Postings 1 tot 6 van 6
11 Jan 2010
Hallo, ik ben al lange tijd aan het zoeken en bekijken welk type motor ik zal kopen (het wordt mijn eerste), en nu twijfel ik tussen twee eigenlijk heel verschillende: Kawasaki W 650 en Honda Seven Fifty 750. Ik vind de Kawa het allermooist (natuurlijk een nieuwerwetse uitvoering van oldtimers die echt super zijn,maar voor mij wellicht te onbetrouwbaar wegens leeftijd en te zwaar w.b. sturen etc). Ik weet dat er grote verschillen zijn: uiterlijk, aantal pk (K ca. 50 en Honda 73 pk!), banden, etc etc. (Kawa nogal smalle banden - weet iemand of dat niet fijn rijdt, of juist wel prima is?). Heel verschillend dus, ik ben benieuwd naar jullie mening!
Hoe gek het ook klinkt, maar smalle banden sturen beter, hoe breder de band hoe verder je de fiets moet optillen.
Juist het "gebrek" aan vermogen zorgt ervoor dat je beter zult leren rijden, maar goed dat is uitgebreid behandeld op onze website :)
De W is ook een rustiger fiets van de CB, nou is de CB naar huidige maatstaven ook geen scheurijzer, maar zo'n vierpitter heeft gewoon minder gevoel en je moet wat meer gas geven eer er wat gebeurt.
Juist het feit dat je die W alleen tweedekluif kunt kopen is juist ene voordeel, hoe minder bang je bent dat er iets mee zal gebeuren hoe ontspannener je achter het stuur zult zitten.
Succes met het geleerde tot routine bij te slijpen, maar pas wel op dat je niet routineus gaat rijden.
11 Jan 2010
Bedankt voor je reactie! Inderdaad, minder pk is goed voor het begin, en ik heb jullie informatie gelezen (waar ook zelfs de W besproken wordt). Mijn gedachte over de banden is, dat het misschien wel 'steviger' of meer stabiel zou kunnen zijn, die bredere banden van de Honda, maar dat is misschien een fabelidee. En tot slot heb ik vergeten erbij te zetten dat ik ook van plan ben de motor voor woon- werkverkeer te gebruiken, en ik vraag me dus af welke daarvoor het meest geschikt is? Wil ik nog opmerken dat ik jullie site erg informatief en goed vind!
Nee hoe gek het ook klinkt maar brede banden hebben maar 1 voordeel, ze slijten minder hard, voor de rest heeft het feitelijk geen zin buiten dan op het circuit met speciaal asfalt.
Het stuurt lastiger, het heeft meer last van lengterichels en je hebt met koud en vochtig weer minder grip, maar ze staan wel leuker die dikke banden, en dat verkoopt beter...
13 Jan 2010
Hoi Roman,
Ik rij op een Honda CBR 125. Ik meen dat die 13 PK heeft, en bandjes die niet veel dikker zijn dan die van m'n mountain bike, maar ik moet zeggen dat ie heel leuk rijdt en heel gemakkelijk stuurt. Ook bij 120 (harder kan ze niet :-p) rijdt ze nog heel stabiel, dus geen zorgen. Ik gebruik mijn beestje ook voor woon-werkverkeer (20 km) en dat doet ie prima. Ondanks mijn gebrek aan ervaring nog geen noemenswaardige problemen gehad. Dus kies niet uit schrik voor meer vermogen of bredere banden, da's nergens voor nodig.
Laat je met je eerste fiets zeker niet verleiden tot een te zwaar model, want elke beginnend motorrijder wordt wel eens overmoedig, en dan heb je maar best niet te veel PK's onder je zitten.
Deel zeker je ervaringen als je je keuze eens hebt gemaakt ;-).
6 Mar 2010
Ik vind de Kawa de leukste :)
Smalle banden en 50pk is inderdaad geen enkel probleem, integendeel zelfs. Smalle banden sturen lekker, en 50pk is meer dan genoeg! De enige bedenking die ik bij de W650 zou hebben, is dat het zo zonde is als je die per ongelijk laat vallen. Als eerste motor is het misschien handiger om te kiezen voor een fiets waarbij een extra krasje of deukje in de tank niet uitmaakt.
1 tot 6 van 6