45 reacties op “Reacties op Tips voor Goed Remmen op de motor

  1. wat een super site!

    ik ben een aantal jaar geleden gevallen doordat ik een bocht te wijd nam en toen uit (paniek) mn voor rem heb in geknepen.
    hierdoor schoof mn fiets onder mij vandaan.
    ik heb vorig jaar een nieuwe gekocht en merkte dat ik angstig was in de bochten, dit wordt al veel minder maar zal met deze tips nog verder afnemen. daar ben ik van overtuigd.
    dank jullie wel!!

    Marcel

  2. Na al 28 jaar of eigenlijk nooit met een motor gereden te hebben heb ik me vorige week een Honda CB 450 S gekocht. (1988) Heb er intussen dik 507 km mee afgelegd. Eerst met windscherm : gebroken zicht. Daarna zonder windscherm : zweverig gevoel.

    Tegenliggende vrachtwagens zijn erger dan de autostrade. Ik ben vanuit Luttelgeest naar Antwerpen gereden. Vooral de eerste kms dacht ik constant dat ik ging omkieperen. Wat mensen leuk vinden aan een bocht ben ik nog niet helemaal achter. Ik ben altijd blij dat ik er door ben. Vooral lange zwakke bochten vind ik eng.

    Wat ik leuk vind aan de Honda Twin : gas lossen is afremmen is inkantelen. Vanzelf. Dat op de motor remmen gaat redelijk hard. Als je wil. Je moet er constant je kop bijhouden. EN DAN NOG is het ferm gevaarlijk. Alle zintuigen heb je nodig.

    De Honda is boertig en zwaar maar ook betrouwbaar. Daarom kocht ik hem.

    • Gefeliciteerd!
      En dat plezier in de bochten komt vanzelf.
      Je zult merken dat je die motor veel meer z’n gang kunt laten gaan dan je denkt. Dat geldt ook voor tegemoetkomende vrachtwagens: als je de motor dan heel krampachtig recht probeert te laten rijden krijg je een veel ergere klap naar opzij dan wanneer je de motor zelf het probleem laat oplossen en jezelf zo ontspannen mogelijk houdt.

  3. Vandaag voor de eerste keer eens echt een noodstop geoefend met mijn kleintje (CBR 125). Zo’n dingetje staat verdomd snel stil, ik werd duizelig na een paar keer van het bloed dat naar mijn hoofd stroomde :-).

    Ik kan je wel vertellen dat zo’n lichte brommer (125 kilo) snel met z’n achterwiel van de grond komt. De limiet van het remmen lijkt bij mijn motor dus niet te liggen in wat de band aankan, maar in hoeverre ik dat achterwiel op de grond kan houden. Misschien doe ik ook gewoon iets mis. Ik let er nochtans op om niet meteen alles hard in te knijpen, maar het blijft een noodstop, dus te langzaam is ook niet goed denk ik dan. Binnenkort eens aan de rijlessen beginnen voor mijn A’tje, dan zal ik het ongetwijfeld nog eens uitgelegd krijgen.

    Al bij al een spannende (en leuke ;-)) ervaring zonder brokken. Zo hebben we ze graag.
    Sektor

    • Nee, je doet echt niets fout, je laat hem immers niet over de kop slaan 🙂

      Bijna iedere motor heeft de eigenschap om zijn achterwiel op te tillen bij een echt goed uitgevoerde noodstop, zelfs onze BMW’s van dik 250 kilo…
      Alleen zoals beschreven hele zware toerders en choppers zullen eerder over hun voorwiel gaan glijden, en motoren met ABS dat te vroeg ingrijpt zullen het ook niet doen.

      je kunt het wel iets vertrgan door als eerste met de achterrem de motor in de veren te trekken, maar daar heb je tijdens een noodstop de rust en tijd niet voor, al kun je wel proberen dat erin te oefenen , zodat het een automatisme word, even de achterrem *kort* aantippen en dan voor opbouwen en achter loslaten, maar je ziet als ik het opschrijf en je met de handelingsanalyse lezen, ben je zo al een halve seconde verder, en dat is 15 meter aan de 100 kilometer per uur…

