55 reacties op “Reacties op Tips voor Kleding op de Motor

  1. Beste Ernst,

    Allereerst, topsite! Veel geleerd hier.

    Je schrijft ‘Bij een leren pak is het voornaamste dat het goed past (precies past, vooral in de houding waarop je op de motor zit). Bij een pak voor alle omstandigheden (waterdicht, wintervoering, over lagen kleding aan te trekken) zijn het vooral praktische zaken die van belang zijn.’

    Dat suggereert een beetje dat je geen leren pak moet kopen dat zo ruim is dat je er gewone kleren onder kunt dragen. Dat zou jammer zijn, want ik rijd vaak bijvoorbeeld naar werk, en heb geen zin om me altijd om te kleden. Op dit moment heb ik een vrij los zittende leren jas, dus dat zou dan al niet moeten. Klopt die interpretatie, en kun je vertellen waarom dat zo is? Ik kan me voorstellen dat alles bij een val gaat schuiven, maar als het leer overal even dik is, maakt dat dan uit?

    Bedankt!

    Otto

    • Hoi Otto,

      Het gaat om goed passend, dus dat het niet om je heen fladdert, er mogen best kleren onder zitten, maar het moet als geheel niet teveel kunnen schuiven.
      Daarom zie je tegenwoordig ook om de armen al riempjes.

      Want het ler kan wel overal even dik zijn, maar als je met je zwaardere benen vooruit schuift, wat nogal eens voorkomt als je niet gaat rollen, schuift een te grote jas omhoog, dat levert niet alleen lelijke schaafwonden op, maar het geweld dat bij een botsing optreed kan daarbij ook rare dingen gaan doen doordat je kleren opeens heel erg opgepropt raken om je torso waardoor je de vaak ook al gekneusde ribben ook nog eens vastzet waardoor je ademhalingsproblemen kunt krijgen.

      Dit is wel een worst/kaas scenario, meestal gebeurt er opvallend weinig bij een schuivertje, zelfs als je alleen maar een*goede* spijkerbroek aanhebt, maar als je geen geluk hebt, kun je maar beter een goed zittend pak aan hebben.
      Het is ook niet van niks dat je voor je een circuit op mag een racepak aan moet, zodat je rug optimaal beschermd blijft. Het gaat dus om een afweging van de risico’s.

      Want te veilig en dik aangekleed kun je ondanks je perfect veilige kleding weer uitdrogen doordat je het ongemerkt te warm krijgt…

      Kortom een comfortabel maar goed zittende leren jas, dan een of ander kunsstoffen pak, beter een cordura kunststoffen jas dan een katoenen, etc.

      Maar wil je je lijf heelhouden in geval van dikke pech, kun je het beste een perfect passend voor gevormd leren pak aan, ook al ziet dat er tijdens het lopen dan uit als een drollenvanger 🙂

  2. Wanneer je een textiel broek gaat kopen, dienen de knie protectoren dan staande al op de juiste plaats te zitten? Of juist in de zittende positie op de motor? Wil een goretex broek van kushitani aanschaffen (isamu). Zonder wintervoering en in de staande positie zakken de kniebeschermers halverwege m’n knieën. Zittend zitten ze perfect. Mijn redenering is dat wanneer je valt, je als reflex vaak de ledematen strekt (…niet doen overigens) en de kniebescherming in dat geval dus te laag zit en niet zouden werken. Heb er zelf weinig online over kunnen vinden dus vandaar even de vraag, want als ze staande al goed voor je knieën dienen te zitten, dat moet ik een maat kleiner.

    • Het gaat er om hoe ze zitten wanneer je op de motor zit.
      Als je er ooit mee ten val komt weet je natuurlijk nooit precies hoe je houding zal zijn, maar het meest waarschijnlijk is dat je je knieën net zo gevouwen houdt als je ze op de motor hebt. Dat is dus de beste positie.

    • Kwam toevallig net iets tegen met de uitleg hierover, dus mijn vraag hoeft niet meer beantwoord te worden. De knieprotectie moet zittend perfect zitten en staande schuift het bij je knie wat naar beneden. De broek had dus een perfecte pasvorm.

