22 reacties op “Reacties op Het Echte Rijden op de Motor

  1. Mooie uiteenzetting en aantrekkelijk.
    Eén vraagje: ik kan me herinneren dat je ergens op de site het advies geeft om vóór een bocht een klein tikje op de achterrem te geven, met de bedoeling dat de ketting uit zijn cadans komt en weer optimaal functioneert (als ik het zo goed zeg). Laat je dat advies nu schieten?

    • Het hangt er een beetje van af wat je doel is. Wanneer je zo snel mogelijk door de bocht wilt rijden, is een beetje achterrem er bij beslist behulpzaam.
      Wanneer je heel ontspannen wilt rijden, is het in de meeste gevallen waarschijnlijk niet nodig.

  2. Is het fenomeen “Het ECHTE rijden” ook toe te passen op scooters ? bijvoorbeeld bromscooters ? ja ja ik weet het, die 50 cc knetterdingetjes die ook 50 kunnen hahaha.

    Nee waarom ik denk dat het ook met die 50 cc’tjes kan, is het feit dat je met een scooter ook gemakkelijk binnendoor routes kan nemen, behalve grote wegen buiten de bebouwde kom, want daar word je middels het witte bordje met het rode brommertje en het pijltje rechts het fietspad op gestuurd. hoewel die fietspaden vaak ook bochten bevatten, bijvoorbeeld bij bushaltes, of bij parkeerplaatsen langs het pad, of een soort tractor af/oprit. de fietspaden gaan er dan vaak omheen met bochten.

    voor gebieden waarin we op de weg rijden met een bromfiets (omdat het moet) komen we ook rotondes tegen of soms wel u bochten of haarspeldbochtjes, of bochten net na een viaductje waar een weggetje of een fietspad onderdoor loopt.

    Ik rij bijvoorbeeld een 50 cc 4 takt van kymco, en ook qua zuinigheid zou dat zelfs nog wel ten goede komen (al is een 4 takt al zuiniger dan een 2 takt rookmachine op wielen).

        • Het verschil zit hem er in dat kleine tweetaktjes heel anders reageren dan viertakten.
          Een tweetakt heeft onder de 3000 toeren bij optrekken heel veel spoelverliezen… dus daarmee zul je bij optrekken om maximaal efficient met je mengsmering om te gaan minimaal 3 3,5 duizend toeren draaien.

          En je zult door de lagere versnellingswaarden vooral in heuvelachtig terrein nog verder vooruit dienen te denken.

          Maar bednk wel in onbekend terrein mag de veiligheid nooit onder de benzinebesparing leiden, op bekend parcour kun je zeker als je de stoplichten leert kennen verbazingwekkend besparen door niet stil te vallen, want zeker stoppen en van stilstand optrekken kost de meeste benzine bij een tweetakt.
          Dus langzaam uitbollen richting verkeerslicht en op groen wachtend “kruipen” kan je in de stad zo 15%schelen schat ik.

  3. Complimenten voor jullie site. Aangezien ik al vele jaren motor rijd, valt mij nog steeds op dat heel weinig motorrijders afstand houden van de voor hun rijdende voertuigen. Met name op drukke momenten en in de spits. Het rijdt vele malen prettiger als je een flinke afstand houdt mbt tot het voertuig voor je. Inhalen is een kwestie van kijken en gas geven als je nog achter het in te halen voertuig zit en niet zoals ik vaak zie op een meter erachter, dan snel naar links en dan pas gas geven. Je zicht is daarbij ook eens erg beperkt.

    Ooit vroeg een instructeur aan mij wat de snelheid was waarmee ik had gereden naar het circuit in Lelystad. Mijn antwoord was ergens tussen de 140 en 150 km/u.
    Zijn (terechte)vraag was toen: “Heb je wel eens een ooit een noodstop gemaakt met die snelheid?…………

    • Hele goed instructeur, veel mensen durven met die snelheid niet echt te remmen… terwijl je juist dan het minste risico loopt op onderuit gaan.

      Juist bij lage snelheden blokkeren wielen snel… bij 150 moet je dan het remhandel door midden knijpen.