      Hoe dan ook, leuk om te zien dat je echt geinspireerd ana het oefenen ben geslagen, nu maar hopen dat je een voorbeeld voor je landgenoten mag worden, want onze zuiderburen doen het nog niet al te best in de statistieken…

      Wel rustig geconcentreerd, blijven oefenen, ieder half jaar even ophalen ofzo, en vooral niet overmoedig worden !
      Want dat is een verborgen gevaar van toegenomen vaardigheden dan wel ingebouwde veiligheidsvoorzieningen, dat je onbewust meer risico’s gaat nemen.

      Dat zie je nogal eens na een kop staart botsing “ik snap er niks van ik heb ABS?”, ze vergeten dan, dat ABS de remweg iets verlangt, en dat je dus juist iets extra afstand moet houden, maar ze doen het omgekeerde, ze gaan zo gauw ze ABS hebben korter op rijden, zelfs motorrijders 🙁

  4. Als je in je remhandel knijpt wat gebeurd er dan eigenlijk??
    Ik weet niet of die van mij nog goed werkt.Kan deze ook kapot gaan. In het reservoir ligt een klein stukje metaal waar ik niet weet waar het vandaan komt. Ik heb een honda magna uit 1985 v30.

    Heeft u een antwoord??

    Oscar

    • Met de hendel, druk je een klein zuigertje naar binnen, die druk remvloeistof door de leidingen naar beneden en daar drukt die vloeistof de veel grotere zuigers daar een heel klein beetje naar buiten,maar omdat de remblokken al tegen de schijf liggen vergroot je daardoor de kracht die je op de hendel uitoefent.

      Je beweegt je hendel een centimeter, maar de zuigers bewegen maar een millimeter, het is dus een hefboom, waarmee je je handkracht vermenigvuldigd, maar als de leidingen oud zijn en flexibeler worden,beweeg je niet de zuigers, maar pomp je alleen maarde leidingen op.

      En als de hendel niet goed naar buiten gedrukt word doorzijn veer,zou het kunne dat het bovenste zuigertje het expansie gaatje niet vrijgeeft,en als je blokken dan slijten,kan het zo zijn dat je alleen nog de vloeistof in de leiding heen en weerdrukt, maar doordat de blokken slijten gaan die verder naar buiten,en de hendel dus steeds dichter tegen het handvat.

      Als je de remhendel tegen het handvat kunt trekken,is de rem aan onderhoud toe, dan moet er naar gekeken worden, bij een goed onderhouden rem is dat niet mogelijk (behalve ouderwetse trommelremmen daar kost dat niet zoveel moeite omdat je gewoon de kabel oprekt)

      Een los metalen deel in de remvloeistofhouder lijkt me een foutje van de dealer, de houder is van kunststof, en word afgesloten met ene rubber om het zakken van de vloeistof bij het slijten van de blokken toe te laten, dus zelfs al zou de retainer boven de container gebroken zijn, zou hij op het rubbertje blijven liggen, dus of het rubber zit er niet, of de dealer heeft iets erin laten vallen.

      Tenminste ik ben nog geen houder tegengekomen waar een metalen deel in de vloeistofcontaier zit, wat voor brommer is het ?

  5. Wat me even opvalt aan remtechnieken, er staat overal, ook in een bocht dat de koppeling gelijk ingetrokken moet worden.

    De reden is begrijpelijk: Je kan nog harder remmen. Echter bij een noodrem, op een motor zonder ABS is het zeer onverstandig de koppeling er meteen bij te pakken omdat het voorwiel dan veel makkelijker blokkeert. Beter is om eerst de rem op te bouwen, en pas na een seconde of wat de koppeling in te knijpen. Helaas kan ik dit uit ervaring zeggen. Heb via de rijschool al regelmatig mensen onderuit zien gaan door verkeerde remtechnieken. Altijd een kwestie van juist gebruik van koppeling en de hoeveelheid remkracht.

