notebook and someone typing

Nieuwste commentaar

We hebben er wel eens over nagedacht, maar nooit uitgevoerd, we zien het toch voornamelijk als onze bescheiden bijdrage aan een beter wereld :-) Ik heb net even bij PayPal gekeken of daar een eenvoudige mogelijkheid is, en die blijkt er te zijn :-) Als je Sylvia en mij een kopje koffie wilt schenken zou dat met paypal.me/luiemotorfiets/5 kunnen, je kunt ook een ander bedrag invullen,al weet ik niet of 2,5 ook werkt, daarvoor moet ik even verder lezen...

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


Beste Luie Motorfiets, Deze website is fantastisch. Ik heb nogal last van rijangst maar ik ben al menig eng moment doorgekomen doordat ik me jullie goede, praktische, nuchtere tips herinnerde. Ik heb heel goed rijles gehad, hoor, maar daarin behandel je niets tot weinig over het rijden in de bergen en daarnaast gebruik ik jullie site regelmatig als een soort opfriscursus. Wat suf om te lezen dat jullie al geplagieerd zijn. Ik snap dat imitation de sincerest form of flattery is, maar kom op zeg. Wat een eikels. Hebben jullie er al eens aan gedacht om een ko.fi account (of iets dergelijks) te openen? Op die manier kunnen mensen die jullie een warm hart toedragen (of beter gezegd: een warme kop koffie), anoniem en vrijblijvend een klein bedrag (zo'n 2,50 euro) naar jullie overmaken via een button op de site. Nou ja, zomaar een tip. Bedankt en keep up the good work.

By Christine

Naar de pagina met het commentaar


Ik heb een probleem: In de jaren van 1972 tot 1992 heb ik vele ongevallen gehad (toen onverklaarbaar). In 1998 werd het wat duidelijker, ik had progressieve MS (kortsluiting boven-in). Heb toen motorrijden aan de kant gezet, maar wil dat heel graag weer gaan doen. Het blijkt dat mijn evenwicht is verstoord (lopen is moeilijk - als iemand die te veel gedronken heeft!). Wil heel graag weer gaan rijden en heb de vraag of ik dan wel goed op een trike kan rijden. 2 wielen (gestuurd) voor en 1 achter. (stabiel genoeg?). Wil weer rijden , maar niet in auto!

By Bert Moraal

Naar de pagina met het commentaar


Ik heb ruim 10 jaar gereden op een Honda CB500 uit de late jaren negentig (een donkergroene). Zelfs met een vriendin achterop, bagage voor 2 personen, tentje, en Alpenpassen erbij, waren geen probleem. Het geheim van het motorblok zat in het feit dat het een gemoedelijk blokje is rond de 4000 toeren, en de echte power kwam los rond 8000 toeren. 1 motor, 2 gezichten. Met vrienden een aantal dagen door Duitsland wezen toeren. Reden allemaal 1000 cc, 1200 cc. BMW RS rijder probeerde me op zo'n binnendoor weggetje af te schudden. Lukte niet. Ik hield de motor hoog in de toeren, in de bochten kon ik bij komen, op de rechte stukken verloor ik natuurlijk terrein, maar door de bochtige weg was het fantastisch om te zien dat hij me niet kon afschudden. Na veel kilometers gaf hij op. Stopte aan de kant van de weg, ik naast hem, en hij lachend: Ongeloofelijk, maar ik kan je echt niet af schudden, en jij hebt 500 cc ! :-) Dat was een mooi moment, zal ik nooit vergeten.

By Rob

Naar de pagina met het commentaar


Keigoeie site! Supertips ook. Ik zal er 1 toevoegen. Banden. Bespaar nooit op banden. Plakkracht is belangrijker dan prijsvoordeel van een paar tientjes. Ik koop altijd de banden met de beste kleefbaarheid. Ze zijn enkele tientjes duurder dan de banden die standaard onder een nieuwe motor geplaatst worden, maar doe het. Ik rij ook in de winter, vandaar mijn advies, maar al rij je alleen in de zomer, dan nog gaat dit advies op. Ik rij nu 20 jaar, en ben tot de conclusie gekomen dat banden het belangrijkste onderdeel is van een motor tijdens het rijden. Als de MotorRAI er is, zie je de ervaren motorrijders als eerste niet naar de motoren lopen, maar naar de stands met banden.

By Rob

Naar de pagina met het commentaar


Heb inmiddels mijn proeven en theorie-examen gehaald. Ben twee gevallen met de motor maar meer met lopen en de bocht niet goed nemen. Heb geen angst en vind motorrijden echt leuk maar waar ik moeite mee heb is dat alles zo snel moet gaan. Altijd maar meeste linkse baan nemen. Voel me zo gejaagd. Met de auto kom ik niet veel op de snelweg. En ben dan ook niet echt een snelle rijder. Maar doe het allemaal wel. Nu met motorrijden word dit wel van je verwacht. En soms denk ik waarom moet het allemaal zo snel. Zou het liefst een chopper willen en relax toeren. Zou willen dat je een examen had voor snelle motoren, dagelijks gebruik en meer recreatie motorrijden haha. Maar goed proberen door te zetten. Maar begin wel te twijfelen of ik er voor geschikt ben. Zou wel heel jammer zijn van alle centjes dat het al heeft gekost.

