27 reacties op “Reacties op tips voor Motorrijden in Bar Weer

  1. Keigoeie site! Supertips ook.
    Ik zal er 1 toevoegen.
    Banden.
    Bespaar nooit op banden. Plakkracht is belangrijker dan prijsvoordeel van een paar tientjes.
    Ik koop altijd de banden met de beste kleefbaarheid. Ze zijn enkele tientjes duurder dan de banden die standaard onder een nieuwe motor geplaatst worden, maar doe het.
    Ik rij ook in de winter, vandaar mijn advies, maar al rij je alleen in de zomer, dan nog gaat dit advies op.
    Ik rij nu 20 jaar, en ben tot de conclusie gekomen dat banden het belangrijkste onderdeel is van een motor tijdens het rijden.
    Als de MotorRAI er is, zie je de ervaren motorrijders als eerste niet naar de motoren lopen, maar naar de stands met banden.

  2. Ik ben mijn CB 450 S helemaal in Luttelgeest gaan kopen en ondanks dat ik nog nooit op zo’n ding gereden heb (FS1, 28 jaar geleden) ben ik ermee naar Antwerpen gebold. De eerste kms dacht ik??? Na 100 km ging het wel. Had heel de Veluwe doorkruist. Maar nabij Arnhem MOEST ik wel de autostrade op. Op het begin ging dat (redelijk) goed. En TOEN BEGON HET TE WAAIEN EN TE REGENEN EN TE BLIKSEMEN(2 FERME BLIKSEMS VLAKBIJ). En mijn vizier besloeg. Van mijn nieuwe Shark helm. Door het windscherm zag ik ook niks meer. The long way down. Helemaal op nat wegdek. Heb er zeven uur over gedaan.

    Dat windscherm heb ik er meteen vanaf gedaan. Het brak mijn zicht. Heb er intussen bijna 900 km opzitten. Lange snelle bochten blijven moeilijk. Gelukkig = gas lossen inkantelen. Korte bochtjes tegen lage snelheid zijn link. Als ik bvb naar rechts moet rij ik eerst enkele meters rechtdoor tot ik wat snelheid heb en dan kies ik mijn richting.

    De stijfheid van de structuur van de Honda? Vaag. De topkoffer helpt er denkelijk niet aan. Dat wappert en trekt of je er nu 4,5 kg insteekt of 10. Dat ding moet er ook af.

    In België staan de putdeksels in het midden van de straat. In NL weet ik niet waar ze daarmee blijven? En GATEN!!!! In héél Holland vind je niet zoveel gaten dan in Antwerpen alleen. Het ergste is dat niemand er iets aan doet. Ik ook niet.

    Ik denk dat de meesten gewoon omver kieperen bij zowat stilstand. Nogal wat accidenten gebeuren bij rijscholen. Mensen rapen er gecompliceerde breuken op nog voor ze vertrokken zijn. Pak nou die voorrem. Ik blijf daar af. Gas lossen en gewoon rechtop gaan zitten brengt me terug in harmonie.

    Bij wervelwind van tegenliggende vrachtwagens leg ik me plat op mijn benzinetank. Op bruggen ook. Dan voel je pas die topcase ‘wringen’.

    Je bent 3 keer kleiner dan een koekblik en 3 keer rapper en je kunt 5 keer sneller stoppen. Je zit hoger en ziet meer. Als er zo eentje naar links wil afslaan hou ik me absoluut rechts.

    De enige keer dat ik bijna gevallen ben is toen mijn motor afsloeg en ik koppelde om het ding (als bij een koekblik) terug al rijdende aan de praat te krijgen, op een natte weg. Alsook bijna omgekieperd bij de benzinepomp. Nu zet ik hem op de middenbok als ik ga tanken.

    Ik heb de indruk dat tegenliggers (in het donker) denken dat je een fiets of bromfiets bent. Zie je zo een idioot herhaaldelijk inhalen. Ik zag die afkomen.

    Mijn ma is wel bang. Die heb al eens een keer een bromfietser over het hoofd gezien toen ze rechtsafsloeg. Mijn ma had niet goed gekeken en die vent reed veel te rap. DUS vloog die kerel helemaal over haar gele Citroën 2 pk en belandde vijf meter verder op zijn gat. Zonder dat er iets aan was gelukkig. Zijn brommer was wel helemaal om zeep.

