Reacties op Rijverslag Honda NC700X/S

Hier onder vind je commentaar op de pagina
NC700

Onderaan is een formulier om commentaar toe te voegen.

Twee motoren

Links de NC700X; rechts de NC700S

31 reacties op “Reacties op Rijverslag Honda NC700X/S

  1. Hallo,
    Ik ben een beginner, weinig motor ervaring…
    Heb even met vespa gereden en dat was al leuk maar daar miste ik een beetje power en snelheid en het lijkt me nu niet echt je van het om lange afstanden en of op de autobahn te gaan cruisen.
    Daarom verder op zoek gegaan en vond ik de Honda NC 700 dct en de Aprilia Mana
    Bij de APRILIAMana lijken de onderhoudskosten hoog ( nieuwe riem bij 20 000km)en betrouwbaarheid?, hoe zit dit bij Honda NC?
    En hoe werkt die dct bij Honda is dit manueel schakelen zonder ontkoppelen?
    Alle info is welkom…
    Bedankt alvast

    • De Honda NC schakelt echt automatisch; je kunt alleen als je dat wil zelf eerder opschakelen, maar in principe hoef je niets te doen.

      De onderhoudskosten zijn normaal voor een motor met ketting, en de betrouwbaarheid is typisch Honda: erg goed 🙂

  2. Na een jaar gereden te hebben op een Honda Shadow uit ’85 (gekregen van kennissen die zelf nooit meer reden, en al jaren stil stond) liep het motorblok vast. Reparatie kosten waren duurder dan de motor zelf dus das was het niet meer waard helaas.
    Ook net in de periode dat ik aan het sparen was voor de aankoop van een nieuw huis, dus een vervangende motor halen ging op de lange baan.

    Uiteindelijk is die lange baan zo’n 3 jaar geworden en werd het dus hoog tijd om weer te gaan rijden. Na wat zoekwerk online kwam ik uit bij een Honda CB600F Hornet en de NC700S. De NC stond toevallig ook bij de dealer waar ik de Shadow in onderhoud had gehad dus die als eerste getest.
    En idd, zoals in jullie review al terug komt, een ideale fiets voor een ‘her opstapper’.
    Het was even denken hoe alles ook alweer werkte, en wennen aan het gevoel tijdens de testrit, maar hij is heel betrouwbaar en voorspelbaar.
    Reed verder ook lekker door en trok snel genoeg op (PK wise had de hornet het dubbele aantal dus dat was ook iets waar ik nieuwsgierig naar was)

    Door die ervaring, de praktische zaken zoals de opbergruimte en het zuinige verbuik heb ik niet eens meer de moeite genomen om de Hornet te gaan testen.

    Als je voor woon werk verkeer gaat zoals ikzelf zou ik er nog wel een ‘scottoiler’ op laten zetten (maakt dat ketting verhaal meteen een stuk onderhoudsvriendelijker) En voor in de winter handvatverwarming. Zit er alleen nog over na te denken om een wat groter scherm te laten plaatsen ivm de wind op de snelweg.

    En een aanvulling op de revieuw :
    Bij de omschrijving van de het controle panel staat dat waar de N staat, hier de versnelling wordt weergegeven. Voor de X weet ik het niet, maar bij de S is dit niet het geval. De N verdwijnt alleen zodra je in een versnelling zit.