    Groeten,

    Theo

    • Kun je dan uitleggen waarom een wiel eerder zou blokkeren als je de koppeling intrekt, want voor zover ik weet ontkoppel je er alleen de motor mee, zodat die niet blijft duwen als je minder dan 30 gaat door de remming (sommige motoren met flinke cylinderinhoud zijn in staat om de motor bijna 30 te laten rijden op alleen stationair in de hoogste versnelling)

      Vandaar het advies dat je ook bij iedere goede VRO zult krijgen direct de koppeling te pakken, en van de achterrem af te blijven, zodat je je geheel en al kunt concentreren op een zuivere bediening van de voorrem, zelfs met ABS zul je eerder stilstaan als je remt alsof je het niet hebt !

      Veel mensen zijn helaas van de auto gewend om gelijk de rem in te stampen, maar dan activeer je nog voordat de motor goed in de veren komt en aldus extra grip op kan bouwen, al het ABS, met een behoorlijke *verlenging* van de remweg tot gevolg !

      ALs je aanleert direct de koppeling in te trekken, hoef je daar dus net meer over na te denken, iedere extra gedachte bij een noodremprocedure leid immers af van de hoofdtaak, zo hard maar gedoseerd mogelijk de voorrem bedienen, afgezien van zware choppers en goldwing achtigen, die de achterrem echt nodig hebben.

      Tevens is het zo dat de meeste noodremmingen binnen de bebouwde kom ndig zijn, *daar* gebeuren ook de meeste ongelukken, en als je dan netjes 30 of 50 rijd, ben je met het intrekken van de koppeling “pas na een seconde of wat” al te *laat* want dan sta je al stil, de remming duurt immers mits goed uitgevoerd minder dan een seconde.

      Immers verander je alleen iets in de feitelijke remming dus de bedenktijd telt daarin niet mee.

      Bij een optimale remming met een goed onderhouden moto kom je al snel over de 9,8 m/s² (met modern ABS ook) en dan sta je met 30 km/u binnen 0.8 seconde stil, en bij 50 km/u duurt ie 1,4 seconde
      Voor de geinteresseerde bij 36 km/u is je snelheid 10 meter per sec, en bij 9,8 m/s² heb je 9,8 meter remweg bij 36 km/u…

      Kijk hier maar eens, je hebt wel Java nodig voor de Applet, maar als je dan op het knopje drukt kun je precies zien hoelang je er over doet iets te beslissen, en dan hoelang het duurt als je ene optimale remming gaat doen. Als je dus een tweede beslis en uitvoer moment inbrengt (het later intrekken van de koppeling) verspil je in mijn ogen kostbare processortijd, maar ook dus remweg

  6. [qoute] De band kan op twee manieren kontakt met de weg maken: draaiend en schuivend.
    Een schuivende band ondervindt statische wrijving; een draaiend wiel ondervindt dynamische wrijving. [/quote]

    Dit is net verkeerd om. (wikiquote):
    De statische wrijvingscoëfficiënt is de verhouding tussen de maximaal optredende wrijvingskracht voordat de oppervlakken ten opzichte van elkaar gaan bewegen en de normaalkracht. De dynamische wrijvingscoëfficiënt is de verhouding tussen de wrijvingskracht en de normaalkracht als de oppervlakken ten opzichte van elkaar bewegen.

    Hierbij wil ik wel zeggen, dat de statische wrijvingscoefficient groter is dan de dynamische.

    Net niet slippend kun je dus het hardst remmen!

    Groetjes, Dirk

    • Het klinkt vreemd, maar bij een draaiende band bewegen de beide oppervlakten (van band en weg) niet ten opzichte van elkaar: elk stukje oppervlakte van de band is steeds alleen maar in kontakt met één stukje oppervlakte van de weg.

      Zodra het wiel gaat blokkeren gaat het schuiven. Eén stukje oppervlakte van de band is dus in kontakt met steeds een ander stuk oppervlakte van de weg: de beide oppervlaktes bewegen van elkaar.