    Vroeger raceden we met onze brommers door icy s bochten. Gelijk rally auto’s, ballet. Tot zo’n flik mijn Yamaha op rollen zette. Mijn Yamaha reed te rap, DUS was het juridisch een motor. Waar ik geen rijbewijs voor had. En niet op het fietspad mocht mee rijden.

    Ik heb me miskocht met die Probiker boots. Bijna meteen worden je voeten doornat als het regent. Je zou van die hoezen kunnen kopen. Als het dan begint te gieten moet je die plots ergens tevoorschijn toveren en om je kletsnatte boots trekken. Begin maar en veel chance zou ik zeggen.

    Groetjes,

    Jan

  3. wow
    trucje van de wapperende knie,
    had ik de laatste dagen best kunnen gebruiken
    zalik zeker de volgende winderige dagen proberen.
    Tnx

    Karen

  4. goede site! veel informatie.
    bij dingen die erg glad worden bij een regenbui horen ook trein/tramrails, rijplaten, randen van”stelconplaten” en putdeksels

    Sjoerd Roorda

  5. hey allemaal

    ben weer terug van zee en de nodige kilometers weer gemaakt. in weer en wind zoals vandaag, maar ook met de prachtige blauwe luchten die we de afgelopen dagen hebben gezien. het valt me wel op dat er ontzettend veel motor rijders zijn die geen volledige kleding dragen. ondanks het mooie weer lijkt me dat echt geen optie.

    ja het is warm met deze temperaturen maar je eigen veiligheid staat voor op toch? en als ik het te warm krijg of te veel vocht verlies vanwege die hete 2 pitter onder m’n kont ga ik ff langs de weg en drink wat water, rook een sigaartje en weg gaat ie weer. voor ik ga rijden neem ik een thermos fles met isolatie hoes mee gevuld met een liter water en die gaat in een koffer. zo’n ding kost weinig en het water blijft koel ondanks de warme uitlaat pijpen die onder de koffers door lopen. zijn er meer mensen met dergelijke tips?
    Stoker

    • Als je gaat shoppen voor beschermende kledij, kan je best uitkijken naar kleren met ventilatie openingen (met een ritssluiting voor, die je kan dichtdoen als het terug frisser wordt). Echt een aanrader. Je kan ook een beetje uitkijken naar de kleur, het hoeft niet altijd zwart te zijn. Dat warmt namelijk extra op in de zon.
      Sektor

      • Yep, heb van Jeroen Termaat ook een mooi Jek gekregen, heel ouderwets Dainese leren jek, voor met dat mooie weer van ehrm… een paar dagen geleden 🙂 (moest er wel voor betalen natuurlijk…)

        Ritsen in de mouwen en ritsen ter hoogte van je sleutelbeenderen, waait het mooi over je rug door, wel oppassen dat je dan niet uitdroogt, want je merkt dan niet meer dat je (veel) zweet. En vergeet ook niet als je dan wet drinkt ook wat zoutigheid naar binnen te werken, want met het zweet verdwijnt ook een hoop natrium en dat heb je nodig voor een goed functioneren van de zenuwoverdracht.

  6. MOOIE EN LEERZAME SITE, WAT IK ECHTER MISTE IN DE ADVIEZEN IS WAT JE MOET DOEN BIJ HEFTIG ONWEER ALS JE OP DE SNELWEG VER VAN ENIGE BEBOUWING RIJD.
    hOEVEEL GEVAAR LOOP JE ALS JE LINKS EN RECHTS DE BLIKSEM ZIET NEERSLAAN.

    H.R.SCHAAPHOK

    • Tsja daar vraag je wat, je hebt dan weinig keus, stilstaan zal je situatie niet verbeteren, en je bent dan waarschijnlijk zelf het hoogste punt, dan blijft er weinig over dan zo snel mogelijk een benzinestation oid. op te zoeken om te gaan schuilen. Of je motor ruim voor een viaduct strak tegen het gras parkeren en zelf onder het viaduct op de schuine kant gaan zitten.

      En vooral goed luisteren hoeveel tijd er tussen de flits en de klap zit, zitten daar een paar tellen tussen is het minder dichtbij dan je denkt, pas als flits en geluid in elkaar overgaan is het echt dichtbij, geluid heeft een snelheid van (afhankelijk van temperatuur en dus dichtheid van de lucht) ongeveer 333 m/s, dus 3 tellen is een afstand van een kilometer. Als je dus even een paar tellen wacht en de “afstand” uit telt, kun je ook nog bepalen of het onweer op je afkomt, of van je af beweegt.