  3. als gevolg van een motorongeval waarna ik 3 maanden in coma bleef en tijdens die coma 5 keer dood ging en gereanimeerd werd.
    Toen ik dan uit coma kwam bleken mijn rechter been en rechter arm verlamd te zijn, Ik was doof en kon niet meer spreken. Men had mijn keel open gesneden om de benodigde tubes en darmen om mij in leven te houden toegang te verlenen in mijn lichaam, hierdoor was mijn spraakorgaan ernstig beschadigd. Een batterij van 5 artsen, die ik dankbaar ben want zij hielden mij al die maanden in leven, kwam mij vertellen wat er voorgevallen was, dat ik een schedelbreuk waaronder 9 hersenletsels opliep, dat mijn nek gebroken was en ook mijn ruggegraat, dat alle ribben aan mijn rechterzijde gebroken waren en door mijn rechterlong zaten en dat ik mij psychologisch moest voorbereiden op een leven in een rolstoel met verlamd rechterbeen, problemen met mijn linkerbeen, een verlamde rechter arm, slechthorend en met beperkte geestelijke vermogens.
    Pffff, ik dacht dat mijn leven voorbij was. Eén van mijn zussen is psychiatrische verpleegster en heeft gewerkt in de revalidatiekliniek van Pellenberg, gespecialiseerd in hersenletsels. Eerlijk gezegd is deze kliniek een paradijs voor mensen met die bepaalde problemen.
    Ik werd er binnengereden, verlamd op een brits, en 9 maanden later, stapte ik uit een rolstoel en wandelde ik naar een auto en werd door een vriendin naar huis gebracht. Thuis revalideerde ik verder en hoewel ik niet meer te voet naar Scherpenheuvel zal stappen kan ik voldoende stappen om mezelf in de meeste omstandigheden te behelpen.
    Ik deed de nodige testen, proeven en examens om terug met de auto te mogen rijden en een jaar later om terug met de motorfiets te mogen rijden. Ik lukte en mocht terug met een wagen rijden en een scooter en een jaar later deed ik zelfs bijkopende testen en kreeg ik zelfs een rijbewijs A2.
    Als bijkomende vermelding kreeg ik de code die betekend dat ik automatisch moet rijden en stond er toen toch juist een Honda NC700X DCT ABS in promotie om plaats te maken in de toonzaal voor de opvolger van dit model bij een motorhandelaar. Ik twijfelde geen seconde en kocht deze motorfiets. Na 40 jaar rondgevlogen te hebben op allerhande mmotorfietsen, van een MZ250 tweetakt tot een Honda Paneuropean, zelfs een Harley Sporster 1200, waarmee ik dat ongeval deed, was ik al blij dat ik terug op een motorfiets mocht rijden. Dat had niemand nog verwacht.
    Eerlijk gezegd heb ik nog nooit met zo’n gemakkelijke motorfiets gereden. Alhoewel hij mechanisch totaal anders schakelt dan een scooter.Toen ik terug een autorijbewijs kreeg bij BIVV/CARA kreeg ik ook een rijbewijs om met een scooter te rijden en schafte mij een Vespa GTS250 aan. Wel, een Vespa werkt met een Continuously Variable Transmission (CVT) terwijl de Honda werkelijk met een versnellingsbak met 6 versnellingen werkt. Hij schakelt zeer laagtoerig over en ik verbruik er tussen 3,5 en 3,8 liter per 100 km mee.
    Ik heb eerlijk gezegd nog nooit met zo’n zuinige motorfiets gereden, dus, niet alleen een zegen voor mijn portefeuille maar ik kan terug biken. En, inderdaad, bij normaal rijden blijft de motor zo rond de 2000 toeren. Aan 100 km/uur duidt de toerenteller ongeveer 3.200 omwentelingen/minuut aan. Ik vermoed dat het zuinige verbruik aan die laagtoerigheid te wijten is en toch kom ik nooit kracht te kort.
    Het is geen raket maar absoluut snel genoeg om alles op 4 wielen voor te blijven wat acceleratie betreft. Er is ook mogelijkheid om met een +knopje en een -knopje aan de linkerstuurhelft manueel van versnelling te veranderen doch volgens het mij toegekende rijbewijs mag ik dat niet gebruiken en, eigenlijk heb ik dat niet nodig.
    Die motorfiets rijdt zo goed, tof en vloeiend, en bovendien zuinig, dat ik er niet eens meer over denk om handmatig te schakelen. Ik ben dus een luie biker geworden. I became a lazy biker and I like it.

