in tegen wat het instructie boekje zegt (het staat er echt niet voor niks in) zou ik toch eens overdenken of je daar je motor welin onderhoud wilt hebben... AL kan ik me bijna niet voorstellen dat iemnand uit de werkplaats die kennis niet zou hebben. EN anders haal je gewoon zelf even wat 4 liter can's Bel-Ray olie in huis, is nog beter ook :-)
Bedankt voor je reaktie.
Die man aan de balie was de planner en werd mij aangewezen als technisch persoon en woordvoerder voor de werkplaats.
Vandaar mijn twijfels.
Als ik een helder verhaal had gekregen waaruit kennis en vertrouwen bleek had ik er geen probleem mee gehad.
Een nieuwe motor al vanaf de eerste beurt zelf van olie voorzien lijkt mij onwenselijk al begrijp ik wat je bedoelt.
Ik heb gisteren nog even naar de specificaties van de S.A.E. standaard gekeken en denk dat ik me niet druk hoef te maken. Iemand op het Buell forum zei ook al 'Een dealer stopt er iets in en geeft er garantie op. Ik zou er best op durven vertrouwen. Is het niet goed achteraf gezien, dan is de reparatie ook voor hem.'.
Er lopen alleen nogal veel goedbedoelende klojo's rond op deze aardkloot en beter voorkomen dan genezen dacht ik.
Yep, en garantie is tegenwoordig ook maar een wassen neus, want je hebt in principe tegenwoordig garantie op de normale leeftijd van de motor dus zo'n 8 jaar (met aftrek van gebruiksslijtage) echter doen veel dealers al moeilijk als er iets binnen de wettelijke 2 jaar gebeurt "u zult wel te wild gereen hebben..."
De standaarden zeggen overigens niets over de dikte van de olie, dat doet dat 10W40.
En ik bedoelde zeker niet dat je het er zelf in moest gaan stoppen, nee gewoon blikje naar de dealer brengen en zeggen, "volgens het boekje van de fabrikant, *moet* er 10W40 in, en ik wil geen aanspraak hoeven maken op garantie, ik rijd liever"
Lijkt me sterk dat ze je dan niet ter wille willen zijn, ze zullen denk ik gewoon niet veel mensen hebben de met deze temperatuur rijden, en dus geen ervaring vroeger van Saloon alleen een mooivweerrijders clubje (kom uit Utreg :-).
Lees ook even de pagina "inrijden"
daar word het haarfijn uitgelegd waarom juist dat begin van zijn leven zo belangrijk is om hem te verwennen... O ja en je hebt hem toch wel van een vaseline danwel tectiel jasje voorzien hè
In zo'n geval zou ik de importeur aanspreken over wat de dealer beweert, maar daar was iets mee... Naar mijn mening: "the manual rules!" Zeker als je zowel tijdens de hoogzomer als in de winter rijdt zou ik er een 5W50 in kieperen. Een kleiner getal kiezen, ten opzichte van de aanbevolen grade, vóór de W mag namelijk altijd en een groter ná de W ook.
Als je op de Bel-Ray site kijkt adviseren ze voor de Harley V-twins een speciale 10W50. Dat is in het koude jaargetijde al een stuk beter dan een 20W50!
Ze hebben trouwens ook een 5W60 in het programma. Daarmee zit je goed om van de Noordkaap naar Libië te rijden. 
29 Jun 2010
gewijzigdZo'n breed spectrum olie slijt wel sneller als een small spectrum olie in zo'n grote klappen weinig cylinders blok, zo'n molecuul is een soort spiraal pasta, die als ie warm word uitrolt, waardoor ze meer in elkaar kleven en "dikker" worden, werkt in moderne vierpitters goed, maar een en tweepitters kun je maar beter wat "dikkere" basis olie voeren, anders gaan ze navenant meer olie verbruiken.
Rijd zelf BMW en daar is dat echt kritisch met 10w50 erin verbruikt ie best wat, maar met 20w50 Bel-Ray is dat nagenoeg *weg*
Maar als het dan echt koud is zoals van de winter moet er eigenlijk wel dunnere in, je merkt dat vooral aan hakeriger schakelen, dat de olie te dik word in de winter :-)
1 tot 6 van 6