      De kans dat je geraakt word is erg klein, maar je blijft wel een van de hogere deelnemers aan het verkeer, gelukkig zit je meestal goed ingepakt waardoor je kans hebt dat een eventuele inslag over de buitenkant van helm en kleding geleid word als die nat en dus geleidend is, maar om daar op te gaan vertrouwen…

      Meestal kun je in Nederland trouwens erg goed van te voren zien waar het onweer zich bevind doordat je het mijlenver aan ziet komen, en je route kunt verleggen, in de bergen is het veel sneller zaak te gaan schuilen.

    • Van je motor af stappen en een eindje daar vandaan jezelf zo klein mogelijk maken en wachten totdat het onweer over is.
      Ik heb het op de Grevelingendam meegemaakt; redelijk beangstigend…. Overal water en de bliksem die vlakbij insloeg; ik kon nergens schuilen. Je voelde de elektriciteit, ondertussen denderden hagelstenen op me neer, wat echt pijn deed.
      Een outdoor-liefhebber gaf me bovenstaande tip. Ik hoop het echter nooit meer mee te maken!

  7. Wat betreft het vermijden van riooldeksels, zebrapaden en andere verflagen/pekstroken in de regen, misschien nog een handige tip :

    maak er de gewoonte van om dergelijke zaken altijd te vermijden, ongeacht het weer. Hiermee bedoel ik : ver genoeg naar voren kijken en je rijlijn aanpassen, zonder dat je moet beginnen te slalommen.

    Als je die gewoonte hebt aangeleerd, hoef je niet meer “anders” te gaan rijden bij regenachtig weer.

    Erteeke

  8. Erg bedankt voor de tip over rijden in een storm.

    Ik ben van de week met harde wind, regen en donker naar huis gereden, en deze informatie was toen erg nuttig geweest!

    F. Scheltens

    • Het is ook eigenlijk best jammer dat het in de rijlessen nog steeds ouderwets “knieën tegen de tank” is wat de klok slaat, terwijl het eigenlijk veel slimmer is om die motor meer zijn gang te laten gaan, en alleen aanwijzingen te geven waar je heen wilt, net als met een paard, een motor weet vaak veel beter dan de bestuurder hoe ie overeind moet blijven….


      • Haha, heerlijk hoe ie blijft gaan.

        Wel bizar manoevre wat die jongen doet om van z’n moto te vallen :-s

        PS: ben beginnend bestuurder maar te koppig om uit de regen te blijven, heb al enkele kleine slippertjes gemaakt, maar als je dat beesje gewoon wat vrijheid geeft, weet ze best wel recht te blijven (tenzij je natuurlijk al te zot gaat doen in de bocht). Goede tips hier op het forum! Zou standaard lectuur moeten zijn eer je op een tweewieler kruipt.
        Sektor

  9. Rijden in een storm, op de dijken in Zeeland, zoals afgelopen zondag was geen pretje. Windstoten tot 80km/u met hagel- en regenbuien. Zelf ben ik een beginnende motorrijder.

    Dus ik had me schrap gezet op F800GS en alle kracht moet gebruiken om de motor op de weg te houden. Snelheid verminderd tot 30 á 50 km/u. Ik balen na afloop, onzekerheid opgebouwd.

    Gisterochtend gekeken op jullie website, voor tips. Zo eigenwijs als ik ben, diezelfde middag terug op de motor, richting Zeeland. Windstoten rond de 75km/u en ja hoor het werkt…

    Je durven slap te houden op de motor en je knie gebruiken. Een overwinning, een top dag.
    Geen onzeker gevoel meer, wel nog een hoop te leren.

    Eddy

  10. Gele bril:
    Er worden diverse suggesties gedaan waar een gele bril te koop zou kunnen zijn.

    Ik mis echter de opticien, brillenverkoper en adviseur in deze bij uitstek.
    J. Moerkerken, motorrijder.

    (toevallig ook nog optometrist en opticien)

    • Het handige van een goedkope veiligheidsbril is dat je die los in je zak kunt stoppen, en kunt vervangen als hij te erg bekrast is.
      Maar het mooie van een goeie bril met gele glazen is natuurlijk dat hij veel beter voor het zocht is.

      Ik zal het er bij zetten: het is een goeie aanvulling.