    • Prachtig en aangrijpend verhaal…deed ook m’n A2 rijbewijs op de NC700S en meer hoeft dat niet te zijn.
      Sta momenteel op het punt hem in te ruilen voor een nieuwe Yamaha X-max 400CC doch heb vandaag weer eens op m’n NC gereden en dat maakt die uiteindelijke beslissing toch weeral aardig wat moeilijker…het ding rijdt feilloos en makkelijk hoewel ik niet uit ervaring kan spreken want reed ervoor op een scooter Symm alloo 125…
      Denk dat ik hem uiteindelijk misschien toch maar ga houden…;-)
      Wat ook zo fijn is aan de DCT is dat je toch met een motor rijdt en niet met een scooter…wat niets vermoedende selectieve tegenligger motorrijders toch tot de gebruikelijke groet doet overgaan.:-D
      Succes verder met je gezondheid en nog veel plezier met je Honda paard…

      • Hallo biker, en, hebt ge ondertussen die Yamaha xmax 400 gekocht ? Indien ja, hoe rijdt dat en hoeveel verbruikt die. Naar de toekomst toe zegt dat model mij wel wat. Ik word binnenkort toch 60 en, als ik zo lang leef, denk ik dat mijn volgende aankoop, weliswaar binnen een aantal jaartjes, wel eens een 400cc scooter zou kunnen zijn, gezien ik beperkt werd tot rijbewijs A2 en automatisch moet rijden. Enneuh, yeppaaah, die NC700X DCT rijdt inderdaad feilloos en ik hoop dat het maar snel wat beter weer wordt zodat ik weer verdere ritjes kan gaan maken dan tijdens de winterperiode, alhoewel,ik vind dat we deze winter echt niet te klagen hebben gehad, tot nu toe natuurlijk.

        • Ik heb een Yamaha 250 xmax, in feite dezelfde scooter alleen met lichter motor. Mijn ervaring is dat die scooter veeeeeel te hard is afgeveerd. Er zijn geen alternatieven op de markt te vinden om hem soepeler te maken.Een passagier meenemen en rijden over secundaire, minder comfortabele wegen is gegarandeerd rugpijn tot gevolg…. Mijn vriend had een bandid 1200 weggedaan voor een tmax 500 en heeft de zelfde ervaring : veel te harde achtervering. Dus Dirk, overweeg goed en ga eerst uitbundig proefrijden voor dat je een scooter koopt !!! Ikzelf ga mijn scooter van de hand doen en heb mijn zinnen gezet op een nc700x met de hoop dat die een zachtere achtervering heeft…..

          • Hoy Dannypoe, ik kan die Honda NC700X DCT ABS absoluut aanraden. Ik reed nog nooit met zo’n gemakkelijke motorfiets. Bovendien is hij zuinig met benzine, ik zit zo rond de 3,8 liter per 100 km op gewone wegen. Op de autosnelweg, aan 120,130 verbruikt hij een 4 liter (misschien speelt mijn eigen gewicht (130 kg) daar ook wel een rolletje in). Indien ge hem op AT (automatic transmission) zet, op de rechter stuurhelft, schakelt hij helemaal automatisch. Het is geen raket maar absoluut snel genoeg voor het verkeer, trouwens, tegenwoordig werd het financieel onverantwoord gemaakt om nog als een gek te rijden, flitspalen, camera’s, snelheidsremmers en wat nog meer. Wat mij vooral opvalt is dat ik, op zo’n 30.000 km, nog nooit de ketting diende aan te spannen. Ik vermoed dat dit komt door het feit dat hij “maar” 47,5 pk produceert. Ik reed ooit met andere motorfietsen waar de kettingspanning een constante zorg was. Ik smeer wel constant de ketting met kettingspray. Let wel op en ga hem eerst eens proberen want de zithoogte is nogal hoog, ik dacht zo’n 800mm, dus 80 cm dus, ’t is geen lage motorfiets, maar zo’n rustige fiets, echt een reisbrommer.