      Dat is ook de reden dat een ABS niet onder de 5 kmu werkt want dan zou je niet tot stilstand komen…

  4. Op 20-10 een reactie geplaatst en op 28-10 toch weer voor de bijl: een motor van een collega gekocht voor een prijs waarvoor ik hem echt niet kon laten staan. (400,00) Een Kawasaki VN750 1994, nieuwe banden, nieuwe accu. Even wennen want ik had nog nooit op een “sjopper” gereden. Ondanks vijf jaar zonder motor was het alsof ik gisteren afgestapt was. Tips en trics van jullie natuurlijk ter harte genomen. Wordt over een jaartje weer voor woon/werkverkeer gebruikt. Toeren doe ik eigenlijk nooit.
    Ik blijf jullie geweldige site in de gaten houden. Extra “sjopper” tips houd ik mij voor aanbevolen. Ga zo door! Vriendelijke groet, Thomas. ps: video bochten rijden, mooi, maar die doorgetrokken streep (Malmedy)…..?

    • Soms is het veiliger waar het kan… je frustratie over een voorligger op te lossen voor je zo geagiteerd bent dat je het uit pure frustratie op een punt doet waar het levensgevaarlijk is.

      Omdat de wetgever denkt dat een doorgetrokken streep de inhaal ongevallen op gaat lossen en ze dus op steeds meer bochtige wegen kilometers lange doorgetrokken strepen plakt maakt het eigenlijk gevaarlijker hebben ze in de achterhoek al ondervonden.

      Daar vinden geregeld hele nare frontaal ongelukken door mensen die een stoet achter een bejaarde toerist in haalt.

      Dat is dom… tuurlijk.

      Maar mensen blijven mensen en je kunt maar beter je verstand gebruiken dan alleen naar borden en strepen te kijken… de meeste ongelukken gebeuren bij minder dan 50 km/u.

      MAAR… de doorgetrokken streep betekent wel dat er dus regelmatig ongelukken zijngebeurt en je dus veeeeel beter op moet letten dan normaliter. Het is en blijft dus een risicovolle beslissing zoals je terecht aanstipt!

  5. Ten eerste: Prachtige website
    als (ex)motorinstructeur en gepassioneerd fervent verslaafd verliefd (en ga zo maar door…) motorrijder ben ik laaiend enthousiast over jullie site en hoe makkelijk en vlot alles leesbaar is. Ik heb dan ook al menig persoon doorverwezen naar jullie site.

    Het echte motorrijden vind ik zeer goed geschreven, hoewel ik er hier en daar wat (kleine) bedenkingen bij heb.

    Eén van mijn grootste bedenkingen is de volgende:
    Volgens mij (verbeter mij gerust als ik verkeerd ben…) ligt de kunst in vlot en zuinig rijden niet in het rijden in lage toeren, maar in het rijden op een toerental waar je motor zich het best bij voelt. Elke motor is anders geconstrueerd om bij een bepaald toerental de beste motorloop te hebben. Dit is het toerental waar je maximale koppel ligt. Volgens mij is het dan ook beter om iets onder dat toerental te rijden om telkens bij acceleratie over dat ideale punt heen te surfen… bij voorbeeld een GS rij je prima op 4000 rpm, maar een cbr600 zal veel leuker rijden op een hoger toerental…

    Soit, kleine bedenking bij voor de rest een schitterende site.

    DOE ZO VERDER zou ik zeggen…

    groetjes,

    Steven

    • “Lage toeren” is inderdaad relatief: voor een sportmotor betekent dat een ander toerental; als voor een Harley…

      Maar het optimale toerental – qua zuinigheid – ligt zeker niet bij het optimale koppel. Het punt van het optimale koppel is het punt waar je motor het snelst kan optrekken.
      Het optimale toerental om zuinig te rijden ligt daar (ver) onder. Een GS kun je bijvoorbeeld gemakkelijk onder de 3000 toeren rijden.