      By the way…ik vind de luie motorfiets website echt zo erg te gek. Veel nuttige en zeer bruikbare info, waardoor je beter gaat rijden. Love it en een bedankje voor de makers er van!

    • Tsja wat is overdreven?

      Ik moet het zeker niet aan gaan trekken, dan zou ik me veel te veilig voelen, en dienovereenkomstig risicovoller gaan rijden.

  3. Misschien niet precies helemaal een kledingvraag maar toch:

    Vandaag een eind over de snelweg naar m’n AVB examen gebrommert (jawel: geslaagd! ) en m’n oren toeteren nog van het lawaai. Ga van de week dus gauw oordoppies (excusez: otoplastieken) aan laten meten.

    Het valt me op dat de diverse brillenboeren ongeveer 80 euro voor een setje vragen, terwijl een setje bij de audicien rond de 120 euro ligt.
    (allebei zacht / flexibel)
    Bij de laatste kun je uit verschillende filters kiezen en evt. nog een keer van filter veranderen.

    Wat zijn jullie ervaringen in deze?

    mvg, Bas

    • Mijn ervaring is dat otoplastieken bij beweeglijke oren zoals de mijne nogal lekken, dus ben na een aantal keren bijstellen, teruggevallen naar de alpine pluutjes, 2 tientjes, en twee filters.

      Later nog een aantal andere geprobeerd,maar de alpine “kerstboompjes” filteren het beste, en voral irriteren het minste, de otoplastieken begonnen net als de billsom proppen, na een anderhalf uur enorm te jeuken…

      • Meningen verschillen, ik heb eerst die alpine (kerstboomjes) gebruikt maar begonnen na verloop pijnlijk te worden, en je moet goed opletten dat de gekleurde dopjes niet loslaten, wat regelmatig gebeurde .

        Ben overgestapt op alpine otoplastieken, eerst iets te zwaar gedemd (rood) plugje, nu (groen) er in, en ben er zeer tevreden over.

        Mvg. Klaas

        • Voor wie met de gele dopjes rijdt (in de Alpine parapluutjes) is er denk ik geen alternatief. Maar voor wie de groene gebruikt, zoals ik, wel. De Alpine FlyFit en SleepSoft oordopjes hebben precies dezelfde filters, met alleen een ander kleurtje en een veel lagere prijs.

          Ik heb ook wel andere merken hebruikbare oordoppen gebruikt (pasgeleden nog een ander merk geprobeerd), maar ik kom toch steeds terug bij de Alpine parapluutjes.

          Maar inderdaad, na verloop van tijd worden ze slap, zodat je het gevaar hebt alleen het filter eruit te trekken. Daarom heb ik altijd een pincet in mijn tanktas. Ik heb helaas nog geen echt goede manier gevonden om ze vast te lijmen in het siliconen dopje.
          Pommel

          • Dat gaat ook niet lukken, siliconen laten zich nu eenmaal uit de aard van het materiaal niet (goed) lijmen 🙂

            Ik heb er nu andere goedkope plugjes omheen gevouwen, raak ik ze ook niet meer zo snel kwijt, en trek je ze ook veel makkelijker uit je oor…
            oorplug

          • Mag ik ff opmerken dat dit een goor plaatje is! 😉

            Ik ben trouwens overgestapt op de schuimpjes. Ik kreeg een doos bij een klant, en eigenlijk vind ik ze prima. Omdat ik maar vijf dagen doe met een paar (dan neem ik nieuwe), heb ik ook het idee dat ze hygiënischer zijn. Het enige is dat je extra afval genereert, dat vind ik wel vervelend.
            Pommel

            • Tis gewoon een mini versie van een tut.. 🙂
              Schuimpjes met zo’n siliconen fleece erom zijn wel aangenaam, gewone bolsom gaan bij mij altijd enorm jeuken…

              Recentelijk overgestapt op afgeknipte Sony koptelefootjes, zitten ze mooi met een touwtje aan elkaar,nooit meer kwijt 🙂

              En best wel absurd dat ene hele ingewikkelde Koptelefoon met 3 maten rubbertjes kost minder als een stukje spuitgietwerk van 3 centen…

  4. Ik voeg mij af waar het grote verschil in prijs bij motorkleding in zit:

    Je hebt schoenen van meer dan €200.- maar je hebt ze ook al van €40.-.