          • hallo Dannypoe, ik heb al een scooter, een Vespa gts250 en vermits ik lid ben van een Vespaclub zal ik met Vespa blijven rijden. Ik heb ook een Honda NC700X DCT ABS, waarmee ik ondertussen al bijna 30.000 km gereden heb. Er staan ook bijna 30.000 km op mijn Vespa. Tja, een “gedwongen” gepensioneerde moet iets doen met zijn tijd hee. Ik begin mij, betreffende die Honda NC700X DCT wel een vraag te stellen. Die motor doet zo weinig toeren dat hij eigenlijk op een dieselmotor lijkt, aangezien hij automatisch schakelt en blijkbaar zijn maximum koppel op zeer lage toeren behaalt geraak ik praktisch nooit over de 3.000 toeren aangezien hij aan 120 km/uur ongeveer aan 3.200 toeren draait. Nu stel ik mij de vraag of die motor werkelijk in staat zal zijn om 100.000, misschien wel 200.000 km te rijden. Zou kunnen aangezien hij zo laagtoerig werkt. nu moet ik wel toegeven dat zo’n NC700X geen racebanaan is maar voor een ouwe vent zoals ik is het een zeer aangename motorfiets, really smooth. Vandaag maakte ik een wandelingetje en reed 248 km bij mekaar en tankte net geen 10 liter, dus, zuinig motorfietsje als ik dat vergelijk met de motorfietsen die ik in mijn leven al gehad heb. ik vrees dat de grootste kost, op lange termijn, ketting en tandwielen zal zijn. Ik doe wel mijn best en smeer de ketting zeer regelmatig maar ik vrees dat die dingen enorm lijden tijdens gebruik. Aangezien het dashboard door Honda vervangen werd tijdens het onderhoud van 20.000 km (blijkbaar waren daar problemen mee, alhoewel ik nooit iets daarvan merkte) staan er nu dus bijna terug 10.000 km op de teller.

    • Hoi Dirk, gefeliciteerd dat je het er uiteindelijk zo goed vanaf gebracht hebt.
      Ennnn ook weer op de motor kan!
      Vanwege fysieke beperkingen rij ik al jaren automaat in de auto (ook dual clutch in VW) en dat is gewoon heerlijk. Als mensen zeggen dat het niet sportief is denk ik altijd maar “sportief rijden doe je op de fiets 🙂 ”
      Inderdaad ontspannen (ik vind het niet lui) rijden.
      Veel plezier nog met deze DCT!

      • Hallo Job,
        ja, de techniek is tijdens ons leven enorm vooruit gegaan als ge het zo eens bekijkt. Nu ja, we kunnen er alleen ons voordeel maar mee doen. Ik heb er geen idee van hoe ik mij zo’n dual clutch in een auto moet voorstellen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het feit dat men mij bij de dienst CARA van het BIVV zei dat ik deze knopjes niet mocht gebruiken want dat men anders mijn rijbewijs zou afnemen, dus, ik brave jongen, rijd volledig automatisch. Ik zou eigenlijk eens willen gaan horen op deze dienst wat ik uiteindelijk dien te doen om terug met versnellingen te mogen rijden. In een auto is het nodig dat ik automatisch kan rijden maar ik heb geen enkel probleem om de versnellingsbak te gebruiken op een motorfiets. Ik kan met mijn rechtervoet de achterrem gebruiken op een moto, tja, da’s nog het enige dat ik kan met die voet, da’s naar beneden duwen. De enige reden dat ik met motorfietsen met versnellingen zou willen rijden is dat er momenteel ongelofelijke modelletjes op de markt zijn in de 125cc-klasse. Werkelijk een “back to the sixties”trend. Binnen onafzienbare tijd rijden we trouwens allemaal electrisch.

    • Ik reed ondertussen al 15.000 km bij mekaar op mijn Honda NC700X DCT ABS, zonder enig probleem. Ik vond wel dat de originele banden tamelijk snel versleten waren, zeker op een motorfiets die zo vloeiend rijdt en geen tonnen pk’s te over heeft. Ik hoop dus dat de nieuwe banden die gemonteerd werden van betere kwaliteit zullen blijken te zijn en een pak langer zullen meedraaien.