      Bij 4000 toeren trek je het prettigst door… maar dat kost simpel gezegd bijna twee keer zoveel benzine als optrekken vanaf 2000 toeren… want er word per slag immers 1/14deliter benzinedamp verbrand… dus twee keer zoveel toeren is ongeveer twee keer zoveel benzine verbruik. Gaat niet helemaal linear op… want bij maximale belasting bij het toerental van maximaal koppel word de benzine het meest optimaal verbrand. Daarom heb je daar ook het maximale koppel…

      Trek je met 8000 toeren op zul je zelfs zien dat je veel meer dan 2 keer zoveel als bij 4000 toeren in je verbruiksmeter zien… soms wel 1 op 4,bij 4000 toeren zit je rond de 1 op 12 bij 2000 toeren 1op 19, bij optrekken natuurlijk.
      Doorrijdend kan een GS 1 op 24 halen… en als je echt in nood komt en je weet te beperken tot V-max van 70 hebben we 1 op 41 weten te halen.

      Maar zo zuinig rijden kan andere weggebruikers gaan irriteren ?

      En verder bedankt voor de complimenten! Dat is altijd fijn om te horen.

  6. Geweldige site! Zo hoort het ook. Jarenlang woon/werkverkeer op de motor en buschauffeur (waarbij het Nieuwe Rijden ook goed helpt). Bovendien een ouwe lul (60) dus uit ervaring weet ik dat dit echt de best manier is. Goed dat jullie dit onder de aandacht brengen.

  7. Wat hebben jullie toch een verschrikkelijk leuke sites! Steeds weer een inspiratie voor mij. Ook de reiswebsite van Sylvia is hartverwarmend. Dank daarvoor!

    Wat zou ik graag eens een paar uurtjes met jullie meerijden om nog wat bij te leren. Is die mogelijkheid er? Zijn er wellicht meer mensen die er zo over denken en kunnen we dan Ernst en Sylvia fatsoenlijk belonen voor de moeite?

    Graag! en met dank, Hajo

  8. Allereerst complimenten voor de hele site. Anders dan de naam doet vermoeden staat de hele voortgezette rijopleiding (VRO) hier beschreven. Zelf heb ik door jarenlange ervaring het Echte Rijden ook al ontdekt. Alle tips in deze rubriek kloppen als een bus. De brandstofbesparing is enorm, ook in de auto. Veiligheid staat voorop, dus ik vind dit bij motorrijden een minder belangrijk argument, maar het is een onlosmakelijk verbonden cadeautje van het Echte Rijden.

    Vooral het laatste hoofdstuk is de belangrijkste les: trek je eigen plan, rijdt voor je egen plezier. Je hoeft je voor NIEMAND te bewijzen, dat is een wijsheid die je eigenlijk met een beitel in de tank van je motor moet slaan.

    – Dat er rijders zijn die pochen met slijtplekken op de knieën of een ketting al binnen 10.000 km versleten hebben, wil niet zeggen dat die nooit met een dwarslaesie in het ziekenhuis komen te liggen, laat die lui vooral hun gang gaan;
    – Vergeet niet dat we het over de openbare weg hebben, als op het circuit van Assen een kind over steekt zul je mij niet horen oordelen.
    – Het zogenaamd hard rijden in de zin van tijdswinst gaat alleen op als je ook de overige verkeersregels aan je laars lapt. Hard rijden en toch voor rood stoppen heeft geen enkele zin. Bovendien speelt dit alleen als elke seconde telt, dus dan hebben we het toch weer over het circuit of gebruik van voorrangsvoertuigen.

    Als je kort en bondig het verschil is tussen Zogenaamde Hardrijders en Echte Rijders wilt aangeven kun je zeggen dat de eerste de REMMERS zijn en de tweede de RIJDERS. Denk daar maar eens over na als je morgen de zoveelste bumperklever ziet rijden en pas op het laatste moment ziet remmen voor zijn voorganger en dat bij elke volgende auto weer……

  9. Bij het kopje, het echte rijden, bij wat is het (naast het eerste plaatje) Onder “genieten van bochten” staat in de eerste zin: “….het nieuwe rijden…..” waar denk ik het “echte” rijden is bedoeld. Klopt mijn opmerking of ben ik mis?

  10. Goed geschreven, een must voor iedere verkeersdeelnemer!
    Het Echte Rijden geeft je meer vertrouwen in jezelf en daardoor rij je veiliger.

    Van harte aanbevolen.
    Jeen Buis

Laat een antwoord achter aan L.L. Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.