      – En het stond inderdaad precies verkeerd om in de pagina! Ik heb het verbeterd. –

  7. Nuttige info op deze site, heb er veel van opgestoken!
    Hier in de buurt zit een groot P&R terrein wat op twee auto’s na meestal leeg is. Ideale oefenplek en ik ben er dan ook regelmatig te vinden 🙂

    Jos

  8. Zeer interessant stuk, als je als beginneling op de moto zit, besef je niet dat er zoveel bij komt kijken. Het is ook leuk dat de fysica van het hele gebeuren ook wordt uitgelegd in verstaanbare taal.

    Ik miste wel een stukje over remmen op de motor (als in, terugschakelen en langzaam de koppeling lossen). Is dit misschien geen goed idee op de moto?

    Alvast bedankt!

    Herman

    • Zeker wel, gewoon nog niet aan toe gekomen om uit te leggen hoe dat helemaal werkt, is namelijk net als de eerste keer optrekken, best wel tricky in het begin, zeker als je net teveel terugschakelt.

      Zeker bij grote eenpitters en tweepitters is namelijk terugschakelen en gas loslaten zelfs gevaarlijk, omdat je je wiel dan een soort van blokkeren kunt, dan remt het blok het wiel dusdanig af, dat ondanks dat het blijft draaien en dus niet blokkeert, wel bijna alle grip verliest, en je dus eerst een stempelend achterwiel krijgt, en daarna een glijdend… (of direct een glijdend als je per ongeluk twee versnellingen terug schakelt.

      Kan overigens ook bij meercylinders gebeuren als je hoog in de toeren eentje teveel terugschakelt, terwijl die onderin de toeren weer helemaal niet afremmen op de motor, net als kleine eenpittertjes, die als je gas dicht doet in lage toeren gewoon doorrijden…

      Zeker in de bergen is het afremmen op de motor van de motor (de zin klopt echt) essentieel, omdat je je remmen al snel zou frituren, de stelregel is zo’n beetje dezelfde versnelling of 1 lager, als waarmee je de berg op ging, pas wel op dat je niet af gaat remmen door de koppeling te laten slippen, want dan frituur je de koppeling weer, en zeker bij een oliebad koppeling als die van jouw brommer, ruik je dat veeeel te laat. (bij een BMW ruik je het meteen als de koppeling het te warm krijgt)

      Ook in bochten moet je er voorzichtig mee zijn, ook weer door het rigide remmen van sommige motoren in sommige omstandigheden.

      Maar het is verder wel een veel gebruikte manier om rustig af te remmen en uit te bollen, zeker ook omdat een injectie de benzine toevoer stopt, en je dus nul verbruik hebt, en dus veel efficienter afremt, waar je met remmen stationair of erger blijft verbruiken, en ook je remblokken wegslijt (zeker in de bergen)

      Goeie vraag dus !
      Ernst

      Het is denk ik ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, of je veel of weinig gebruik maakt van de motorrem.
      Ik gebruik m’n “echte” remmen zo weinig mogelijk: het voordeel van op de motor remmen is dat het geleidelijk gaat, zodat je je snelheid vóór de bocht veel gemakkelijker nauwkeurig kunt regelen.

      Waar je wel op moet letten is achterliggers: die zien geen remlicht wanneer je alleen op de motor remt.
      Bij klevers dus ook even je voorrem aanraken!
      Sylvia

  9. Hoi, In de Bergen wordt geadviseerd de achterrem te gebruiken om te helpen een kort bochtje te maken.
    Ik heb een BWM (R1200C Montauk) met een integraal remsysteem met ABS. Werkt dit op de zelfde wijze? Is er iets over te zeggen? Mogelijk zelfs een aanvulling op de site?

    Met vriendelijke groet,
    Michel

    • Helaas bedient dat ook de voorrem, en heeft dan juist een oprichtend effect in plaats van een strekkend effect…

      Ik ben al een tijdje in de weer met daar een helder stukje over te maken, maar het is erg lastig uit te leggen,.