  4. Ben aan het twijfelen om een Ducati hypermotard 1100s of een honda nc700x aan te kopen.
    Wie heeft er ervaring met de twee modellen. graag de voor en nadelen. alvast bedankt

    • Ik heb nog nooit op een Ducati Hypermotard gereden, maar het lijkt me een verschil van dag en nacht.
      De NC700X is rustig en gelijkmatig; de Ducati is wild en juist heel ongelijkmatig.

  5. Is al even geleden dat er hier op gerageerd is.

    Ben zelf iets wijzer geworden door de review en reakties.
    Ga dit weekend maar eens kijken naar deze motor en v-strom van 2009 inruilen.

    thanks alle

  6. Afgelopen weekend een proefrit gemaakt op de nc700x zonder dct.
    De dct kon ik op de 1200 van Honda uitproberen. Mij kon het niet bekoren omdat de dct erg hard overschakelt. Ik had meer souplesse verwacht, zoals bij een auto. Nu leek het net of een ander de voetversnelling gebruikte. Mijn vraag is of de dct op de 700 vergelijkbaar is?
    Groet Willem

    • Ik vond het een verademing vergeleken met eerder motorautomaten die of nogal abrupt gingen danwel een hele tijd de aandrijving lieten wegvallen, voor een automaat doet ie het heel soepel, het enige wat ik zelf jammer vond is dat ie in de touringstand eigenlijk veel te laat opschakelde waardoor je een stuk van dat heerlijke koppel mist.

      Ik rijd dan ook het liefste op het koppel (HNR) en schakel op mijn eigen fiets (XT12Z) 1,3,5 (6) dus dat zou nog beter kunnen, en het late terugschakelen vond ik jammer maar er zijn maar weinig rijders die zo rijden, dus dat kan ik me uit veiligheidsoverweging een goede keuze van Honda, mensen zouden kunnen schrikken van een zelfstandig op de motor afremmende brommer.

      Verder vond ik dat dubbelclutchen nieuwe stijl erg mooi, nauwelijks tot geen krachtonderbreking als je schakelt al ben ik daar niet echt de goede tester voor omdat ik zelf sowieso meestal zonder koppeling schakel dus ik doe met het gas al wat de bak graag wil.

      Enige minpunt vond ik de plaats van de AT/MT schakelknop die zit rechts, waardoor ik hem op een gegeven moment niet meer kon vinden omdat ik tussen al die knoppen links zat te zoeken 🙂

      Dat ligt dan eigenlijk helemaal aan de Tester die maar 1,5 uur heeft om de knoppen te leren en niet aan de Motor 🙂

      Ik vond het sowieso prettiger dan met de Fiat 500 die van de Automaten die ik gereden heb de lekkerste was omdat je daar zelf in kunt grijpen, net als hier waar je in de automaat-stand met de “peddels” toch zelf kunt bijsturen wat de bak doet. (note to self: Burgman testen…)

      P.S. voor de overige lezers, het gaat bij de DCT automaat overzelf schakelende bakken, dus niet de automatische versnellingen met koppelomvormers zoals in amerikaanse auto’s en de Guzzi Hydroconveret (wie kent die eigenlijk nog ? 🙂 )

  7. Na een twee uur durende proefrit afgelopen zaterdag, kon het niet uitblijven. Ik ben sinds vanmorgen een “heel erg tevreden” luiemotor rijder. Mijn bedenkingen over het niet meer schakelen (wat natuurlijk niet aan de orde is op deze Honda), en mijn twijfels over het voor mij doen lage aantal PK’s, zijn nu echt in de prullenbak verdwenen.Het getoonde koppel, waar je echt zonder horten of stoten gebruik van kunt maken, vergoeden heel veel. Heerlijk ontspannen en een prima zithouding, dat moet ik niet vergeten te melden.
    Ik kijk nu al uit naar de eerste duitsland trip (en ik bedoel geen autobaan) die ik dit jaar zeker nog zal gaan rijden.

