13 reacties op “Reacties op Een nieuwe motor inrijden

  1. Ik heb me rot gegoogeld maar geloof dat de methode zoals ie hier op de site staat wel de juiste is. Let vooral op niet belasten, niet te weinig toeren, niet te warm worden en ook regelmatig de motor afkoelen na een rit van zeg 45 minuten en dan weer opnieuw beginnen. En veel schakelen.
    Ben nu met mijn CFMoto 650MT bezig en is een drama hoe sloom dat inrijden is ;). Maar krijg er vast iets goeds voor terug straks.

  2. Hi,

    Mijn droom-GS1200 komt er misschien aan, maar die staat nog in krat (!) in Duitsland.
    Het is dus de vraag of ik hem laat leveren, of dat ik er een inrijd-weekend van ga maken.

    Deze uitleg is, zoals eerder opgemerkt, heerlijk uitgebreid en ik heb het nu in het koppie.
    (De pagina even gebookmarkt voor later …)

    Bedankt !

  3. Prima uitleg!

    Morgen haal ik mijn nieuwe Suzuki SV 650 S op en dat wordt dan, na een Suzuki GSX600F en een Kawasaki ZX6R Ninja, mijn derde gloednieuwe motorfiets.
    De manier zoals hierboven beschreven heb ik ook altijd aangehouden en met beide motorfietsen na 30.000 km nog geen druppel olieverbruik en een zeer goed lopend blok!
    Ik heb de inrijdperiode altijd zeer serieus genomen en dat wordt ook echt beloond. Bij mij zelfs in het benzineverbruik; beide motoren 1:21!
    Erwin

  4. Fantastisch heldere en goede uitleg.

    Ik koop morgen mijn nieuwe Honda CB1300ABS. Ik had het wel gevraagd aan de dealer, doch nu heb ik het gelezen en zit het beter in het koppie, dan dat het je even verteld wordt. Bedankt.
    Fred Gebhard

  5. Precies zoals ik het geleerd heb van een prof motorinrijder in 1976.
    Altijd de best lopende, presterende motor gehad en geen olieverbruik.

    Vandaag m’n nieuwe GS 2008 aan het inrijden geweest, je voelt ‘m iedere 100 km lekkerder gaan lopen.
    Topding trouwens.
    Richard

  6. Ik heb in april 2010 een nieuwe R1200RT gekocht {nieuw model) ik heb er middels 10.000km mee gereden en 6 ltr olie verbruikt castrol 10w-40
    wat moet ik hier mee,anderen olie proberen?
    Mart

    • 6 Liter op 10duizend ???
      Dat is wel erg vee!

      Ik heb zelf slechte ervaringen met Castrol in de XT, en rijd al jaren Bel-Ray daardoor. In de 1100 en 1200 gooien wij 20-W50 EXP Bel-Ray, en de oude 1100 verbruikt nog steeds niet genoeg olie om het te hoeven bijvullen tussen de beurtjes.

      BMW gebruikt traditioneel nogal een slok tijdens het inrijden (kan 40 duizend duren…) maar 6 liter op 10.000 is wel heel erg veel, als dat met Bel-Ray 20W50 ook het geval is zou ik met die brommer teruggaan, dan zit er gewoon een rotte olieschraapveer in of haarscheur in de kop…

  7. Ik moet toch een kant tekening geven op de manier van inrijden die hier vermeld word.
    Dit inrijden gelden vroeger voor de ouderwetse technieken.

    Het probleem dat men tegenwoordig heeft dat de aanleg druk van de zuigerveren tegen de cilinderwand zeer gering is en daarbij komt dat de cilinderwanden steeds slijtvaster worden.
    Inrijden lukt dan alleen wanneer er juist flink gas gegeven wordt(de verbrandings druk oefend de enige kracht op de zuigerveren) en niet zoals omschreven voorzichtig wordt gereden.
    In de praktijk krijg je met voorzichtig in gereden motor juist de meeste problemen en klachten.
    Dit ondervind ik als monteur keer op keer .
    de vakbladen Amt kan je dit ook terug vinden.
    Daarbij vind ik dan ook dat het verhaal zeker aangepast moet worden.
    Wijnald Huirne

    • En hoe kan het dan dat we bij geen van de motoren bloktechnische problemen kennen die op het inrijden terug te voeren zijn, onmeetbaar olieverbruik, en prachtig mooi rondlopen en spontaan zonder hakkelen op het gas reageren etc?

      Die zuigerveren zetten zich vanzelf mettertijd, dat duurt door de nicasil (vul andere merknaam naar believen in) coating vaak wel 20 tot 50.000 kilometer, maar zal door rustig inrijden in de eerste 1000 km echt niet noemenswaardig langer duren.
      En ondanks de betere toleranties blijft het nodig de tandwieloppervlaktes en lagerschalen rustig in te laten lopen, anders krijg je verhoogde slijtage, of zelfs pitting.

      Onze motoren hebben meerdere tonnen op de teller, de R11GS zelfs meerdan een half miljoen met dezelfde bak, en als ik het blok niet preventief uit elkaar getrokken had, zou ook dat die kaap hebben gerond.
      Kijk eens naar de zuiger van de BMW met nicasil coating na 400.000, dat lijkt mij persoonlijk zelfs voor jou een onverwacht gezond en *schoon* beeld…
      zuiger

  8. Prima uitleg! Morgen haal ik mijn nieuwe Suzuki SV 650 S op en dat wordt dan, na een Suzuki GSX600F en een Kawasaki ZX6R Ninja, mijn derde gloednieuwe motorfiets.

    De manier zoals hierboven beschreven heb ik ook altijd aangehouden en met beide motorfietsen na 30.000 km nog geen druppel olieverbruik en een zeer goed lopend blok!
    Ik heb de inrijdperiode altijd zeer serieus genomen en dat wordt ook echt beloond. Bij mij zelfs in het benzineverbruik; beide motoren 1:21 !
    Erwin

  9. Fantastisch heldere en goede uitleg.

    Ik koop morgen mijn nieuwe Honda CB1300ABS. Ik had het wel gevraagd aan de dealer, doch nu heb ik het gelezen en zit het beter in het koppie, dan dat het je even verteld wordt.
    Bedankt.
    Fred Gebhard

  10. Precies zoals ik het geleerd heb van een prof motorinrijder in 1976. Altijd de best lopende,presterende motor gehad en geen olieverbruik.

    Vandaag m’n nieuwe GS 2008 aan het inrijden geweest,je voelt ‘em iedere 100 km lekkerder gaan lopen.
    Topding trouwens.

    Richard

Laat een antwoord achter aan viaDeMail Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.