      Zelf rij ik alweer sinds een aantal jaar met een zonnebril met inset met multifocus glazen (zodat ik niet een leesbril hoef op te zetten als ik langs de kant van de weg stop om op de kaart te kijken), gekocht bij een opticien. De Evil Eye Pro van Adidas:
      Die is met verschillende glazen te krijgen, waaronder oranje-geel. De glazen zijn verwisselbaar, en je krijgt twee sets glazen erbij. Er zijn volgens mij meer van dat soort brillen te krijgen. Een duurzame oplossing!

  11. Ik weet niet hoe het in Nederland zit met de zebrapaden en de riooldeksels, maar België ligt er vol mee. Rij je daar met nat weer gewoon (voorzichtig) over, of slalom je er best omheen?
    Sektor

    • Liefst geen van beiden, de bedoeling is *ver* voor je te kijken, zodat je lang van te voren je route uitzet zodat je geen ongewilde plotselinge bewegingen hoeft te maken.
      Immers als je al sturend toch net de Zebrastreep of het putdeksel raakt, of de bitumenrand eromheen, loop je pas echt een groot risico.

      Mocht het niet anders kunnen, kun je er inderdaad beter *ontspannen* overheen rijden, dan er krampachtig omheen te zwabberen, je wielen zullen eventueel wel een stapje opzij doen, maar als je je daar niet door in de stress laat werken is het niet meer dan een wiebeltje.

      Juist het krampachtig en dus vaak te laat eromheen sturen zorgt soms voor de nare putdeksel valpartijtjes.

  12. Hier een voorbeeld van onze ervaring met ‘rijden in slecht weer’ dat ik jullie niet wil onthouden. In ons geval: mist, sneeuw en een glad wegdek. Dit was op Col du Galibier, hartje zomer in de franse Alpen. Het schijnt een hele mooie pas te zijn, maar wij hebben er weinig van gezien. Regelmatig moesten we even stoppen om onze handen op te warmen aan het motorblok of de uitlaat. Bovenop de pas deed warme chocolademelk wonderen.

    Trouwens, nog bedankt voor de tip om het vizier in de was te zetten. Ga ik zeker proberen!

    Jenny

  13. geweldig goede pagina met zeer bruikbare informatie zonder te diep op de stof in te gaan maar net duidelijk genoeg.en prettig om te lezen.

    mijn complimenten

    John

  14. Goede en bruikbare tips.

    Ik lees en hoor veel onzin over rijden bij slecht weer. Meestal komt het niet veel verder allerlei verhalen over hoe gevaarlijk en verraderlijk het allemaal wel niet is. Daar kan de minder ervaren rijder dus niks mee.
    Door de praktische tips is dit wel een hele goede site.

    Houd deze site in de “lucht” en de zwarte kant onder.

    Jan Willem

  15. Deze pagina staat boordevol informatie van onschatbare waarde! Bedankt!

    Bij deze vliegt dit bij mijn favorieten! Groeten uit België

    Ben

  16. Pas gewoon je rij gedrag aan, en zorg dat je goeie banden onder je fiets hebt.

    Zelf gebruik ik metzler banden en als het erg opgevroren sneeuw is laat ik wat spanning uit de band lopen. zodat het loopvlak wat breder wordt.

    Doe dit al bijna dertig jaar in de winter en bevalt mij erg goed.

    Tom

  17. Bedankt voor dit leuke en informatieve verhaal. Misschien is het nog uit te breiden met tips voor combinaties van “ellende” zoals mist in het donker e.d.

    Daarnaast, wat mij altijd parten speelt is de combinatie van een bril en een vizier in de regen. Te vaak ben ik zo stom mijn vizier even omhoog te trekken als ik het niet goed zie met als beloning druppels op bril en vizier (en als het even “meezit” ook nog op de binnenkant van het vizier).

    Bovendien rijd ik op een RT en heb dus nog een (verstelbare) laag glas die vol druppels kan zitten. En die tip van schoonhouden en met was insmeren is natuurlijk waar maar de gemiddelde woon-werk rijder is nu niet echt een poetsfanaat. Ik niet althans.

    Mijn tip is daarom, zeer paradoxaal, om bij regen de ruit van de kuip zover te laten zakken dat ik niet tegen die druppels aankijk. Bovendien waaien de druppels van het vizier dan ook beter weg…

    Rene

  18. Super, deze weer tips! Ik rijd dagelijks woon-werkverkeer op een Africa Twin en deze is windgevoelig. Ga morgen meteen de “knie-techniek” uitproberen.

    Job

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.