  8. Dit klinkt eindelijk als de opvolger van de NTV! Voor een woonwerkrijder zonder binnenstalling is het alleen jammer dat hij een ketting heeft; schoonmaken en smeren in de winter is niet erg leuk. Maar ik begrijp dat er een compromis moest komen, een Honda cardan is weliswaar onderhoudsarm en slijtvast, maar ook zwaar en duur.
    Qua verbruikscijfers en tankinhoud vraag ik me nog wel af hoe ver je in Nederland daadwerkelijk op een tank kunt. Maar een actieradius van 300km zit er vast in, en dat is voor woonwerk binnen Nederland heel acceptabel.
    Met de onvermijdelijke top- en zijkoffers erop lijkt het mij een prima motorfiets voor dagelijks gebruik. Alleen die ketting …

  9. Omdat ik aan het oriënteren ben voor de aanschaf van een NC700x (met of zonder DCT) kwam ik jullie review tegen. Erg verhelderend , weet waar ik op moet letten bij een proefrit. Ik las dat je de afkorting NC (nog) niet had kunnen achterhalen. In mijn NC700-speurtocht op het internet ben ik tegengekomen dat NC staat voor New Concept.
    Groet,
    Erwin

  10. Ook ik heb sinds kort de NC-700X in DCT versie en wat rijdt dat relaxed.
    In het begin was het even wennen aan het snelle schakelen in “D” met het lage (max. 2000) toerental.
    De “S” stand (max.3000 toeren) rijdt sportiever bij lage snelheden, je kan wat vlotter doortrekken.

    • Wij zijn sowieso gewend om heel snel op te schakelen: het rijdt zuiniger en relaxe’ter.
      Je zou dus ook de D-stand kunnen proberen, en dan handmatig opschakelen als je vindt dat je niet snel genoeg doortrekt (bijvoorbeeld voor een inhaalactie).

      • Klopt, ik rij ook in D en schakel terug voor meer acceleratie.
        Alleen in S, bij langzaam rijden in stadsverkeer, omdat door het snelle opschakelen in D
        het toerental iets te laag wordt waardoor de motor soms neigt te gaan schokken en dat ben ik, in D, dan voor door
        één versnelling terug te schakelen of in S te blijven rijden. Dat is eigenlijk een ietsie pietsie nadeel bij de DCT maar is geen probleem als je daar mee oefent en uitprobeer want het is een prima motor waar ik met veel plezier op rijd.

  11. Nog voor het behalen van mijn rijbewijs in het voorjaar van 2012 heb ik een Kawasaki Versys gekocht.Een motor die volgens vele een “allemansvriend” moest zijn. Helaas heb ik mij nooit echt veilig gevoeld op deze motor.Zo vond ik het gewicht, of moet ik zeggen, het zwaartepunt een tegenvaller als er bijvoorbeeld gestopt moest worden of een korte draai moest worden gemaakt.Ook vond ik de gas aanname niet prettig, kortom het was gewoon niet mijn motor.

    Onlangs heb ik een Honda NC700X gekocht en ben hier vooralsnog erg blij mee. Het is een gemakkelijke motor om te rijden, veel trekkracht bij lage toerentallen en met mijn 1.76 m kan ik met beide voeten aan de grond. Buiten de rijeigenschappen is het ook een motor met een grote gebruikswaarde, in welke motor kan je een helm (Nolan N104)in opbergen?

    Wat ik de beginnende motorrijder wil meegeven: Ga niet op verhalen van anderen af. Huur desnoods verschillende motoren om zodoende te ontdekken welke motor het beste bij je past.

    Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om Sylvia en Ernst te bedanken voor deze informatieve website, het was voor mij het zetje wat nodig was om mijn motorrijbewijs te gaan halen.

    • Dat vinden we natuurlijk echt heel erg mooi om te horen! En dat de NC700X je goed bevalt kunnen we ons heel goed voorstellen. Hij wekt inderdaad heel erg veel vertrouwen, en die trekkracht vanaf bijna nul toeren is ideaal.

Laat een reactie achter op Erwin Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.