    Of kleding; broek+jack van €1000+ maar ook van €200.-

    Ik heb natuurlijk de adviezen gelezen over kwaliteit e.d. maar toch, is een pak dat 4x duurder is ook 4 keer beter? Voor mij als student is het natuurlijk aantrekkelijk voor de goedkoopste oplossing te gaan, maar is dat verstandig!

    Mvg, Allard.

    • Nee integendeel zelfs, de duurste kleding, die van Rukka, blijkt in testen lang niet het beste te zijn, vooral de schokdemping van de protectoren laat te wensen over.
      terwijl de huismerken van Louis en Hein Gericke het verbluffend goed doen.

      Dat is sowieso een schimmige wereld, want kijk maar eens in de kleding van BMW, peperduur, maar made in the fillpines and China.
      Kijk er word ook goedkope troep verkocht, vroeger verkocht struik bijvoorbeeld pakken die maar een enkele naad hadden, dus bij een klein gleijertje scheurde dat open als een zakje treets (ehhh M&M’s)

      Wil je goed beschermd voor weinig geld, kijk dan ook eens op de Vehikel en de Motorbeurs Utrecht daar worden vaak overjarige pakken van Damen en Lookwell verkocht, dat leer wat die gasten gebruiken is echt nog ouderwetse koeiehuid in plaats van dat modieuze splitleer, die gaan 40 jaar mee, en kosten geen ruk, wel duffe zuurstok kleurtje, maar wat boeit dat ?

      • Oke! Wederom bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!

        Ik was al van plan komend jaar de beurs te bezoeken, maar ik heb er nu een reden bij ;-).

        Mvg, Allard.

        • Daar hoef je me niet voor te bedanken hoor, ik vind dat niet meer dan normaal om anderen verder te helpen, zeker in die wondere wereld van de kledinghandel 😉

    • Ik kan de kledij van Hein Gericke echt aanbevelen. Ik denk dat de jas een 250 euro was en de broek 200 euro, en die hebben me netjes beschermd bij m’n schuiver laatst. Het was al bij al een kleine valpartij, maar ik heb er echt helemaal *niets* van gevoeld. Overal waar er versteviging zat, was m’n pak vuil van over de grond te schuren, dus die versteviging zit echt op de juiste plaats. En m’n jas en broek zien er nog als nieuw uit. Zeer tevreden klant dus.
      Sektor

  5. Wat een enorm leuke en informatieve site is dit! Ik heb al een hoop tips en trucs hier geleerd, maar met een “probleem” zit ik nog. Ik, stoere, maar toch ook ijdele dame loop naar mijn gevoel een beetje de hele dag voor joker met mijn helmkapsel. Als ik dat ding maar even op mijn hoofd heb gehad zit het zo vreselijk plat dat het bijna lijkt alsof ik geen haar meer heb. Eenmaal op plek van bestemming aangekomen probeer ik er met een kam nog iets van te maken, maar het blijft de rest van de dag volumeloos…. Het is alleen nog maar tot leven te wekken met wassen en fohnen.

    Is dit het onvermijdelijk lot van de motorrijder, of heeft iemand hier al een keer een oplossing voor bedacht?

    Groetjes van Suzanne.

  6. Ik ben op zoek naar laarzen en kom op een aantal sites het advies tegen deze een maat groter te nemen.

    Is dit aan te raden?

    Hebben jullie nog wat links van goeie/voordelige online shops? (buiten louis en motozoom om)

    Grt

    Ron

  7. Ik werd gisteren voorbijgestoken door een auto tegen 100 Km/uur en hij hield zelfs netjes afstand, maar er schoot toch een steentje erg hard tegen m’n vizier (heeft ’n mooie deuk gemaakt). Doet zoiets niet ontzettend zeer als je een jethelm ophebt?

    • Jazeker, je moet er ook altijd voor zorgen dat je een bril op hebt met veiligheidsglas (plestik dus) dat niet kan breken.