      Op de GS is er teil-integral, daar kan het wel mee…

  10. Ben op dit moment bezig met mijn motorrijbewijs en kwam per toeval deze site tegen. Leuke site met goeie tips, deze gaat in mijn favorieten!

    Kan iemand mij vertellen wat voor motor staat afgebeeld op foto ‘grip of slip’ onder het hoofdstuk ‘remmen’?

    Daan

  11. Zit inmiddels al ruim veertig jaar op twee en drie wielers. Maar nog nooit eerder een samenvatting gelezen van datgene (remmen etc.) wat met schade en schande is geleerd in al die tijd.

    Goed verhaal, en ook heel leesbaar voor breed publiek. Vooral autobestuurders moeten dit verhaal lezen. Dat kweekt begrip en het nodige inzicht in de bewegingen van hun mede (motor)weggebruikers.

    Ik zie nu uit naar uw rapport over het remgedrag van zijspannen.

    Hessel Poldervaart

  12. Ik heb hier heel veel aan. Ben 1 keer in een bocht onderuit gegaan doordat ik mijn achterrem te hard intrapte. Precies zoals hier beschreven staat.

    Ik ga morgen meteen oefenen!

    Aat Pedersen

  13. Mischien een tipje om mee te geven op je site.

    Betreffende het gebruik van de voorrem. Je spreekt over het uitknijpen van een citroen. Als moto-instructeur leerde ik dit vroeger ook zo aan maar de praktijk wijst uit dat in een noodsituatie deze citroen niet kan worden uitgeknepen omwille van de “noodsituatie”. Zoals bij het leren rijden met auto is ook het leren rijden met de moto gebaseerd op automatismen kweken. Wij leren aan onze leerlingen aan om opbouwend te remmen en daarbij gebruik te maken van volgende methode.

    Wanneer men begint te remmen, dan begint men metéén vinger, dan de tweede erbij, dan de derde erbij enzoverder. Uiteindelijk levert de pink hier als laatste de meeste remkracht. Voor alle duidelijkheid wil dit niet zeggen dat wanneer men begint te remmen met de eerste vinger de rest van de vingers zicht tussen de remhendel en het handvat bevinden.

    Bart Vermeir

    • Dat laatste zou behoorlijk pijnlijk worden 🙂

      Is zeker een goed systeem, al is het natuurlijk wel zo dat bij moderne sportmotoren met radiale pompen vaak al meer dan genoeg om er twee vingers aan te leggen om een stoppie te maken.

      Het met 1 vinger beginnen vind ik echter ook een hele goede methode, hoeveel je er daarna bij moet trekken is een kwestie van oefenen, wat je sowieso bij iedere verschillende motor dient te doen uiteraard,dank u voor deze nuttige handreiking.

  14. Ik vind het gewoon prachtig dat er nog mensen bestaan die zich tijd of moeite besparen om met deze belangrijke info anderen te willen bijstaan en helpen

    DOE ZO VERDER, DANK U,

    Lukke

  15. Er valt aan de site weinig toe te voegen, vandaag het remmen idd maar weer eens geoefend.

    En dan merk je dat je toch wel harder kan remmen dan je je kan herinneren, dus regelmatig blijven oefenen.

    Catalisator

  16. Ik ben nog aan het lessen en heb deze site al regelmatig bezocht.

    Voor een beginner en ik denk ook voor gevorderden een hele nuttige site met heel veel uttige informatie.

    Eric

  17. Top!

    Mooi verhaal,

    Heb na 3 jaar niet rijden weer motor (gsx-r1000) gekocht, moet hard aan slag om te oefenen en gevoel weer terug te krijgen…

    Texs

  18. Ben als beginnende motorrijder toevallig op deze site terecht gekomen. Het zijn allemaal goed tips in een verstaanbare taal uitgelegd.

    Sommige tekstdelen lees ik wel enkele maal om het me visueel trachten voor te stellen.

