notebook and someone typing

Nieuwste commentaar

Inmiddels mijn rijbewijs gehaald. Ik rij nu een Harley davidson sportster 883. Dus ligt gelukkig best goed in de bochten. Ben nog steeds geen racer maar geniet en blij dat ik heb doorgezet. 😀

By Natasja

Naar de pagina met het commentaar


Oeps beetje laat dit antwoord, maar het laatste is het slimste, want als je daar dan een jaartje op rijd weet je ook beter hoe je het liefste rijd, en kun je veel gerichter proefritten doen en kijken of zo'n Z900 wel iets voor je is, al vind ik hem, als je die neoklassieker bedoeld, erg mooi gelukt...

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


In het begin vind bijna iedereen de eerste ritten op hogere snelheid heel eng. Veel beginnende bestuurders durcven de eerste lessen niet harder dan 90,en moet je ze opjutten om wat assertiever te rijden, maar na een jaartje is dat helemaal vergeten en gaan ze weer veel te hard. En niemand verplicht je om te scheuren he, en ook gewone motoren kunnen rustig rijden, vaak beter dan Choppers, die eigenlijk helemaal niet lekker sturen, en je juist je motorplezier ontnemen, omdat ze rare dikke achterbanden hebben wat heel naar bochtengedrag oplevert, en bij wind zorgt het enorme stuur vor veel instabiliteit omdat je er zo aan hangt te wapperen.

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


Ik denk dat het rijden wel zal lukken met zo'n 'Morgan', maar is dat wel verstandig als je black-outs hebt, want als je spieren niet direct reageren als er een fietser voor je opduikt, lijkt mij dat erg gevaarlijk. Maar als je het nu wel onder controle hebt met medicijnen kun je een CBR procedure aanvragen, dan controleren zij of je met aantekening kunt rijden, ga je zonder rijden en krijg je een ongeluk of word jij aangereden, dan rijd je "ongedekt" want je verzekering kan dan claimen dat je medisch zaken verzwijgt. Pas dus goed op wat je doet, al denk ik dat je dat ook zelf wel bedacht zal hebben gezien je keuze voor een 'Morgan'

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


Selfinflatables zijn er in vele kwaliteiten, op goede dikkere slaap je prima, zelf krijg ik van luchtbedden en te zachte hotelbedden altijd pijn in onderrug. Dat is dus iets heel persoonlijks... En vaak zijn selfinflatebles te dun, en nogal wat mensen vergeten dat je ze thuis weer uitgerold en "opgeblazen" onder je bed (of ergens anders) op hoort te slaan anders gaat het schuim kapot. Motoren op Noppen rijden anders, ze maken niet alleen veel meer afrolgeluid, ze zijn ook veel makkelijker om te gooien, wat boven de 140 kilometer per uur ook de nodige instabiliteit veroorzaakt. Officieel mag je met deze TKC80's dan ook niet harder dan 150,wat ook zonde van de noppen zou zijn, maar als je weet waar je mee bezig bent kun je er best 205 km/u mee, alleen zwalkt ie dan best wel veel, en slijten de noppen dan als een dolle. Daar mag je dan goed over nadenken, want volgas (ook van bij het stoplicht) kost je zichtbaar je noppen. Je trekt de nop dan krom, en ragt er de direct de scherpe kantjes af, maar als je leert om vooral de bocht uit te versnellen kun je ze toch lang rond houden, het vergt wel een andere rijstijl wil je er lang plezier van hebben, zie (Het Echte Rijden) en dan kun je heerlijk genieten van onverharde, vieze of kapotgereden weggetjes, waar een wegband helemaal van in de war raakt.

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


Gewoon andere rijschool zoeken, als het niet klikt met de instructeur kan dat inderdaad je plezier verzieken. En dat is niet alleen zonde van het plezier in motorrijden, maar een zak kan je zo onzeker maken dat je door die onzekerheid juist onveilig gaat rijden. Mijn Nichtje was ook op zo'n "jongetje" gestoten bij Bruinsma, en bij Veronica (lang gelden in Utrecht) had ze haar rijbewijs zo, terwijl ze al 20 lessen bij Bruinsma op het parkeerterrein had verprutst door zo'n "jongetje" dat zichzelf moest bewijzen.

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


Het kan zijn dat de leiding te lang gelegen heeft en een insect er een holletje in gemaakt heeft en er dus een propje was inzit dat de boel afsluit. Maar het kan ook zijn dat banjo en koppeling andere maten hebben en het gat van de banjo nu afgedekt zit, wellicht dikkere koperen ringen steken? Nog een mogelijkheid is dat de hoofdplunjer, dat is de zuiger die door de hendel de leiding onder druk zet, als die niet helemaal terugkomt, dan kan er ook geen remvloeistof de leiding door. Mocht dit het geval zijn reviseer die dan vakkundig, want dat kan er ook voor zorgen dat er geen remvloeistof na kan lopen en je bij koude nauwelijks druk hebt. Gevaarlijker is wat er kan gebeuren als de remklauw warm word, dan moet de remvloeistof wegkunnen naar de houder, ander zet de vloeistof uit en drukt de rem vaster en vaster, aanlopende schijfremmen die heet worden zijn levensgevaarlijk die kunnen namelijk ook opeens vastlopen en dan de fiets onder je uittrekken. Heb je gecontroleerd of de afsluiter op de remklauw niet vastgerot is door pekel? Kom je er niet uit laat dan een professional ernaar kijken want remmen zijn de belangrijkste veiligheidsfeature van je motor, als die niet optimaal functioneren kan dat hele nare gevolgen hebben...

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


Late aanvulling: genoemd is het nadenken over het weer opstappen en wegrijden, als je ergens stopt. Wat ik mis of over het hoofd zie, is de tip om altijd achteruit, heuvelaf, met draaiende motor te keren, desnoods met een paar keer steken. Je kan dan altijd vooruit heuvelop als het te ver of te snel gaat en je komt nooit in de situatie dat je achteruit de berg op moet. De voetrem liefst bedekt houden, dus als er keuze is, het dal aan de rechterkant houden zodat je linkervoet bij de grond kan :)

By Hans

Naar de pagina met het commentaar


HOi ; ik heb een nieuwe (tweedehands) voorste remleiding gestoken ; ik heb van boven naar beneden geprob. van onder naar boven met injectienaald , de moer los gemaakt aan de rempomp , de remnippel volledig los gedraaid om te zien of die niet verstopt was; maar niets helpt ; krijg mijn remvloeistof niet boven .!?

By guy

Naar de pagina met het commentaar


Hay allemaal, Ik heb net 6 lessen erop zitten (A1) en deze maandag heb ik mijn 7e les voor AVB. Nu heb ik een tijd terug bij een opdracht al flink wat commentaar gehad omdat mijn hele houding verkeerd bleek te zijn én heb ik afgelopen week te horen gekregen dat ik sowieso nog 10 lessen nodig heb voor AVB, hier komt AVD dus nog bij op. Ik heb het probleem dat ik steeds wat met tegenzin op de fiets spring naar rijles toe, terwijl ik weet dat al mijn paniek weg is zodra ik eindelijk op de lesmotor zit. Mijn ouders denken nu echter inmiddels dat ik nog niet klaar ben om op een motor te rijden en door hun commentaar word ik nog onzekerder en ik ben bang dat ik straks helemaal niet meer durf door factoren buitenaf, niet eens door het motorrijden zelf want dat vind ik heerlijk. Heeft iemand tips om te ontspannen met vooruitzicht op het motorrijden? Groetjes, Vera

By Vera

Naar de pagina met het commentaar