      En niet alleen steentjes doen zeer, ook de enorme druppels die gisteren met bakken uit de hemel kwamen komen dan bij 135 km/u aan alsof het Hagel is uit een schietgeweer…

      Maar ja zo af en toe zo’n ontbering geeft je wel het gevoel vele meer één te zijn met de natuur, al was ik het bij Weert wel zat aan het worden, en toen moesten we nog 60 km zwemmen door het donker…

  8. Een goede en complete behandeling van het onderwerp “motorkleding”
    Alleen bij de helm mis ik één veiligheidsaspect: de kleur.
    Helaas wordt maar al te vaak het modieuze aspect als leidraad genomen, en kiest men een zwarte helm.
    Als autorijdende “motard” kan ik je echter verzekeren dat niets zo goed onder alle omstandigheden in het verkeer opvalt als een WITTE helm. Geen zilver, geen felle kleurtjes oid, gewoon WIT.
    Komt bij dat de witte helm gauw een paar graden minder warm is dan alle andere kleuren (eigen ervaring in Spanje)

    Kees

  9. Wat als je valt met een leren broek/overal, en een eindje schijft (op kiezelsteentjes)

    Is het normaal dat er bijna niets te zien is aan het pak van de valpartij? Is het nog veilig dan?

    Buiten mijn handschoenen die wel duidelijk kapot zijn van de glijpartij, is er aan de overal niets te zien, en het leer van de broek is overal ook nog zoals het eruit ziet op plaatsen die niet in aanraking met de grond gekomen zijn.

    Eerste valpartij ook meegemaakt dus, kiezelstenen in een bocht 🙁
    CumpsD

  10. Heb een leren tuinbroek van Damen Leather, bevalt uitstekend soepel prittige protectie. Daarover draag ik een textiele jas in winter en zomer uitvoering. Heerlijk draagcomfort en naar mijn gevoel super veilig. Ben wel berzig de geperforeerde leren jack erbij te bestellen.
    Mvrgrt,
    Pieter Beumer

  11. Sinds 2 weken de bezitter van een GPA jethelm met dubbel vizier (blank en getint).

    Ik had hem als een mandje aan mijn arm hangen vanmiddag toen de sluit-klip achter een motorspiegel bleef hangen (Motoport Echt, eerste verdieping, veel motoren, weinig loopruimte). De helm maakte een vrije val van +/- 1 meter en stuiterde op de betonnen vloer. 3 klanten riepen in koor “dag helm…” Met vervolgens allerlei theorieën over haarscheuren et cetera.

    Toch wel een kostbare aanschaf dus ik vraag graag jullie deskundig advies. Optisch is er niets meer te zien na het verwijderen van het gruis van de vloer.

    Peter

    • Als je hoofd er niet inzat, en verder ook niets, is die meter geen enkel probleem, dat moet die schaal zonder probleem opvangen, hij moet immers ook een klap met 50km/u afdoende kunnen opvangen, als ie na 1 meter al zou scheuren, zou ie bij 50 km/u (ongeveer 4de verdieping…) als een rotte tomaat uit elkaar spatten…

      Had je hoofd, of een blik verf erin gezeten was het een ander verhaal, want dan beschadig je de binnenschaal, en dan geeft een kleine tik al afname van de demping, omdat het polystyreen de klap opvangt door blijvend te vervormen!

  12. Wat een mooie site! Ik heb volgende week mijn eerste les en was op zoek naar info over de kenmerken van goede spullen. Er wordt zoveel aangeboden, met een grote variatie aan prijzen. Ik wist niet wat ik nodig had. Nu nog steeds niet, maar ik weet nu wel beter wat ik moet zoeken.

    Bedankt!

    Job de Lange

  13. Bedankt voor de tips, alleen met 1 ding ben ik het niet eens.

    Stalen neuzen snijden je tenen niet zo snel af en als er een kracht opkomt die de je tenen (door de stalen neus) eraf zal snijden zouden ze zonder die stalen neus er ook af liggen.

    Het heeft mn tenen toch al een paar keer gered op werk. (zware stalen plaat op schoen)

    Erwin

    • Begrijp ons niet verkeerd, in die situatie bieden ze wel bescherming, echter zijn er ook situaties waarin het erg fout kan gaan, en zeker op de motor loop je groot risico dat je een klap van voren krijgt en de
      neus omhoog gevouwen word, en de stalen neus dus in de voet geperst.