By Natasja

Naar de pagina met het commentaar


Twee jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, maar het begint nu te jeuken. Tijd voor een motor! Ik heb heel kort een Yamaha Virago gehad, gekocht van familie zelfs voordat ik mijn rijbewijs had. Lang verhaal kort, snel verkocht, totaal niks voor mij, miste het contact met de motor. Nu heb ik je tips goed gelezen en kom ik uit op een Honda CB500f, heb op de CB500 gelest en vond dit heerlijk rijden. Zou het liefst voor nieuw gaan, omdat ik zakelijk wat fiscale voordelen heb, BTW, KIA regeling etc. Vooral omdat het verschil met een goede tweedehands door deze voordelen zo klein is. De hamvraag, ik had eerst mijn oog op de nieuwe Kawasaki Z900, maar je raad deze af ivm 4 cilinders, correct? Ik wil uiteraard wel het goed leren. Dus zou de CBF500 met 2 cilinders weer logischer zijn. Wat denk jij? Misschien zelfs slimmer om een nog oudere CB500 (niet F) aan te schaffen? Deze vind ik voor circa 2k. Ik weet het even niet meer.

By Laurens

Naar de pagina met het commentaar


Hoi Otto, Het gaat om goed passend, dus dat het niet om je heen fladdert, er mogen best kleren onder zitten, maar het moet als geheel niet teveel kunnen schuiven. Daarom zie je tegenwoordig ook om de armen al riempjes. Want het ler kan wel overal even dik zijn, maar als je met je zwaardere benen vooruit schuift, wat nogal eens voorkomt als je niet gaat rollen, schuift een te grote jas omhoog, dat levert niet alleen lelijke schaafwonden op, maar het geweld dat bij een botsing optreed kan daarbij ook rare dingen gaan doen doordat je kleren opeens heel erg opgepropt raken om je torso waardoor je de vaak ook al gekneusde ribben ook nog eens vastzet waardoor je ademhalingsproblemen kunt krijgen. Dit is wel een worst/kaas scenario, meestal gebeurt er opvallend weinig bij een schuivertje, zelfs als je alleen maar een*goede* spijkerbroek aanhebt, maar als je geen geluk hebt, kun je maar beter een goed zittend pak aan hebben. Het is ook niet van niks dat je voor je een circuit op mag een racepak aan moet, zodat je rug optimaal beschermd blijft. Het gaat dus om een afweging van de risico's. Want te veilig en dik aangekleed kun je ondanks je perfect veilige kleding weer uitdrogen doordat je het ongemerkt te warm krijgt... Kortom een comfortabel maar goed zittende leren jas, dan een of ander kunsstoffen pak, beter een cordura kunststoffen jas dan een katoenen, etc. Maar wil je je lijf heelhouden in geval van dikke pech, kun je het beste een perfect passend voor gevormd leren pak aan, ook al ziet dat er tijdens het lopen dan uit als een drollenvanger :-)

By Ernst

Naar de pagina met het commentaar


Beste Ernst, Allereerst, topsite! Veel geleerd hier. Je schrijft 'Bij een leren pak is het voornaamste dat het goed past (precies past, vooral in de houding waarop je op de motor zit). Bij een pak voor alle omstandigheden (waterdicht, wintervoering, over lagen kleding aan te trekken) zijn het vooral praktische zaken die van belang zijn.' Dat suggereert een beetje dat je geen leren pak moet kopen dat zo ruim is dat je er gewone kleren onder kunt dragen. Dat zou jammer zijn, want ik rijd vaak bijvoorbeeld naar werk, en heb geen zin om me altijd om te kleden. Op dit moment heb ik een vrij los zittende leren jas, dus dat zou dan al niet moeten. Klopt die interpretatie, en kun je vertellen waarom dat zo is? Ik kan me voorstellen dat alles bij een val gaat schuiven, maar als het leer overal even dik is, maakt dat dan uit? Bedankt! Otto

By Otto

Naar de pagina met het commentaar


Denk bij veiligheid ook om je gehoor. Het geluid van motor en wind is zo hoog dat je echt goede gehoorbescherming nodig hebt om geen gehoorschade te krijgen. Zelf heb ik op maat gemaakte motoroordoppen van Earsafety.eu gekocht en ben er zeer tevreden over. Ze dempen zodanig dat je geen gehoorschade krijgt maar je bijv sirenes en je motor nog wel kan horen. Bovendien zitten ze echt super comfortabel. En ze kwamen nog bij me thuis aanmeten ook.

By Eddy Venema

Naar de pagina met het commentaar