    Zodra het weer het toelaat gaan we oefenen.In ieder geval bedankt voor het ruime aanbod van duidelijke tips.Zal het zeker aanbevelen.

    Staat bij mij al bij mijn favorieten.

    Jempy

  19. Mijn motor (Honda Varadero) heeft een gekoppeld remsysteem. Dwz dat als ik de voorrem inknijp de achterrem ook meeremt en omgekeerd.

    Wat heeft dit voor voordelen (en nadelen) tov normaal remmen?

    Bedankt

    Stefan Wilting

      • Behalve ABS en bovengenoend systeem van Honda, is er ook nog het remsysteem van de Moto Guzzi. Met het voetpedaal wordt zowel de voor als de achterrem aangestuurd voor 70, achter 30%:

        “Integraal remsysteem: Door Moto Guzzi gebruikt remsysteem waarbij met het rempedaal niet alleen achter, maar ook één van de vóórschijven wordt bediend. De juiste remverhouding (70/30%) wordt verkregen door een drukregelaar in de hoofdremcilinder en andere schijfdiameters.”

        Met het hand rem je extra bij. Moet je goed oefenen als je voor het eerst op een Guzzi stapt, maar als je van een Guz naar een conventionele motor stapt moet je helemaal oppassen, want dan ga je automatisch op het pedaal staan, met als gevolg , oeps!!!

        Peter

        • Een integraal remsysteem is wel iets heel anders dan ABS, dat met elkaar vergelijken heeft geen zin. ABS is een laatste redmiddel dat ervoor zorgt dat je niet onderuit gaat als je je remmen blokkeert. (En heeft op niet ideale ondergrond ook weer het nadeel dat je soms onverwacht iets door kun schieten.)

          Een integraal remsysteem heeft vooral nut doordat velen nog steeds de angst hebben om hun voorrem te gebruiken omdat ze bang zijn zichzelf onderuit te remmen. Met als gevolg dat ze hun achterrem naar verhouding te veel gebruiken, maar die geeft nauwelijks remkracht tenzij je op een dikke cruiser rijdt. Het Guzzi systeem compenseert dat door met het rempedaal 2 van de zuigers uit de voorrem te bedienen terwijl de remhandle de overige vier zuigers bedient.

          Persoonlijk vind ik het niet prettig als mijn rempedaal ook iets op de voorrem doet want er zijn zat situaties waarin ik alleen de achterrem wil gebruiken om de motor stabiel te houden en niet zozeer om af te remmen.

          Mike

      • Ook ik kijk uit naar jullie tips over hoe te remmen met een gecombineerd remsysteem. Ook mijn Deauville is hiermee uitgerust.
        Alvast bedankt

        Gert

      • Moto Guzzi, heeft vanaf de jaren 70 zijn grotere machines uitgerust met een integraal remsysteem

        spijtig genoeg is men er nu vanaf gestapt, want dit systeem is volgens mij evengoed, of zelfs beter dan ABS.

        het werd ook door vele na geaapt. Men heeft dus een gemengd systeem op het voetpedaal, met de hand kan men nog altijd solo remmen, maar een noodstop enkel met de voorrem lukt niet bij deze machines, de voetrem is hier ideaal als noodstop, dus, het is oppassen voor een Guzzi rijder voor een overstap op een andere machine, even wennen dus.
        Jan Guz

  20. Ben erg blij met deze site goede informatie die simpelweg je leven kan redden.

    Goed om het technisch eens goed uitgelegd te krijgen!

    Bedankt

    Don Versteegh

  21. Ik heb al 36 jaar m’n motorrijbewijs, heb dus de nodige ervaring en heb ook rijvaardigheidstrainingen gevolgd. Verder lees ik veel motortijdschriften.

    Maar jullie verhaal over remmen heb ik nog nooit zo duidelijk gehoord of gelezen. Ik ga direct weer een lege parkeerplaats op zoeken, bedankt!

    Herman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je e-mail-adres gelinkt is aan een avatar op Gravatar, zal je avatar te zien zijn bij je commentaar.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.