  14. De info op deze site is erg nuttig,en dit zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn op een motor examen.

    Wat ik echter niet tegenkom is beschermen van knieën; dit word zwaar onderschat, een goede jas en schoenen alleen zijn niet voldoende.

    Ikzelf ging onderuit met 35 km/u, foutje van een automobilist(dank u…), helaas vol op mijn rechterknie, gevolg afgescheurde kniebanden, beschadigde spieren en waarschijnlijk blijvend invalide (echt dat kan met 35…).

    Ik rij nog steeds motor (al 35 jaar) want dat zit nu eenmaal in mijn bloed, maar denk nooit “dat gebeurt mij niet”.

    Harry West

    • Wat afschuwelijk, om daar onherstelbaar kapotte knieën aan over te houden!

      Je hebt volkomen gelijk: ook je knieën moeten goed beschermd zijn; we zullen het erbij zetten op de pagina.

  15. Erg nuttige tips weer, net als op de rest van jullie site.

    Wat betreft de elektrische verwarming ben ik het niet helemaal eens met jullie verhaal: met een dikke trui en goede jas, blijft je lijf vaak wel warm. Je handen koelen toch af, omdat je die nou eenmaal niet goed genoeg kunt isoleren tegen de rijwind ivm de vereiste motoriek. Handvatverwarming biedt daartegen een behoorlijk goede remedie, terwijl het geen extra gedoe geeft met draden etc.

    Je hebt hebt het bovendien altijd bij je, ook tijdens die onverwachte bui of die terugrit die ineens ’s avonds in plaats van ’s middags wordt.

    Ik heb het zelf sinds kort en merk, dat de warmte vanuit je handen doortrekt (ze zijn warm en blijven dus goed doorbloed) en zo dus ook juist helpt de rest warm te houden.

    Ik vraag me af of ik met alleen een verwarmd vest ook zulke behaaglijk warme handen zou kunnen bereiken…

    Jasper

    • In situaties waarin het voldoende is, is handvatverwarming inderdaad ideaal, omdat je het altijd bij je hebt, en er geen “gedoe” is met draadjes en zo. Het feit dat je ergens warmte toevoegt aan je systeem is op zich natuurlijk al voldoende in veel situaties.

      Maar als het echt koud is, en je moet langere afstanden rijden, is het niet voldoende. Met handvatverwarming zul je dan gaan merken dat de bovenkant van je handen steenkoud worden, en omdat je lichaam de bloedvaatjes in je handen gaat afsluiten komt er minder warmte binnen via de handvaten.

      In die situaties kun je dus als extra een elektrisch verwarmd vest nemen.

  16. De door jullie genoemde Goretex is bij sommige merken in de isolatielaag verwerkt;het nadeel is dat deze zomers er vaak uit gehaald wordt en het pak dus niet meer waterdicht is. Aandachtspunt bij een eventuele koop dus.

    En al die waterdichte lagen slibben na een aantal jaren dicht met vuil en de waterdichtheid gaat dan verloren. Wassen met een speciaal wasmiddel(anwb heeft die voor een redelijke prijs) kan helpen, echter sommige pakken bestaan gedeeltelijk uit leer en ik weet niet of dat ook zo mee gewassen kan worden.

    Reinoud Kuipers

  17. Hallo makers van deze site. Ik vind hem geweldig.

    Na 28 jaar heb ik weer een motor gekocht en heb veel aan de tips op jullie site.

    Ik mis op de kleding en accessoires deel het onderhoud van spullen. Misschien een tip om die per catagorie toe te voegen? Ik heb hier erg veel vragen over.

    Trees Souts

  18. Een ingebouwd in- en uitschuifbaar zonwerend binnenvizier (bijv. in de Schuberth helmen) vind ik een fantastische uitvinding, eenvoudig en snel te bedienen en vooral ideaal bij wisselend zonnige en schaduw stukken (bos in, bos uit,bergwanden, tunnels).

    Fantastische site trouwens, waar ik zelfs na 40 jaar motorervaring zelfs nog wat van kan opsteken.

    Henk Kuijt

Laat een antwoord achter aan luiemotorfiets Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.